Motor rijdt niet constant

irritant

 
 
 
 
 
Ufovolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 113
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Motor rijdt niet constant

 · 
Posted: 23.11.2016 - 21:56  ·  #16
Ik zit niet genoeg in oudere Volvo's om te weten welk systeem CruiseControl erop zit. Wel heb ik al bijna 35 jaar auto's met CC, waar de eerste serie via vacuum werd gestuurd en een kabel aan het gaspedaal. Latere hadden een elektrische actuator met een kabel aan het gaspedaal en pas in mijn 2010 S80 had ik een full-elektronische versie. In beide eerste versies herken ik het "huppeleffect" direct, dan moest ik de speling op de kabel weer afstellen.

Het kan dus best zijn, dat de CC gewoon de gaspedaalsensor gebruikt om de snelheid te regelen en dan zou het probleem met en zonder CC bestaan.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Motor rijdt niet constant

 · 
Posted: 23.11.2016 - 22:47  ·  #17
Het gaspedaal is een elektronische opnemer, dus ik heb een sterk vermoeden dat deze totaal niets doet als de CC er op staat. Heb je ook de vacuumslangen en turbo slangen gecontroleerd?
En als je in vrij het toerental op 2000 of 2500 probeert te houden, gaat dat wel goed?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Motor rijdt niet constant

 · 
Posted: 23.11.2016 - 23:23  ·  #18
Ik denk gevoelsmatig dat je het in de bak moet zoeken. Lijkt erop dat het vasthouden van de lock door de koppelomvormer niet constant is. Alsof hij steeds even iets doorslipt. Ik heb geen idee hoe het exact werkt maar kan de oliedruk in de bak er nog wat mee te maken hebben?
c7rl
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 60
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Motor rijdt niet constant

 · 
Posted: 25.11.2016 - 22:51  ·  #19
Na een tijdje? dus tempratuur afhankelijk? ooit eens zoiets gehad met de tempsensor van de koelvloeistof kijk de connector eens na zou met die leeftijd eens daar beginnen met alles na te lopen
Annoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Motor rijdt niet constant

 · 
Posted: 26.11.2016 - 20:57  ·  #20
Vandaag heb ik de auto opgehaald bij de garage. Ze hebben het euvel niet gevonden en hebben het opgegeven!
Dan maar zelf verder aan de slag. Heb de auto nog even rond gereden en ik heb wat aanvullende info:

Probleem: Als je rustig gas geeft dan accelereert de auto al schokkend, toeren houden iets in bij gas geven en dan schieten de toeren omhoog, houdt weer in, toeren schieten omhoog enz enz.
1: Auto start perfect.
2: Stationair loopt perfect
3: Vol gas, geen enkel probleem
4: Automaatbak in stand 1 (of 2/3) probleem is duidelijk voelbaar, bij gas geven onregelmatig accelereren.
5: Automaat in N: Bij gas geven, toerental loopt zonder problemen op (!)

Als iemand zich direct in deze situatie herkent en het euvel weet zou dat fantastisch zijn, maar het is een complex probleem (voor mij ( en de garages)).

Wat ik graag in eerste instantie wil bepalen of het euvel bij de automaatbak ligt of bij de motor.

Trouwens, bijzonder bedankt voor de comments tot nu toe!
Annoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Motor rijdt niet constant

 · 
Posted: 27.11.2016 - 21:41  ·  #21
De LMM is door de garage vervangen voor een nieuwe. Het probleem bleef bestaan. Toen is de nieuwe LMM weer uitgebouwd en retour gestuurd. Wat betreft de lambda sonde: de garage heeft die eruit gehaald en de auto in een zogenaamde noodloop laten lopen. Het probleem bleef bestaan. Hierdoor zou je als het goed is kunnen uitsluiten dat de oorzaak de lmm of lanbda sonde zou kunnen zijn.

Hierboven is naar voren gebracht dat het gasklephuis vuil is of gaskabel speling heeft. Die ga ik deze week eerst checken.
Op welke manier kun je het gasklephuis het beste schoonmaken?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Motor rijdt niet constant

 · 
Posted: 28.11.2016 - 19:48  ·  #22
Zit even hardop te denken; als de bak in lock-up gaat is er dan een vaste verbinding tussen motor en aandrijfassen? Als er dan gejutter optreedt komt het uit de motor en is denk ik de gasklep de verdachte. Als het dan wel goed gaat, en met de bak niet in lock-up is er gejutter dan zou het uit de koppelomvormer kunnen komen.
Is dit een logische gedachte??
Annoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Motor rijdt niet constant

 · 
Posted: 28.11.2016 - 21:42  ·  #23
Km stand is 168000 en gasklep is inderdaad magnetti die zo te zien al een keer gereviseerd is.
Annoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Motor rijdt niet constant

 · 
Posted: 02.12.2016 - 20:19  ·  #24
Laatst is de bakolie van de automaat vervangen: Heel zuiver rode vloeistof. Ik heb inderdaad gehoord dat deze bakken niet zo goed zijn. Maar uit de olie zag ik geen slijtage sporen.

Omdat de auto iets inhoud bij rustig gas geven en tijdens lange afstanden op de snelweg ook voelbaar iets inhoud (wat overigens niet te registreren is op de toerenteller of kmteller, maar je hoofd doet knikkebollen) doet het mij voorkomen dat het lucht/benzinemengsel niet optimaal is. Naar aanleiding van bovenstaande reacties ga ik deze week de volgende zaken controleren:
Gasklaphuis en injectoren (Lucht massameter is al gecontroleerd)
Voordat ik met het gasklephuis begin: 1: is deze schoon te maken of moet deze normaliter vervangen worden? 2: zit er een pakking tussen (dan haal ik eerst een nieuwe)?
Annoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Motor rijdt niet constant

 · 
Posted: 21.12.2016 - 22:45  ·  #25
Het probleem verergerde; na de start, nadat het gaspedaal werd ingedrukt en de motor boven de 2000 toeren kwam ging de motor direct over in een noodloop (max 2500 toeren, max 60 km/h). Nog steeds geen lampjes die gaan branden.
Na hulp van Mark uit Zwolle, die ik toevallig tegenkwam nadat ik enkele onderdelen van hem kocht, bleek het gasklephuis de storing op te leveren. Mark had er nog 1 liggen en nadat deze was gemonteerd was het probleem opgelost!!!
Hoera. Dan ben je 2 vakbedrijven verder die het niet vinden konden...
Ik had de auto bijna naar de sloop gebracht!
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Motor rijdt niet constant

 · 
Posted: 21.12.2016 - 23:04  ·  #26
Leve het forum en de kennis en de goodwill hier :yes: :thumb:
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motor rijdt niet constant

 · 
Posted: 21.12.2016 - 23:38  ·  #27
mooi dat t zo oplost.. :thumb:
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Motor rijdt niet constant

 · 
Posted: 22.12.2016 - 07:19  ·  #28
Quote door VolvoS60Racer

Quote door Annoff
Luchtmassameter en lambdasobdes zijn gecontroleerd. Bougies gecontroleerd, uitlaat gecheckt, niets te vinden.


Beetje grieplige opmerking, S80 is van 1999. Zal dus ook wel de nodige km's hebben afgelegd, en dan is de eerste vraag : zijn de diverse sensoren al eens vervangen?

LMM en Lambda kunnen misschien storingvrij werken, maar zullen na hun gegarandeerde levensduur van 160.000 km niet meer doen wat ze moeten doen als ze nieuw zouden zijn.

Zou zo maar kunnen dat je bijv. een LMM alleen bij de dealer kunt krijgen. En zeker met een GM-bak is een goed werkende LMM een must.


Helaas moet ik ook zeggen dat de km stand zeer belangrijk is. Sensoren, drukschakelaars, luchtmassameters hebben niet het eeuwigè leven

Ik heb bij mijn eigen wagen alles preventief vervangen, behalve de oliedruk schakelaar, en die was bij 250k ook corrupt geworden.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Motor rijdt niet constant

 · 
Posted: 22.12.2016 - 10:18  ·  #29
Bij mij had een dealer er zelfs een foute LMM in gezet.

Kon het bijna niet geloven dat iemand op dit forum volgens mij volvos60racer ofzo mij vertelde dat er een verkeerde in zat.

Op de gok maar een andere gekocht en hij had volledig gelijk.
Al 2 maanden zonder emissielampje.

Dus al zijn onderdelen vervangen..........
Zou toch even kijken of het de juiste waren.
Annoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: Motor rijdt niet constant

 · 
Posted: 11.07.2017 - 23:00  ·  #30
Na een paar maanden heerlijk gereden te hebben in de S80 valt die soms opeens uit:
Het is nu 3x gebeurd, voornamelijk na een stuk rijden, na bv een stoplicht en dan bij het wegrijden slaat de auto in de noodloop; alarmverlichting slaat spontaan aan, hele auto trilt en gaat niet harder dan 50 km/h en 2500 toeren,

Zou het weer het gasklephuis kunnen zijn? Hij is onlangs vervangen, maar ook niet voor een nieuwe.....

Maar of het weer het gasklephuis is weet ik niet zeker. De 1e keer dat ik dit probleem had, de reden waarom ik deze topic begon, een aantal maanden geleden, merkte ik dat de auto schokkend accelereerde en ook bij constante snelheid hielt de auto iets in.
Dat merk ik nu niet. De auto rijdt probleemloos, tot het moment dat die weer in een noodloop schiet. Als het contact even uit gaat en de auto weer wordt gestart rijdt die weer vrolijk verder.

ra ra..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0