'Laadsysteem service spoed' brandt soms wel, soms niet

Auto rijdt en start toch prima, ook bij -5C. Wat is er loos?

 
 
 
 
 
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: 'Laadsysteem service spoed' brandt soms wel, soms niet

 · 
Posted: 14.03.2018 - 23:51  ·  #31
Dan zal er ongetwijfeld een goede opzitten met linbus aansluiting.

Eerlijk gezegd denk ik dat er niks mis met de dynamo is, aangezien de laadspanning goed is. Storing zal in het traject ervoor zitten, bedrading of cem.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: 'Laadsysteem service spoed' brandt soms wel, soms niet

 · 
Posted: 23.03.2018 - 12:18  ·  #32
Quote door Blade

Dan zal er ongetwijfeld een goede opzitten met linbus aansluiting.

Eerlijk gezegd denk ik dat er niks mis met de dynamo is, aangezien de laadspanning goed is. Storing zal in het traject ervoor zitten, bedrading of cem.


Het lek lijkt boven!
Zojuist bij Dennis (Volvoservice.eu) geweest voor een powerflush en aircoservice. Wat een vakmensen daar! Daar bleek bij het verwijderen van de kunststof beschermkappen boven de motor dat er een olielekkage zit. Die zou zijn ontstaan door versleten wervelkleppen. Daardoor lekt wat olie van bovenaf via kleppendeksel en kan er af en toe wat olie op/in de dynamo komen, die daar weer onder zit. Met als gevolg dat af en toe het laadstroomlampje gaat branden. Binnenkort vervangt Dennis de wervelkleppen en ik zal dan hopelijk kunnen melden dat het lampje niet meer gaat branden. Wordt vervolgd!
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: 'Laadsysteem service spoed' brandt soms wel, soms niet

 · 
Posted: 23.03.2018 - 12:44  ·  #33
Letterlijk een lek!
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: 'Laadsysteem service spoed' brandt soms wel, soms niet

 · 
Posted: 25.04.2018 - 12:51  ·  #34
Quote door Blade

Eerlijk gezegd denk ik dat er niks mis met de dynamo is, aangezien de laadspanning goed is. Storing zal in het traject ervoor zitten, bedrading of cem.


De V50 is bij VolvoService.eu (wat een vakman is die Dennis!) geweest voor o.a. het vervangen van de dynamo en de wervelklep schuin erboven die voor de olielekkage zorgde. Waar het lek boven leek (olielekkage op de dynamo met alle gevolgen van dien), is nu gebleken dat na vervanging van de dynamo de storing nog altijd -af en toe- aanwezig is. Wat nu dus nog overblijft is inderdaad -zoals Blade al opperde- het traject van bedrading of cem. Heeft iemand hier nog tips of ervaring mee?
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: 'Laadsysteem service spoed' brandt soms wel, soms niet

 · 
Posted: 28.03.2022 - 11:35  ·  #35
Is al een oud ''topic'' zie ik nu maar heb hier zelfde probleem met XC90 3.2.
In 500 km afgelegde kilometers al 4x de melding gehad.

Auto 24 uur stil: accuspanning 12,36V
Volle belasting zonder draaiende motor (lampen ,mistlampen,radio, stoelverwarming etc etc) spanning
zakt naar 11,36V.
Met draaiende motor van 650-2500 rpm meet ik 14,3-14,6 Volt.

Tja gevalletje dynamo? of toch iets anders?
Zou kunnen met 420K dat idd de dynamo het opgeeft.

Wie heeft er suggesties..

mvg,

Bas
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: 'Laadsysteem service spoed' brandt soms wel, soms niet

 · 
Posted: 28.03.2022 - 11:39  ·  #36
Ja, koolborstels dynamo maken af en toe geen contact, wordt steeds erger totdat je de melding continu krijgt. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de dynamo laten reviseren.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: 'Laadsysteem service spoed' brandt soms wel, soms niet

 · 
Posted: 28.03.2022 - 12:18  ·  #37
ah kijk, ik heb exact hetzelfde probleem met mijn v70 (al in een ander topic over geschreven, nog geen oplossing gevonden ondanks een gloedjenieuwe Bosch dynamo). Zo af en toe komt dat laadspanningslampje. Als ik de auto dan uitzet, 5 seconden wacht en weer start, is het lampje weg en kan ik gewoon doorrijden. Als ik het lampje negeer, slaat de auto na een x aantal km af (alsof de accu ook daadwerkelijk leeg is). wacht ik dan een minuut, kan ik de auto weer gewoon starten. Ik heb het idee dat het niets te maken heeft met slechte bedrading maar met een glitch in de CEM... De storing is in ieder geval niet terug te halen in VIDA.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: 'Laadsysteem service spoed' brandt soms wel, soms niet

 · 
Posted: 28.03.2022 - 14:15  ·  #38
Quote door hetschaap

ah kijk, ik heb exact hetzelfde probleem met mijn v70 (al in een ander topic over geschreven, nog geen oplossing gevonden ondanks een gloedjenieuwe Bosch dynamo). Zo af en toe komt dat laadspanningslampje. Als ik de auto dan uitzet, 5 seconden wacht en weer start, is het lampje weg en kan ik gewoon doorrijden. Als ik het lampje negeer, slaat de auto na een x aantal km af (alsof de accu ook daadwerkelijk leeg is). wacht ik dan een minuut, kan ik de auto weer gewoon starten. Ik heb het idee dat het niets te maken heeft met slechte bedrading maar met een glitch in de CEM... De storing is in ieder geval niet terug te halen in VIDA.


Dus na een nieuwe dynamo nog niet opgelost begrijp ik?
CEM zou ook nog kunnen dus begrijp ik. Heb overigens nog niet uitgelezen met Vida.
Twijfel ff nu maar om nou op voorhand een dynamo te wisselen is ook zo wat.
Ik kijk het nog ff aan .. met het risico misschien dat ik onderweg langs de kant sta een keer :-)
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: 'Laadsysteem service spoed' brandt soms wel, soms niet

 · 
Posted: 29.03.2022 - 16:38  ·  #39
Quote door Blackfox

Quote door hetschaap

ah kijk, ik heb exact hetzelfde probleem met mijn v70 (al in een ander topic over geschreven, nog geen oplossing gevonden ondanks een gloedjenieuwe Bosch dynamo). Zo af en toe komt dat laadspanningslampje. Als ik de auto dan uitzet, 5 seconden wacht en weer start, is het lampje weg en kan ik gewoon doorrijden. Als ik het lampje negeer, slaat de auto na een x aantal km af (alsof de accu ook daadwerkelijk leeg is). wacht ik dan een minuut, kan ik de auto weer gewoon starten. Ik heb het idee dat het niets te maken heeft met slechte bedrading maar met een glitch in de CEM... De storing is in ieder geval niet terug te halen in VIDA.


Dus na een nieuwe dynamo nog niet opgelost begrijp ik?
CEM zou ook nog kunnen dus begrijp ik. Heb overigens nog niet uitgelezen met Vida.
Twijfel ff nu maar om nou op voorhand een dynamo te wisselen is ook zo wat.
Ik kijk het nog ff aan .. met het risico misschien dat ik onderweg langs de kant sta een keer :-)


klopt, dynamo wisselen heeft het helaas niet opgelost en VIDA geeft geen enkele opgeslagen foutmelding weer (tenzij je langs de kant van de weg komt te staan, dan krijg je allerlei meldingen die te maken hebben met een te lage spanning maar die niets te maken hebben met de oorzaak van de te lage spanning).

Zoals ik eerder al zei, je kunt proberen of de melding verdwijnt als je de auto uitzet en opnieuw start. dat werkt bij mij (en maakt het hele verhaal nog vreemder...).
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: 'Laadsysteem service spoed' brandt soms wel, soms niet

 · 
Posted: 29.03.2022 - 19:15  ·  #40
Kalmte kan je redden. Water brandt niet.

Electriciteit is geen hocus pocus.
Wanneer het laadsysteem en alle kabel aansluitingen in orde zijn zal deze storingsmelding achterwege blijven.
Loop alle verbindingen inclusief de massa verbindingen en de aansluitingen van de accu goed na. Dan moet het probleem opgelost zijn.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: 'Laadsysteem service spoed' brandt soms wel, soms niet

 · 
Posted: 29.03.2022 - 19:42  ·  #41
Ik weet niet of de accu recent is vervangen, maar ook die kan soms vreemde storingen geven. Zeker even (laten) controleren
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: 'Laadsysteem service spoed' brandt soms wel, soms niet

 · 
Posted: 29.03.2022 - 19:45  ·  #42
Het is alweer vier jaar geleden dat ik dit probleem postte, dus helemaal helder voor de geest heb ik het niet meer. Maar volgens mij is het destijds uiteindelijk opgelost met een nieuwe accu....
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: 'Laadsysteem service spoed' brandt soms wel, soms niet

 · 
Posted: 01.04.2022 - 15:18  ·  #43
Top! mijn accu is 2-3 jaar oud dus die zou het niet moeten zijn....

Ik ben wel achter een paar diagnostische tests in VIDA gekomen:
Alhoewel er geen storingen zichtbaar zijn, houdt de auto wel bij hoe vaak er een te lage spanning is geweest. Het is ook mogelijk om dmv VIDA de dynamo te testen (zit in de CEM bij autocommunicatie) bij stationair toerental. Je krijgt dan een tabel met spanningswaarden bij verschillende temperaturen. de gemeten spanningswaarden moeten tussen een boven en ondergrens zitten, als de waarden er onder zitten moet je de test herhalen bij een 2500 toeren.
Zo gezegd, zo gedaan.
Stationair zat de auto nét onder de minimumwaarden. Bij 2500 toeren zat ie er dik onder (dus lager dan bij stationair). Nogmaals de test uitgevoerd en nu zat ie er stationair een stuk verder onder dan de eerste keer (en bij 2500 toeren ook). Dit alles bij een gloednieuwe Bosch dynamo (en hetzelfde gedrag was ook bij de oude OEM dynamo).
Ik begrijp het gedrag van de dynamo niet, ik zou het tegenovergestelde verwachten. Komend weekend maar eens alles valideren met de multimeter en dan conclusies proberen te trekken.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: 'Laadsysteem service spoed' brandt soms wel, soms niet

 · 
Posted: 01.04.2022 - 15:38  ·  #44
Quote door hetschaap

Top! mijn accu is 2-3 jaar oud dus die zou het niet moeten zijn....


Dat was bij mij ook....
Destijds deed het probleem zich zowel voor bij de originele dynamo als de vervanger. Die daarna ook is vervangen omdat het probleem zich bleef voordoen. En ook daarna bleef het probleem.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: 'Laadsysteem service spoed' brandt soms wel, soms niet

 · 
Posted: 01.04.2022 - 16:46  ·  #45
Quote door Rudolph

Quote door hetschaap

Top! mijn accu is 2-3 jaar oud dus die zou het niet moeten zijn....


Dat was bij mij ook....
Destijds deed het probleem zich zowel voor bij de originele dynamo als de vervanger. Die daarna ook is vervangen omdat het probleem zich bleef voordoen. En ook daarna bleef het probleem.


bedankt voor je antwoord, dingen gaan vervangen is nu dus niet het antwoord;). Ik heb op internet het wiring diagram gevonden en wat betreft de +, die gaat direct vanaf de dynamo naar de startmotor, daarna naar de 'jump start connection' en vanaf daar direct naar de accu. ik ga al die punten nalopen, hetzelfde verhaal met de aarde van de dynamo, motorblok en accu. Het kleine stekkertje op de dynamo is geen stuurstroom maar een LIN connector (soort van CAN). Als die niet goed zit, communiceert de CEM niet met de dynamo (https://www.testmyalternator.com/en/news/technical-articles/237-lin-for-dummies-tma.html), dat kan dus ook nog iets zijn als al het bovenstaande geen antwoorden oplevert.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0