Met pensioen..

 
 
 
 
 
S60 2.5T
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 64
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Met pensioen..

 · 
Posted: 28.12.2021 - 17:15  ·  #16
Klinkt mij nog steeds in de oren als iets met de distributie. Een spanrol of de waterpomp.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Met pensioen..

 · 
Posted: 28.12.2021 - 18:48  ·  #17
Als het expansievat leeg is zal het de waterpomp zijn die is overleden. 1+1= heel aannemelijk 🤣
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Met pensioen..

 · 
Posted: 28.12.2021 - 21:03  ·  #18
Das geen hogere wiskunde.
Waterpomp einde oefening.
Allejandro
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 33
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: Met pensioen..

 · 
Posted: 29.12.2021 - 07:55  ·  #19
Quote door Johan XC70

Das geen hogere wiskunde.
Waterpomp einde oefening.


Ben ik met je eens! Echter waarom kan ik dan kms rijden (32) en daarna stationair draaien( 🍿) zonder dat de motor temp oploopt.
Dat strookt niet met een elkaar.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Met pensioen..

 · 
Posted: 29.12.2021 - 07:59  ·  #20
Die temperatuurmeter moet je geen snars van aan trekken. Die komt alleen in het rooie gebied als je eigenlijk te laat bent.

Die is gestabiliseerd in een ruim bereik zodat de bestuurder niet steeds afgeleid wordt door een kleine temperatuurdaling of stijging van een paar graden.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Met pensioen..

 · 
Posted: 29.12.2021 - 08:16  ·  #21
Als de waterpomp nog net voldoende rond slaat om met deze buiten temperaturen de koeling voor elkaar te krijgen, ga je aan de temperatuur niks merken.

Maar je zal toch echt moeten beginnen met de distributie kap te verwijderen om te zien of je ergens koelvloeistof lekkage ziet.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Met pensioen..

 · 
Posted: 29.12.2021 - 08:18  ·  #22
Quote door Allejandro

Quote door Johan XC70

Das geen hogere wiskunde.
Waterpomp einde oefening.


Ben ik met je eens! Echter waarom kan ik dan kms rijden (32) en daarna stationair draaien( 🍿) zonder dat de motor temp oploopt.
Dat strookt niet met een elkaar.


De waterpomp heeft waarschijnlijk gelekt doordat het lager speling had.
Nu is het lager echt kapot maar dat wil niet zeggen dat hij nu meer lekt.
Wat mij betreft de motor niet meer laten lopen en eerst vervangen...
Allejandro
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 33
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: Met pensioen..

 · 
Posted: 04.01.2022 - 13:29  ·  #23
Ze kan echt met pensioen.

Db riem is geknapt onder het rijden naar garage helaas.
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Met pensioen..

 · 
Posted: 04.01.2022 - 14:07  ·  #24
Quote door Allejandro

Ze kan echt met pensioen.

Db riem is geknapt onder het rijden naar garage helaas.


das balen, :(
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Met pensioen..

 · 
Posted: 04.01.2022 - 14:30  ·  #25
Dat is balen maar met een andere cilinderkop en een nieuwe distributieset, is ze toch zo weer tot leven gewekt?

Hoeveel kilometer heeft ze gedraaid?
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Met pensioen..

 · 
Posted: 04.01.2022 - 17:45  ·  #26
"Wat mij betreft de motor niet meer laten lopen en eerst vervangen..."

Was geen loze opmerking zeg maar...

Andere kop erop als de auto verder goed is en gaan.....
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1618
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Met pensioen..

 · 
Posted: 04.01.2022 - 19:52  ·  #27
Hi, even een vraagje, was de distributieriem dan niet vervangen conform de interval? (kilometers of in jaren?)

Wel balen voor je natuurlijk hoor Ik ben alleen zo nieuwsgierig of de riem ondanks bv een tijdige vervanging geknapt is.. (door een andere oorzaak oid)
Nogmaals; enorme pech dat het op dat kleine stukje mis moest gaan!
Allejandro
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 33
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: Met pensioen..

 · 
Posted: 05.01.2022 - 10:17  ·  #28
Quote door ravado

Dat is balen maar met een andere cilinderkop en een nieuwe distributieset, is ze toch zo weer tot leven gewekt?

Hoeveel kilometer heeft ze gedraaid?

Ze zit nu op een 385xxx en liep altijd goed motorisch. Wel de geluidjes maar sinds de ABS module reparatie was het meer dan okay. Voor de kerst nog nieuwe remblokken + remschijven rondom.

Cilinderkop + db set gaat al gauw richting de 1000,- en hoewel ze motorisch altijd prima was, was het interieur wel echt minder aan het worden.. Ik weet het dus nog niet. Ik twijfelde ook over verkopen omdat ze wel echt duur per maand is en we 2 autos hebben EN ze 2/3 van de 7 dagen eens rijd.

Quote door Johan XC70

"Wat mij betreft de motor niet meer laten lopen en eerst vervangen..."

Was geen loze opmerking zeg maar...

Andere kop erop als de auto verder goed is en gaan.....

Nee klopt. Ik twijfelde heel erg, mijn man zei ach vaak ben je te bang.. kan wel.

Het was een gokje en verkeerd gegokt.. Zelfs de ANWB monteur zei.. een Volvo die er mee ophoud, wat is dit nou.. keek ook enkel naar de DB riem en belde vervolgens een berger. Tja..


Quote door flevodirk

Hi, even een vraagje, was de distributieriem dan niet vervangen conform de interval? (kilometers of in jaren?)

Wel balen voor je natuurlijk hoor Ik ben alleen zo nieuwsgierig of de riem ondanks bv een tijdige vervanging geknapt is.. (door een andere oorzaak oid)
Nogmaals; enorme pech dat het op dat kleine stukje mis moest gaan!


Gekocht oktober 2019, voor ik ging rijden is de hele db riem set vervangen (ook waterpomp e.d.). Geen half werk. Dus ik rijd er 3,5 jaar mee en ongeveer 40.000x.

Maar, dit topic is gestart met een rammel, wat leek weg te komen rond multiriem of db riem en de vraag is nu (nog steeds) wat dit was en waarom het de DB riem heeft doen vastlopen/knappen en wat de verdere schade aan het blok zal gaan zijn.
Dit wil ik nu wel weten dus monteur gaat hem in elk geval uit elkaar halen (dezelfde die de riem erop gezet heeft). Kent de auto ook zolang als ik hem heb. Dus wordt nog vervolgd..
Erik48
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Met pensioen..

 · 
Posted: 07.01.2022 - 12:28  ·  #29
Waterpomp wordt aangedreven door DB riem, als de waterpomp dus vast loopt knapt je DB riem.
Lijkt me de meest logische oorzaak.
Toch jammer van de oude dame.

Gr,
Erik
Allejandro
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 33
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: Met pensioen..

 · 
Posted: 24.01.2022 - 10:40  ·  #30
Na autopsie is inderdaad de waterpomp vastgelopen en de db eraf gelopen (niet geknapt).
De riem was nog heel.

Echter vraag is waarom met weinig KM en db wissel 3jr geleden de pomp zo geëindigd is. Is niet meer te zeggen..
Jammer. Vele kleppen krom en nog veel meer schade. De automaat was al niet geweldig meer. We gaan er dus niet tot leven wekken..

Ze gaat deze maand nog naar de sloop.

Bedankt in elk geval voor jullie input en de volgende keer luister ik WEL naar mijn gevoel, ondanks mijn omgeving die wat anders zegt. Zo'n zuur leermoment vergeet je niet weer.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0