Melding "koelsysteem service vereist"

V70NN 2.5T uit 2007

arnoldvanwinsen
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 69
Subject:

Re: Melding "koelsysteem service vereist"

· 
Posted: 12.01.2021 - 22:53  ·  #16
Mijn nieuwste Volvo is uit 2002. Ik heb geen idee hoe het in jou 2007 in elkaar steekt. Dus dat zal van een ander forumlid moeten komen. Sorry.
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 13.01.2021 - 08:41  ·  #17
het eerste nummer wat je laat zien is het ding wat als verdachte is aangemerkt hier. Het is een regelklep met een tegendrukveer. De tegendrukveer houdt de regelklepdicht totdat de temperatuur van de vloeistof de ontwerpwaarde van de regelklep bereikt. Dan drukt een stift tegen de veerdruk in en opent de thermostaat, tot ie een aantal graden boven de gewenste waarde helemaal open staat. Zo wordt er de juiste hoeveelheid stroming van koelvloeistof langs de motor veroorzaakt: bij koude motor geen, bij wrme motor veel.

het tweede nummer is het huis waar je hem in moet bouwen. Die heb je niet nodig volgens mij, je bouwt de klep in in het oude huis.
het derde nummer is de sensor, maar die lijkt niet kapot want je krijgt een uitlezing van 57 graden in vida wat past bij je ervaring dat je de slangen vast kunt pakken.
Thomox
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.01.2021 - 20:11  ·  #18
Uiteindelijk toch voor de originele onderdelen gegaan, scheelde met imitatie thermostaat niks, sensor was iets duurder. Nu voor een sensor en thermostaat €87 kwijt bij de dealer.

Morgen ga ik er mee aan de slag, begin er mooi in de ochtend mee. Blok mooi even kwartiertje laten lopen, is alles wat beter los te krijgen en is het niet zo koud :)

Ik heb een slang afkneltang geregeld op m'n werk, daarmee kan ik het systeem vol koelwater laten. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Nog mensen met tips en trics?
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 14.01.2021 - 21:51  ·  #19
Succes morgen. Als het zo'n plastic afkneltang is is deze prima te gebruiken op een koelslang.

Maar ik zou het bij koude motor doen, niet eens een kwartier laten lopen. Op deze manier staat er helemaal geen druk op het systeem en met koude koelvloeistof is het ook fijner werken weet ik uit ervaring.
Thomox
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.01.2021 - 12:00  ·  #20
Toch stiekem wel flink wat koelvloeistof verloren :( kan iemand mij vertellen welk type erop moet?

Het was blauw.
Thomox
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 16.01.2021 - 10:17  ·  #21
Ik had nog helemaal niets laten weten over hoe de onderdelen eruit zagen. De oude thermostaat was echt heel erg lek, er zat een grote kier tussen rubber en housing. De oude temperatuur sensor (imitatie) zag er eigenlijk nog wel prima uit, maar nu het origineel is voelt dat toch wel beter haha! Ondertussen bij de pomp 2 literflesjes blauwe kvs gehaald.

Reservoir goed gevuld, dop eraf gelaten, systeem stationair laten draaien, af en toe een beetje gas bij gegeven. Na een goede 15 minuten was de kvs temperatuursensor 90 graden. Vlak daarvoor was de koelslang naar radiateur ijskoud.

Kachel in de auto wordt direct lekker warm!
Opgelost dus, bedankt voor jullie hulp :)
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 16.01.2021 - 14:27  ·  #22
Nice!

Laat de sneeuwstorm maar komen, jij zit warm in de auto 🤣

Selected quotes for multi-quoting:   0