Mooie KM standen

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Mooie KM standen

 · 
Posted: 17.12.2021 - 19:24  ·  #316
Quote door sw2983

Je kunt die VEA diesel blokken onderhouden wat je wilt. Maar er zijn er zat die vroegtijdig scheuren of olie als water gaan drinken. Die halen echt die magische standen niet zomaar meer.


Toen wij dit forum gestart zijn kwamen er geregeld opmerkingen dat de nieuwe modellen, in dit geval de N serie en daarna de NN serie niet zo best zouden zijn.
Hoge kilometerstanden waren meer een droom scenario….
En……, blijkt het waarheid ?

Komen we toch weer op het onderhoud uit.
Moderne motoren versmeren meer/ sneller t.o.v. de conventionele motoren, dus hier moet je het onderhoud ook op aanpassen.

Overigens zijn er wel degelijk mensen, welke 75.000 km per jaar rijden, zonder dat het een Taxi is.
Ik heb zelf in het verleden ook tussen de 80.000 - 90.000 km per jaar gereden.
Om de 2 jaar een nieuwe auto, net onder de 2 ton.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik de minste problemen heb gehad met een Honda.
Deze heeft me nog niet 1 x laten staan……
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Mooie KM standen

 · 
Posted: 17.12.2021 - 20:04  ·  #317
Blokken die scheuren door gietfouten hebben niets met onderhoud te wachten. Slappe zuigerveren die zichzelf nog verder de vernieling in helpen doordat ze olieverbruik veroorzaken en daardoor vastkoeken ook niet. De VEA D4 is gewoon niet het beste product uit de Volvo stal. Eindigt vaak met een total loss blok of revisie, waarbij gemodificeerde zuigers met zuigerveren gemonteerd worden.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2062
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Mooie KM standen

 · 
Posted: 17.12.2021 - 20:09  ·  #318
Quote door Bigdog

Toen wij dit forum gestart zijn kwamen er geregeld opmerkingen dat de nieuwe modellen, in dit geval de N serie en daarna de NN serie niet zo best zouden zijn.


Bestaat het forum al zo lang, ergens tussen de 15 en 20 jaar dus. Das best bijzonder 👍🏻
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Mooie KM standen

 · 
Posted: 17.12.2021 - 20:27  ·  #319
Quote door sw2983

Blokken die scheuren door gietfouten hebben niets met onderhoud te wachten. Slappe zuigerveren die zichzelf nog verder de vernieling in helpen doordat ze olieverbruik veroorzaken en daardoor vastkoeken ook niet. De VEA D4 is gewoon niet het beste product uit de Volvo stal. Eindigt vaak met een total loss blok of revisie, waarbij gemodificeerde zuigers met zuigerveren gemonteerd worden.

Heb ze toch nog niet gezien met gescheurde blokken, wel inderdaad veel met olieverbruik maar dit is ook wel te verbeteren met een goede interne reiniging. Weet er genoeg die relatief probleemloos richting de 300k kilometers gaan.

Oke ze zijn niet zo onverwoestbaar als de euro 3 en 4 diesels maar de euro 5 5 cilinder diesels wil ook nog wel eens een koppakking of onderblok van sneuvelen. Zou de VEA motoren zelf zeker niet als slecht zien, eerder wat minder goed. Maar ja, welk merk heeft hier geen last van met de steeds strengere milieu eisen...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Mooie KM standen

 · 
Posted: 17.12.2021 - 20:36  ·  #320
We zijn dit forum in 2008 begonnen.



Quote door sw2983

Blokken die scheuren door gietfouten hebben niets met onderhoud te wachten. Slappe zuigerveren die zichzelf nog verder de vernieling in helpen doordat ze olieverbruik veroorzaken en daardoor vastkoeken ook niet. De VEA D4 is gewoon niet het beste product uit de Volvo stal. Eindigt vaak met een total loss blok of revisie, waarbij gemodificeerde zuigers met zuigerveren gemonteerd worden.


Die zuigerveren was bij de eerste serie VEA blokken, zowel diesel, alsook benzine.
En daar was wel degelijk iets aan te doen, maar dat heb je vast al in mijn WDB gelezen.
Mijn vorige had er ook last van, maar na de air-intake was dit volledig weg.
Waar ik wel verbaasd over was, was het compressie verschil.
Kennelijk was hij al een aardig eind op weg, dus achteraf gezien nog net op tijd.
Ik denk dat dit ook te maken heeft gehad met de beurten en het start stop systeem.
Wacht je te lang, dan krijg je inderdaad de klacht welke jij omschrijft.

En zo hebben alle modellen wel hun eigenaardigheden.
Denk maar eens aan de O-ringen bij de N-serie, of scheurende cylinderwanden bij de 5 pitters (P2 en P3).
En zo ben ik wel meer tegengekomen, kromme krukassen, vastgelopen bakken, kapotte lagerschalen (ook bij de P3) etc.
En dat bij nog relatief lage kilometerstanden…..
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Mooie KM standen

 · 
Posted: 19.12.2021 - 09:48  ·  #321
Dus eigenlijk zeg je nu dat wanneer je een probleemloze wagen wilt, bij Volvo weg moet blijven? :D :lol:

Elk merk heeft wel wat, hoewel Japanners wel opvallen dat ze de minste problemen hebben.
En ja elk merk heeft zo ook zijn eigen onderhoud wat gedaan moet worden. Of niet, maar als het dan mis gaat moet je ook niet roepen dat dit type auto slecht is. Tenslotte wilde je er ook geen piek aan uitgeven...

Ik heb dit jaar niks gedaan aan onderhoud, dat gaat volgend jaar veranderen. Ik wilde eerst weten of deze wagen het verdient om onderhoud te krijgen. En nu na een dik half jaar zeg ik van "ja". Geen enkel mankement gehad, geen klap misgelopen niks nada noppes.
Dus volgend jaar maar rondje motorsteunen, bakflush, intake reiniging, en een beurt en wat er bij komt.... Dat heeft ie nu wel verdient. ;-)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Mooie KM standen

 · 
Posted: 19.12.2021 - 12:10  ·  #322
Niet specifiek.
Met een auto moet je ook een beetje geluk hebben.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Mooie KM standen

 · 
Posted: 19.12.2021 - 12:38  ·  #323
Quote door Bigdog

Met een auto moet je ook een beetje geluk hebben.


Dat is absoluut waar! Daarom heb ik het eerst ook aangekeken hoe deze zich houd ondanks zijn hoge KM stand.
En hij doet het gewoon goed, dus verdient ie begin volgend jaar ook gewoon onderhoud zodat tot aan de KM heffing het vol kan houden....
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Mooie KM standen

 · 
Posted: 22.12.2021 - 18:23  ·  #324
daar is hij dan mijn collectie zevens.



in vind dat mijn auto nu wel een beauty behandeling heeft verdient, iemand nog tips voor een goede poetser en interieur verzorger in het noorden van het land bij voorkeur provincie groningen?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Mooie KM standen

 · 
Posted: 22.12.2021 - 18:35  ·  #325
Wat leuk gedaan!!!
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 939
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Mooie KM standen

 · 
Posted: 22.12.2021 - 19:11  ·  #326
Oké dit is echt next level, super vet!
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2062
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Mooie KM standen

 · 
Posted: 22.12.2021 - 21:55  ·  #327
Naice!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Mooie KM standen

 · 
Posted: 23.12.2021 - 12:43  ·  #328
Dat heb je mooi gedaan Jan.👍🏻
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Mooie KM standen

 · 
Posted: 23.12.2021 - 17:04  ·  #329
Wauw, hoe krijg je het voor elkaar. Knappe prestatie :)
Ibanez
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogstraten (B) - net iets onder Breda
Berichten: 44
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: Mooie KM standen

 · 
Posted: 23.12.2021 - 17:29  ·  #330
Geweldig! :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0