LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

Hulp bij boren/aanpassing weerstand shunt CEM (omgeving Twente)

 
 
 
 
 
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 13.06.2019 - 22:19  ·  #46
was inderdaad 1 lamp naar de gvd , kun je ook lekker bij zeg maar met mijn grote poten....
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 13.06.2019 - 22:35  ·  #47
Quote door Dimitri1970

was inderdaad 1 lamp naar de gvd , kun je ook lekker bij zeg maar met mijn grote poten....


Toch wel alle 4 gewisseld? Geheid dat de rest binnen een paar weken stuk is.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 14.06.2019 - 06:35  ·  #48
Scheelt geen werk om ze allemaal te doen. Is steeds per stuk pielen om hem er weer in te krijgen.

Bij de focus van mijn broertje paar jaar geleden moest D voorbumper eraf om de koplampen te wisselen, dan wel beide gedaan.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 14.06.2019 - 17:22  ·  #49
zal er eens 4 nieuwe indouwen ben niet de beroerste ...
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 14.06.2019 - 17:23  ·  #50
kunnen best nog wel eens de eerste lampjes zijn die erin zitten dus meer als 10 jaar oud denk ik
JWolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 12
Geregistreerd: 06 / 2019
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 16.06.2019 - 03:04  ·  #51
Quote door Tonneke

Ik heb even zitten kijken bij mijn V70 uit 2001 heb ik H7 dimlichten. Die H7 zijn 55W, de led verlichting dit ik heb gekocht zijn 45W. Zou die 10W minder/verschil al de oorzaak van de dimlicht foutmelding kunnen zijn?

Ik heb deze H7 led lampen. https://nl.aliexpress.com/item…4c4dfXthJn

Ik wil dus wel de "shunt" methode proberen. Ik heb een pdf wiring diagram section 3 (39) V70 2002 (mijn wagen is van 2001).
In deze wiring diagram zie ik dat er een "shunt low beam CEM 20/27" zit op de CEM. Maar ik zie ook een "shunt low beam REM 20/29" op de REM.
Bij welke shunt moet ik een gaatje boren? CEM of REM, of misschien bij beide? Ik heb 2 extra shunts liggen. Dan beginnen met 1mm gaatje boren, en dan testen en eventueel naar groter gaan?


Je bedoelt dat je dit bij je eigen auto wilt proberen? Of wil je mij helpen met mijn shunt aanpassen naar de juiste diameter? :-)
Woon je in omgeving Twente? Er heeft helaas nog niemand gereageerd op mijn eigenlijke vraag om hierbij te helpen.
Dus alsnog dit verzoek.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 16.06.2019 - 06:56  ·  #52
Ik woon niet in de buurt maar om eerlijk te zijn zou ik ook niet graag zoiets aan andermans auto gaan proberen.

Wat als er iets doorbrand,
JWolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 12
Geregistreerd: 06 / 2019
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 18.06.2019 - 01:23  ·  #53
Quote door Jasper79

Ik woon niet in de buurt maar om eerlijk te zijn zou ik ook niet graag zoiets aan andermans auto gaan proberen.

Wat als er iets doorbrand,


Dat zou natuurlijk vervelend zijn, maar dan heb ik pech en moet ik meer vervangen.
Het is uiteindelijk wel mijn eigen verzoek om bijzondere hulp natuurlijk.


Het topic mag open blijven staan. Hopelijk mag ik hem eens in de zoveel tijd omhoog bumpen.
Mocht er nog iemand in omgeving Twente (of daarbuiten in de buurt) willen helpen. Dat ik langskom, kan ook natuurlijk.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 342
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 23.06.2019 - 21:49  ·  #54
Quote door JWolvo

Quote door Tonneke

Ik heb even zitten kijken bij mijn V70 uit 2001 heb ik H7 dimlichten. Die H7 zijn 55W, de led verlichting dit ik heb gekocht zijn 45W. Zou die 10W minder/verschil al de oorzaak van de dimlicht foutmelding kunnen zijn?

Ik heb deze H7 led lampen. https://nl.aliexpress.com/item…4c4dfXthJn

Ik wil dus wel de "shunt" methode proberen. Ik heb een pdf wiring diagram section 3 (39) V70 2002 (mijn wagen is van 2001).
In deze wiring diagram zie ik dat er een "shunt low beam CEM 20/27" zit op de CEM. Maar ik zie ook een "shunt low beam REM 20/29" op de REM.
Bij welke shunt moet ik een gaatje boren? CEM of REM, of misschien bij beide? Ik heb 2 extra shunts liggen. Dan beginnen met 1mm gaatje boren, en dan testen en eventueel naar groter gaan?


Je bedoelt dat je dit bij je eigen auto wilt proberen? Of wil je mij helpen met mijn shunt aanpassen naar de juiste diameter? :-)
Woon je in omgeving Twente? Er heeft helaas nog niemand gereageerd op mijn eigenlijke vraag om hierbij te helpen.
Dus alsnog dit verzoek.


Nou ik vroeg hulp ;-) Helaas woon ik niet in de buurt van Twente. Ik heb de led lampen er overigens weer uit gehaald, dus mijn melding is ook weg hahaha
giligang
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weesp
Leeftijd: 33
Berichten: 98
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 25.07.2020 - 03:14  ·  #55
Quote door JWolvo

Goedendag allen,

Een behoorlijk specifieke hulpvraag en ik hoop dat iemand mij erbij kan helpen.
/edit (dank Arnoud_): Het betreft een Volvo V70N 2.4T (2001).

Ik zoek hulp in of nabij omgeving Twente (of desnoods ergens in Nederland!), van iemand die erin geslaagd is de truc toe te passen van het doorboren van een shunt/weerstand van de CEM die de melding weergeeft "Storing Dimlicht"; en deze dus uit te schakelen.
Normaliter werkt dit blijkbaar met Xenon, maar ik vraag me af of het iemand is gelukt met een LED headlight set.

Het doorboren van de shunt heb ik door iemand anders laten proberen: eerst 1mm en toen 2mm boorgat en telkens terugplaatsen om te zien of het hielp, maar de storingsmelding bleef helaas aanwezig. Deze heeft het hierbij gelaten en kan mij ook niet verder helpen.
Bij nog groter boren bestaat na lezen ook het gevaar dat de verlichting helemaal niet meer aan wil, maar ik weet niet wat de maximale diameter kan zijn.
Voor nu zit de originele shunt er weer in, zonder gat. De melding blijft vrolijk aanwezig.

Zelf ben ik helaas niet zó handig of erin geslaagd om de CEM goed te kunnen bereiken/lost te maken en ook daarbij de shunt te verwijderen.
Ik hoop dat iemand die hier wel vaardig in is, mij wil/kan assisteren bij het verwijderen van de shunt, de juiste diameter van het boorgaatje toepassen, zodat de dimlicht storingsmelding verdwijnt.
Te groot gaatje: geen verlichting, te klein: storingsmelding.

Hieronder heb ik de gegevens van de LED set neergezet, waaronder de 25W per lamp (daarentegen 50W per lamp halogeen volgens mij?), dus hoe staat dit in verhouding tot de shunt weerstand? Mogelijk is iemand technisch zó kundig, om hier goed bij te kunnen helpen. Ik ben bereid om meerdere shunts te experimenteren om het voor elkaar te krijgen ;-)

Gegevens LED Headlight set
Brand: NightEye
Model: A315 S1
Product: LED Car Headlights
LED Type: CSP LED Chip
Type: H7
Color Temperature: 6500K White
Working Voltage: DC 9V-32V
Power: 50W/Pair(25W/each Bulb)
Lumen: 8000LM/Pair(4000LM/each Bulb)
Life Span: Over 100,000 Hours
Beam Angle: 360°
Working Temperature: -40℃~+80℃
Waterproof Rate: IP68
Quantity: 2PCS
Gross Weight: Around 300g
Certification: FCC, CE, RoHS
Warranty: 2 Years

Een 'CANBUS' voorzetstuk aansluiting heb ik geprobeerd, echter zat deze niet bij de set in, en werkte dus niet.
Ook het toepassen van 'weerstanden' die heet worden, en dus ergens in de motorruimte geplaatst moeten worden, zie ik ook niet zitten.


Verzoek om niet in discussie te gaan over dat LED niet geschikt is qua lichtbeeld etcetera. Dat werkt prima zonder belasting van medeweggebruikers.


Hopelijk is er iemand die bereid is mij hiermee te helpen.
Zie het als een uitdaging, leuk knutselproject. :-)


Heb je er inmiddels al hulp o.i.d bij gevonden. Ik zit sinds gisteren met dezelfde melding 😜
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 25.07.2020 - 08:11  ·  #56
Ik heb hilox H7 led lampen. Met dezelfde melding, ondanks de bijgeleverde canbus module. Dit is opgelost (na veel heb en weer gemaild).

Hilox bleek nog een ander type 'supermodule' te hebben liggen. Deze in serie met de oorspronkelijke canbus modules werkt! Geen melding meer.

T is wel een hele ketting nu van modules: canbus module-super module-omvormer-lamp

Wel fijn licht en komt door apk
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: LED verlichting: melding dimlicht uitschakelen

 · 
Posted: 27.07.2020 - 21:19  ·  #57
Die modules bevatten een dikke vermogensweerstand, waarin het verschil in vermogen tussen halogeen en LED wordt opgestookt, zodat er geen verschil in stroomsterkte wordt gemeten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0