Laadspanning accu afwijkend gedrag?

 
 
 
 
 
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Laadspanning accu afwijkend gedrag?

 · 
Posted: 14.02.2022 - 13:46  ·  #31
Ja wel even gemeten maar daar kwam niets uit; het is een 'intermittent' probleem. Ik heb een paar maanden zonder probleem gereden, toen 2 keer in de week en nu alweer 400km zonder probleem. Ik heb een voltmeter in de auto gelegd, dan kan ik meten wanneer (als) het probleem zich weer voordoet. Mijn gevoel zegt dat het het enigzins gecorrodeerde stekkertje op de dynamo was.

Ook niet echt de tijd gehad om er diep in te duiken; een vriend van me met een XC70 uit 2004 met 300K heb ik geholpen met nieuwe bobines (misfire) en een stuurhuisflush (auto stuurde vreemd en er zat rode olie in), nieuw stuurbekrachtigingsreservoir ( vaatje lekte en was opgezwollen) en turbopijp vastzetten (weinig vermogen en foutmelding in VIDA). Ik vermoed dat het niet de laatste keer is dat we aan z'n auto klussen...
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Laadspanning accu afwijkend gedrag?

 · 
Posted: 14.02.2022 - 14:04  ·  #32
En wat meet je dan op moment dat de storing optreedt?
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Laadspanning accu afwijkend gedrag?

 · 
Posted: 14.02.2022 - 15:16  ·  #33
Quote door Ed

En wat meet je dan op moment dat de storing optreedt?


Qua voltages? dat gaan we zien!
Ik meet op de accupolen de spanning, ik meet de spanning over de + van de dynamo en het motorblok (laadspanning) en kijk of dat significant verschilt met de spanning over de + van de dynamo en het chassis en de accuspanning. Ik ga ook kijken of ik de stuurspanning van de dynamo (bij gebrek aan een beter woord; waar dat gecorrodeerde stekkertje zit) kan meten.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Laadspanning accu afwijkend gedrag?

 · 
Posted: 16.02.2022 - 16:52  ·  #34
Het gaat erom wat je op de accu meet, als dit significant lager is als 14,4 volt is of de dynamo stuk of je hebt weerstand op de kabels. Om dat laatste te meten moet je ook even op de dynamo meten wat die levert. Daar mag je niet minder dan 0,2 volt verschil meten met de accu
 
Selected quotes for multi-quoting:   0