Motor houd in en lijkt niet goed op gaspedaal te reageren

 
 
 
 
 
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Motor houd in en lijkt niet goed op gaspedaal te reageren

 · 
Posted: 08.12.2018 - 20:17  ·  #16
Er is vandaag weinig gekomen van acties aan de Volvo. Heb geen droge werkplek voor de auto. Ben meer voor motoren ingericht...
Maar heb wel een nieuwe foutmelding via de CFE+ uitgelezen. ECM260A Fuel pressure sensor Long-term fuel trim.
Via internet begrijp ik dat dit ook weer vanalles kan zijn. Onder andere de Lambda sonde. Maar die is nog niet zo oud, en met originele Bosch code. Heb deze code nu twee keer verwijderd maar blijft terugkomen. Wel pas sinds afgelopen week.
Ook valt het me op dat ik bij koude motor, tijdens zeg maar de eerste 100 meter, de turbo behoorlijk hoor fluiten maar de auto gewoon niet vooruit wil. Alsof de bak niet wil. Ik kan dat niet verklaren. Dit doet hij al sinds de motor er in ligt.

@ Dirk342. De IC lekt bedoel je. Maar dan zou ik turbodruk moeten missen. Vlgs mij heb ik daar geen gebrek aan. Eerder teveel denk ik soms. En de druk wordt toch gemeten aan de uitgaande kant van de IC. Maar ik zal hem eens bekijken.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Motor houd in en lijkt niet goed op gaspedaal te reageren

 · 
Posted: 08.12.2018 - 20:47  ·  #17
De symptomen zijn op het 850 forum bij een N ook wel eens aan bod geweest.
Had Ewoud Schalkwijk hier ook niet eens last van?
Na het vervangen van de intercooler was het net alsof het helemaal een andere auto was en de problemen waren wel weg....
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Motor houd in en lijkt niet goed op gaspedaal te reageren

 · 
Posted: 09.12.2018 - 06:40  ·  #18
De ECM260A is een rottige, maar over het algemeen kun je de volgende dingen bij deze code nakijken;

Oorzaken van een te hoge limiet:
-Lekkage vacuum
-Lekkage uitlaat voor lambdasensor
-te lage benzinedruk
-kapotte lambdasensor

Oorzaken van een te lage limiet;
-Lekkage vacuum
-te hoge benzinedruk
-lekkage injectors
-defecte LMM
-te hoog oliepeil
-kapotte lambdasensor

Wat is je benzinedruk, stationair gemeten ? De lambdasensor is een originele Bosch en geen imi met gezocht op de Bosch nummering ? Vacuumlekkage is zo na te gaan met een bus remmenreiniger, hoe zit je TCVklep aangesloten ?

En de IC's van de N trekken praktisch allemaal, na verloop van tijd, bol en gaan lekken. Dit hoef je niet altijd te horen overigens, dan moet het lek wel heel groot zijn.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motor houd in en lijkt niet goed op gaspedaal te reageren

 · 
Posted: 09.12.2018 - 06:46  ·  #19
Ik zelf zou eerst het gehele inlaattraject eens afpersen met een rookmachine.

Met remmenreiniger vind je de kleine lekjes niet.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Motor houd in en lijkt niet goed op gaspedaal te reageren

 · 
Posted: 09.12.2018 - 06:48  ·  #20
Eensch !
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Motor houd in en lijkt niet goed op gaspedaal te reageren

 · 
Posted: 09.12.2018 - 20:13  ·  #21
Bedankt voor de input. Hier kan ik wel mee verder. Het gekke is dat ik dit probleem al een tijdje meesjouw en deze melding net nieuw is. Zonder dat er echt iets veranderd is. Maar ik ga een aantal zaken eens goed nakijken. Eerst het vacuüm en druk gedeelte maar eens checken op lekkage.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Motor houd in en lijkt niet goed op gaspedaal te reageren

 · 
Posted: 09.12.2018 - 20:21  ·  #22
Quote door Dirk342

De ECM260A is een rottige, maar over het algemeen kun je de volgende dingen bij deze code nakijken;

Oorzaken van een te hoge limiet:
-Lekkage vacuum
-Lekkage uitlaat voor lambdasensor
-te lage benzinedruk
-kapotte lambdasensor

Oorzaken van een te lage limiet;
-Lekkage vacuum
-te hoge benzinedruk
-lekkage injectors
-defecte LMM
-te hoog oliepeil
-kapotte lambdasensor

Wat is je benzinedruk, stationair gemeten ? De lambdasensor is een originele Bosch en geen imi met gezocht op de Bosch nummering ? Vacuumlekkage is zo na te gaan met een bus remmenreiniger, hoe zit je TCVklep aangesloten ?

En de IC's van de N trekken praktisch allemaal, na verloop van tijd, bol en gaan lekken. Dit hoef je niet altijd te horen overigens, dan moet het lek wel heel groot zijn.


Benzinedruk kan ik meten. Was tijd geleden iig goed. Lambda is ori Bosch en nog redelijk jong. Tcv zit goed aangesloten, maar ik ga de slangetjes vernieuwen. Die zijn al aardig op leeftijd.

Benzinedruk heb een paar keer gecheckt omdat ik nog een ander eigenaardig ding heb. Het starten gaat steeds slechter zogauw de benzinetank leger raakt. Vanaf halfvol gaat het achteruit. Op een gegeven moment moet ik twee keer starten. Eerste keer niks nada. Tweede keer alsof er niks aan de hand is. Dus ik hou de tank maar wat voller. Ik rij op lpg btw.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Motor houd in en lijkt niet goed op gaspedaal te reageren

 · 
Posted: 10.12.2018 - 05:02  ·  #23
Als je dit zo omschrijft dan verwacht ik toch dat er weinig of gen restdruk in het systeem staat / blijft. Probeer eens bij een half lege tank de auto eerst eens een seconde of 2 a 3 op contact te laten staan, voordat je start en kijk eens wat hij dan doet ?
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Motor houd in en lijkt niet goed op gaspedaal te reageren

 · 
Posted: 10.12.2018 - 07:14  ·  #24
Is je tankbeluchting wel open? Als je gaat tanken zuigt de tank dan lucht aan wanneer je de dop er af draait?
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Motor houd in en lijkt niet goed op gaspedaal te reageren

 · 
Posted: 10.12.2018 - 19:26  ·  #25
Quote door Dirk342

Als je dit zo omschrijft dan verwacht ik toch dat er weinig of gen restdruk in het systeem staat / blijft. Probeer eens bij een half lege tank de auto eerst eens een seconde of 2 a 3 op contact te laten staan, voordat je start en kijk eens wat hij dan doet ?


Dan zou dit zich toch altijd moeten voordoen. En ik heb dit ook getest. Eerst wachten tot de pomp uitgedraaid is. Maakt geen verschil. Ook de druk gemeten met alleen contact. Op juiste spec. Weet niet meer precies wat, maar toen wel ;-)
Nu begint het eerst met wat langer starten, en met nog legere tank, eerste poging helemaal niks meer. Terwijl het systeem op druk staat....nog niemand gevonden die hier uit van gehoord heeft.
Trouwens alleen bij koude motor. Als die warm is gaat het beter, maar zeker niet zoals het hoord.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Motor houd in en lijkt niet goed op gaspedaal te reageren

 · 
Posted: 10.12.2018 - 19:28  ·  #26
Quote door Klaasw

Is je tankbeluchting wel open? Als je gaat tanken zuigt de tank dan lucht aan wanneer je de dop er af draait?


Als die dicht zou zitten zou ik problemen verwachten tijdens rijden door benzine gebrek. Na een poosje lost het zich meestal wel op en is de eerste start weer normaal. Net andersom dus.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Motor houd in en lijkt niet goed op gaspedaal te reageren

 · 
Posted: 12.12.2018 - 19:50  ·  #27
Jeetje, krijg net in de gaten dat Dirk342 overleden is, terwijl ik op een reactie van hem wacht. Dit voelt ineens erg kortbij terwijl ik Dirk niet anders ken dan van dit topic.
Zijn bijdrage was erg waardevol. Zal hem hiervoor in ieder geval missen. Iedereen die hem beter kende wens ik hierbij heel veel sterkte!
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Motor houd in en lijkt niet goed op gaspedaal te reageren

 · 
Posted: 12.01.2019 - 21:29  ·  #28
Het lijkt erop dat ik de storing gevonden heb. Vandaag de hele dag gesleuteld. De timing van de distributie gecheckt. Stond goed. De gasklep losgemaakt om te checken op vervuiling. Hartstikke schoon. Alle vacuüm en drukslangen gecheckt. Geen lek.
Toen maar weer gaan opbouwen. Toen zag ik dat de connector voor de uitlaat nokkenas sensor er verdacht uitzag. Zag wat bloot koper....daar zat idd die waterslang voor de verdamper verwarming wel wat strak tegenaan. Alle drie de draadjes bloot en in elkaar gedraaid...toen kreeg ik hoop.
En ja hoor, hij loopt weer een stuk beter!
Maar nog ff slag om de arm. De wastegate lijkt nog te vroeg te openen. Rond de 0,5 bar.
Ik had die losser gezet om te kijken of ik er minder problemen mee had.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motor houd in en lijkt niet goed op gaspedaal te reageren

 · 
Posted: 12.01.2019 - 21:39  ·  #29
Speurneus! Lijkt mij een goede boosdoener.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Motor houd in en lijkt niet goed op gaspedaal te reageren

 · 
Posted: 30.01.2019 - 22:06  ·  #30
Na een wat langere proefrit bleek het toch niet dè oplossing te zijn. Wel gewonnen dat ik geen storingsmelding meer krijg. Na een poos tobben wat er nog meer aan de hand kon zijn, heb ik besloten om toch weer een nieuwe LMM en een nieuwe turbodruk sensor te monteren. Beide waren nog niet zo oud. Drukmeter origineel (Bosch) maar de LMM was wat anders. Nu beide van Bosch.
En....niet te geloven, maar nu loopt hij echt weer ok. Eindelijk!
Nu nog de wastegate goed afstellen op 1.8 psi. Morgen komt een monometertje van 0-1 bar binnen en kunnen we aan de gang.
Ben benieuwd of die daar nog wat alerter van wordt. Hij staat nu zo los als maar kan. Zonder voorspannend dus.
Ook wordt het tijd voor een tuning heb ik besloten...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0