Mistachterlicht werkt niet

 
 
 
 
 
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Mistachterlicht werkt niet

 · 
Posted: 11.04.2020 - 11:10  ·  #16
Ik zou eerst eens met zekerheid vaststellen dat de fout niet in de achterlichtunit zelf zit: zet 12v op de draad voor het mistachterlicht en (desnoods) de - draad extra aarden.
Als het misterachterlicht dan nog niet brandt zit het toch echt in je unit en/of de fitting. Brandt het wel, dan zit het elders en kan de schakelaar een goede volgende verdachte zijn.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Mistachterlicht werkt niet

 · 
Posted: 11.04.2020 - 11:36  ·  #17
Relais RMI6 is het relais van het mistachterlicht. Je kan die even uitwisselen met een ander relais die er naast zit.

Ook kan je relais rmi6 doorverbinden met een draadje, lamp zou dan moeten branden (pootje 30 en 87 van relais doorverbinden in de REM)

De posities staan aangeduid op het relais, soort van schematje.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2200
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Mistachterlicht werkt niet

 · 
Posted: 12.04.2020 - 15:24  ·  #18
Ik zag gelukkig dat er al geopperd is dat de aansluitdoos van de trekhaak de boosdoener kan zijn. Uit de onderhoudshistorie van mijn auto kon ik opmaken dat er al een Volvodealer is geweest die bij de vorige eigenaar een zoektocht naar de storing en een nieuw lampje in rekening heeft gebracht, terwijl de aansluitdoos van de trekhaak volkomen verroest bleek te zijn. De schakelaar in de trekhaakaansluiting deed het soms niet. Je kunt controleren of dit het probleem is, door een lampje aan te sluiten tussen pennen 2 en 3 (bij zowel 7- als 13-polige stekker). Gaat het lampje branden en is de storing weg, dan zit het probleem in de aansluitdoos. Nieuwe kost rond een tientje, maar het monteren van alle bedrading is een geduldwerkje. :)
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Mistachterlicht werkt niet

 · 
Posted: 12.04.2020 - 15:39  ·  #19
Een originele Volvo trekhaak heeft toch geen schakelaar in de contactdoos? Er zit een trailer module ingebouwd achterin die dat regelt.
In je display word aangegeven dat er een lampje achter defect is. Niet specifiek de mistlamp. Branden er aan beide kanten wel twee lampjes voor de normale verlichting?
FransG
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 30
Berichten: 14
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Mistachterlicht werkt niet

 · 
Posted: 21.04.2020 - 19:59  ·  #20
Auto is vandaag voor de APK geweest.
Had me verder, op wat meten na, nog niet weer in verdiept in de storing.
Maar gelukkig is het probleem nu door de garage opgelost.
Het bleek een kapotte relais.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Mistachterlicht werkt niet

 · 
Posted: 21.04.2020 - 20:01  ·  #21
Achteraf had je dus prima zelf dat rm16 relais even kunnen omwisselen, en dan had het mistachterlicht gewerkt!
FransG
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 30
Berichten: 14
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Mistachterlicht werkt niet

 · 
Posted: 21.04.2020 - 20:06  ·  #22
Quote door Blade

Achteraf had je dus prima zelf dat rm16 relais even kunnen omwisselen, en dan had het mistachterlicht gewerkt!


Dat heb ik nog geprobeerd, maar geen soulaas. (Kan zijn dat ik de verkeerde te pakken heb gehad hoor!)
De monteur had het over een dubbele (?) relais, deze zat verder richting de achterbank zo ik begrepen heb.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Mistachterlicht werkt niet

 · 
Posted: 21.04.2020 - 20:11  ·  #23
De dubbele is gecombineerd met de remlichten. Of dat andere deel het mistlicht is weet ik zo niet uit het koppie.

Afijn, het werkt weer.
Stier03
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 61
Berichten: 75
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Mistachterlicht werkt niet

 · 
Posted: 22.11.2020 - 20:19  ·  #24
heb ook zo'n probleem, rechter mistachterlicht brand wel links niet, lampjes verwisseld blijft het zelfde linker lampje dus niet stuk.
Heb ook een trekhaak sinds augustus j.l. maar het probleem is sinds 3 weken. krijg een fout melding op het display dat er een probleem is met het mistachterlicht.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Mistachterlicht werkt niet

 · 
Posted: 26.11.2020 - 01:52  ·  #25
Hhhmmm, rechter mistachterlicht hoort niet te branden, toch?
Ik zou eens kijken naar topics over UK achterlichten. Want als rechts wel brandt, dan verklaart dat waarom links niet brandt.
Uit mijn hoofd (maar ben niet zeker of het bij Volvo was) is het een doorverbinding in de fitting van de linker achterlichtunit die ontbreekt maar wel aan te leggen is .
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Mistachterlicht werkt niet

 · 
Posted: 07.09.2022 - 10:51  ·  #26
Allen,

Ik haak even aan bij dit oude(re) topic.

Ook mijn mistachterlicht werkt niet; lampje zelf en unit zijn in orde, schakelaar werkt (controlelampje in schakelaar en in display gaan aan), maar toch gaat de lamp niet branden.

Aangezien er geen aparte zekering voor het mistachterlicht is, wil ik het relais onderzoeken. In dit topic wordt gesproken over relais RMI6.

Is dat voor mijn V70 (2006) ook het geval? zo ja, waar zit dat relais dan?
Ter info: ik heb de hele linkerzijde aan de binnenkant open gemaakt maar geen relais te bekennen...)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0