Meest gestelde vragen over originele audio onderdelen

speakers, bekabeling, HU-modellen, PA-versterker, audio upgrade,....

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Meest gestelde vragen over originele audio onderdelen

 · 
Posted: 01.06.2020 - 18:44  ·  #16
Als ik jou was zou ik lekker voor een PA200/PA300 versterker gaan i.c.m. met een volledige High Performance set. Zelf heb ik een HU850 (dus met Dolby Surround), maar ik vind Dolby Surround niet echt een meerwaarde, en de cd-wisselaar al helemaal niet (een GROM/Yatour/Bluetooth setje biedt veel meer mogelijkheden).
Mocht je niet tevreden zijn over de bass, kan je altijd nog een (originele) subwoofer plaatsen. Een van de dingen die Volvo echt wel voor elkaar had(/heeft?) zijn de fabrieks-af audio opties.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Meest gestelde vragen over originele audio onderdelen

 · 
Posted: 01.06.2020 - 19:46  ·  #17
Bij een composet heb je inderdaad een los kastje waar het audiosignaal op binnen komt en twee uitgangen, laag en hoog. Het inbouwen vergt iets meer kundigheid, maar blijft nog steeds heel goed te doen. Een PA 200/300 versterker is de makkelijkste slag, dat zou ik zeker doen, die zijn gewoon goed. En makkelijk in te bouwen. Ik vind de high performance te steriel klinken, te weinig laag, en het hoog te scherp. Vandaar dat ik destijds een composet er in heb gezet, alleen zou ik nu kiezen voor een textiel dome, die klinkt veel prettiger. Ik heb nu een Gladen one201 3-weg composet er in, echt fijn spulletje, maar dat is een pasklare set voor bmw.
HendrikdeJong
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Meest gestelde vragen over originele audio onderdelen

 · 
Posted: 01.06.2020 - 21:45  ·  #18
Het zijn allebei mooie opties.
Toch vind ik orgineel ook wel weer mooi inderdaad.
Ik zal eens uitzoeken of mijn auto ook voor bedraad is voor de versterker.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Meest gestelde vragen over originele audio onderdelen

 · 
Posted: 01.06.2020 - 21:51  ·  #19
Je auto heeft de voedingsdraad al voorbereid. Je moet de gecombineerde signaal-luidsprekerkabel tussen radio en versterker nog wel aanleggen.
HendrikdeJong
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Meest gestelde vragen over originele audio onderdelen

 · 
Posted: 01.06.2020 - 22:10  ·  #20
Oke dan is dat duidelijk😂
Froggy
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Brussel
Berichten: 53
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Meest gestelde vragen over originele audio onderdelen

 · 
Posted: 19.01.2021 - 23:47  ·  #21
Kan een moderator het gedeelde in de quote aanpassen in de oorspronkelijke post?
Dit had ik 2 jaar geleden al moeten posten, maar is er tot nu toe niet van gekomen. Zelf kan ik het nier meer aanpassen.

Quote door Froggy

[*] Is bij het veranderen van radio-cd-cassette speler of versterker een software-configuratie aanpassing nodig of is het gewoon plug & play?
Plug & play. In VIDA kan wel een waarschuwing i.v.m. een onbekend apparaat verschijnen als je geen update doet, maar dit heeft geen invloed op de functionaliteit.
bron

Voor een S60 met Premium installatie met HU-803 en PA-300 versterker zouden de volgende software-modules ingeladen moeten zijn in VIDA:
8637282 Remove non AUM Radio (AUM) (indien een niet HU-radio geconfigureerd was)
30677014 Upgrade AUM
8633572 Amplifier Application Software (PA-300)
9488840 (8633562) Premium Sound System, HU-803 (EU)
8645436 AUM Reload (zeer belangrijk en moet als laatste geactiveerd worden)
bron

Bij het installeren en/of upgraden (en mogelijk ook bij wijzigen) naar een HU-radio, PA-versterker en/of extra (Premium) speakers kan het nodig zijn om deze software in te laden om het geluidsysteem correct te laten klinken zoals het bedoeld is.
Deze modules worden op dezelfde manier behandeld als onderdelen en dus aangekocht in VIDA (kostprijs is zo'n 20 à 40 € per module).
Mogelijk is de software al aanwezig (bv. als er oorspronkelijk een High-Performance of Premium installatie aanwezig was). Zonder software werkt de installatie wel maar is de kwaliteit behoorlijk lager en kan het geluid vervormd klinken.
Een kenmerk waar je kunt aan zien dat de software niet (correct) geladen is, is de stuurbediending die niet werkt en niet verlicht is. Of de omgekeerde redenering ook op gaat (stuurbediening werkt = alles ok) weet ik niet.
Voorzie de reële mogelijkheid dat je hard zal moeten aandringen of naar een ander service center zal moeten gaan omdat men zelfs bij een officiële Volvo garage hier vaak totaal niet van op de hoogte is en hardnekkig de functies of het bestaan van deze modules kunnen ontkennen.
Froggy
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Brussel
Berichten: 53
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Meest gestelde vragen over originele audio onderdelen

 · 
Posted: 02.02.2021 - 12:48  ·  #22
nieuwe upload van afbeeldingen (deze waren verloren gegaan bij de crash van enkele jaren geleden)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0