Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 
 
 
 
 
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 02.04.2020 - 00:15  ·  #76
Een erg zure appel, en ook nog eens een hele dure.
Ik zou toch het contactslot verdenken. Is deze toendertijd vervangen of is er iets anders mee gedaan? Slijtage?
Het schijnt ook wel eens voor te komen dat de startonderbreker ineens actief wordt tijden het rijden.

En als het euvel daadwerkelijk in de brandstofpomp zat, dan moet de auto toch sputterend tot stilstand komen, en niet ineens...lijkt mij.
Jeffreyh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winschoten, Groningen
Leeftijd: 39
Berichten: 37
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 02.04.2020 - 13:47  ·  #77
Quote door Vogel

AU!
De les is inderdaad: geen stappen overslaan, geen kosten maken voordat je echt een diagnose hebt.
14-3 had je een plan...


Dat klinkt een beetje als eigen schuld dikke bult. Inderdaad, de 14e had ik een plan, tot de volgende dag de auto de straat niet eens meer uit kwam. Vergeet niet dat ik al 2 maanden bijna elke dag met die r*t auto bezig ben geweest en ik er echt helemaal klaar mee was. De brandstofpomp leek een goede verdachte. De garage waar ik de auto heb laten onderzoeken vermoede dat, en ook de garage waar de auto vóór aanschaf in onderhoud is geweest. (Was al eens aan de pomp geklust ivm startproblemen) Ik wilde er gewoon vanaf zijn. Mijn hoogzwangere vrouw durfde niet eens meer met me mee tijdens de spaarzame ritjes dat de auto wel wilde rijden, omdat we een keer op een spoorwegovergang stil zijn komen te staan.

Het aanbod om de auto naar de garage van verkoper te brengen is heel mooi, maar hoe kom ik daar dan? 120km op en neer, als ik een rit van 10 kilometer nog niet eens red. Bovendien zouden we daarna maar even gaan kijken hoe we het financieel zouden doen met een eventuele reparatie. Zonder auto kan ik niet, en een civiele procedure neemt een hoop tijd in beslag. En dan is het nog maar de vraag of je gelijk krijgt ook.

En het meest wrange is nog wel, ik wilde een goede veilige auto om mijn gezin te vervoeren. En ik heb m’n zoontje vorige week donderdag na zijn geboorte uit het ziekenhuis mee moeten nemen in een Toyota Aygo, terwijl ik opgefrommeld achter het stuur zat. In 2 maanden tijd heeft de auto 5 weken bij een garage gestaan, heeft het me een paar honderd euro onderzoekskosten gekost en een reparatie van €900 voor een nieuwe pomp. Eigen schuld dikke bult? Ik denk er toch echt anders over.

Mijn leermoment is om nooit en te nimmer meer een auto te kopen bij een bedrijf dat niet aangesloten is bij de BOVAG. Hoe aardig de verkoper ook is, of hoe netjes z’n pand er ook uit ziet.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 663
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 02.04.2020 - 14:22  ·  #78
Feit blijft wel dat als je verder met de auto wilt, er een goede diagnose wordt gesteld. Ik gaf al eerder aan dat ik mij niet kon voorstellen dat het in de pomp zat, als er geen brandstofdruk fouten hebt. Als je dan nog steeds de pomp verdenkt zet er dan een analoge drukmeters tussen de leidingen zoals Blade opperde.

Dit lijkt echt meer op een draadbreuk, het contactslot en heel misschien een massa probleem. Andere oorzaken zouden een foutcode moeten genereren.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 02.04.2020 - 16:11  ·  #79
Het is gewoon kl.te natuurlijk. maar hoe kom je nu rap tot een goede diagnose zonder eerst van alles te vervangen, das nu de vraag.. heren? hoe?

Hij valt nu heel snel uit he. das voor foutopsporing beter dan af en toe. welke problemen kunnen dit veroorzaken zonder meldingen in vida te geven?
v70n2.4t
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 233
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 02.04.2020 - 16:40  ·  #80
Misschien zou het ook raadzaam zijn om een wat groter net uit te gooien door je geluk te beproeven op buitenlandse fora. Deze problematiek moet toch wel ergens in de wereld iemand bekend in de oren klinken...
Jeffreyh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winschoten, Groningen
Leeftijd: 39
Berichten: 37
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 02.04.2020 - 17:10  ·  #81
Quote door trabbit

Feit blijft wel dat als je verder met de auto wilt, er een goede diagnose wordt gesteld. Ik gaf al eerder aan dat ik mij niet kon voorstellen dat het in de pomp zat, als er geen brandstofdruk fouten hebt. Als je dan nog steeds de pomp verdenkt zet er dan een analoge drukmeters tussen de leidingen zoals Blade opperde.

Dit lijkt echt meer op een draadbreuk, het contactslot en heel misschien een massa probleem. Andere oorzaken zouden een foutcode moeten genereren.


Dat snap ik. En ik waardeer de goedbedoelde adviezen ook echt heel erg. Maar ik als leek op technisch gebied zou een geschoolde monteur toch niet hoeven te vertellen hoe hij een (goede) diagnose moet stellen? Dat is net als aan de bakker vertellen hoe hij z’n brood moet bakken als ik daar een halfje bruin kom halen.

Aangezien de auto weer ellende gaf ben ik naar m’n oude garage gereden. Ik heb 2 uur met de monteur rondgereden waarbij de auto een keer of 20 uitgevallen is. Ik rijden, en hij ernaast met de laptop op schoot. Ditmaal zelfs een storing in het display! Motorsysteem service spoed (turbodruk laag)

Zijn vermoeden was idd ergens sluiting in de bekabeling of een sensor. Dus hij heeft enkele sensoren losgetrokken om ergens te beginnen. Kosten: €0,-

Tijdens de rit naar huis wel weer een paar keer bijna uitgevallen, maar ik hoop dat deze garage op deze manier wel de oorzaak kan achterhalen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 02.04.2020 - 18:27  ·  #82
Mooi dat er verder gezocht wordt en op de juiste manier door de leverende garage. jammer (heel jammert) van die pomp. nu eerst vinden en dan vertrouwen krijgen.. want dat rent zo weg natuurlijk...
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1469
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 03.04.2020 - 02:19  ·  #83
Quote
Dat klinkt een beetje als eigen schuld dikke bult. Inderdaad, de 14e had ik een plan,

Het is zeker niet de bedoeling om je er nog rotter over te laten voelen.
Het is een val waar iedereen een keer intrapt: aannemen dat het de ... zal zijn en dan kosten maken, zonder het probleem op te lossen.
Vervelend dat het in dit geval om zoveel geld gaat.

Ik snap dat je vertrouwt op de expert en ervan uit gaat dat hij de oplossing moet kunnen vinden. Sommige oorzaken zijn echter klein en de puzzel kan ook voor de expert groot zijn. Dat kun je hem niet aanrekenen. Maar kosten maken zonder echte diagnose, is een valkuil waar de professional niet in hoort te trappen. Zelf denk ik dat hij zich daar best schuldig over mag voelen en nu extra hard zijn best zal doen.

Ik hoop dat hij het netjes voor je oplost en de oorzaak vindt...
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 728
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 03.04.2020 - 14:48  ·  #84
Quote door Jeffreyh

3 weken heeft de auto bij de garage gestaan. De levering van de pomp heeft even geduurd. En de garagehouder wilde de auto nog even houden om zelf een aantal dagen te testen.

De auto gisteren opgehaald, met een hoop goede moed, want hij had zich voorbeeldig gedragen na het vervangen van de pomp. Vóór het vervangen van de pomp was de auto ook weer een keer of wat uitgevallen bij de garagehouder.

Toen ik de auto naar huis reed voelde ik al een licht schokje, dus ik vreesde het ergste. En vanmiddag is de auto op een ritje van 10 km weer 2 keer afgeslagen. Ik ben er nu echt wel een beetje klaar mee... vervangen van de pomp heeft me dik €1000 gekost en niks opgelost.

Tevens heeft m’n garage nu ook geen idee meer wat er dan met de auto aan de hand kan zijn. Heb nog gevraagd of het de EGR klep kon zijn, of misschien de massapunten. Maar hij had alles gecontroleerd en wist het ook niet meer.

Ik ga nog maar eens kijken of ik er met de handelaar waar ik hem gekocht heb uit kan komen. Maar ik vrees dat dit een hele dure les geweest is.


Als je garage de diagnose stelt dat de pomp kapot is en dit is niet de oplossing, mogen ze daar toch wel op terug komen. Je geeft immers opdracht om de auto te maken. Als dat dan niet lukt (verkeerde onderdeel vervangen of nieuwe onderdeel defect?), mogen ze op hun kosten verder zoeken vind ik. Als je er niet uit komt kun je zelfs zeggen: zet de oude maar terug en geef mijn geld terug.

Toevallig heb ik met mijn 2.5FT (benzine dus) iets soortgelijks gehad. Lawaaiige brandstofpomp+motorlampje aan, diagnose garage: pomp kapot. Nieuwe pomp besteld en vervangen (tank moet eruit). Resultaat: nieuwe pomp maakte nog meer herrie dan de oude en de motor slaat af na lauwe / warme start + motorlampje weer aan. En dat terwijl de garage uitgebreid had proefgereden zonder problemen! Rijden ging wel omdat het een LPG auto is en dat werkte prima, ik kon zelfs starten op LPG indien nodig.
Mijn garage heeft meteen weer een nieuwe pomp besteld en gemonteerd, uiteraard zonder een cent extra te betalen en zo moet het ook. Warm starten gaat nu goed, maar motorlampje is helaas weer aan.....binnenkort maar weer eens terug.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 03.04.2020 - 17:12  ·  #85
Diagnose stellen is elimineren.

In mijn optiek had je garage de brandstofpomp kunnen testen. Ik zou met de garage in gesprek gaan over de rekening van 1000 euro...
Jeffreyh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winschoten, Groningen
Leeftijd: 39
Berichten: 37
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 03.04.2020 - 19:13  ·  #86
Ik heb nooit een harde diagnose gehad. Het was een vermoeden, maar niet feitelijk vastgesteld. Ik heb dus zelf een aanvaardbaar risico gelopen door opdracht te geven voor het vervangen van de pomp. Ik reken het de garage dan eigenlijk ook niet aan. Naar zijn mening was de pomp een goede verdachte. Aangezien de vorige eigenaar al een keer problemen gehad heeft met de pomp en er al een keer aan gerepareerd was troost ik me maar met de gedachte dat nu in elk geval de pomp goed is! Ik kom, als het goed is, dus niet meer stil te staan met een defecte pomp ;)
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 03.04.2020 - 20:28  ·  #87
Dan heeft de garage een goede aan jou. Ik hoop niet dat ze nog meer verdenkingen hebben want zo kan je er wel op leeg lopen. ;-)

Ik begrijp de garage ook niet zo goed, ze doen alles toch in overeenstemming met jou? Dan vind ik het opmerkelijk dat ze er mee instemmen om de pomp te vervangen zonder goede diagnose te hebben gesteld.

Maar om je verder te helpen:
Valt de auto ook uit als die gewoon stationair staat te draaien?
Heb je de vorige keren gemerkt dat de auto uitviel als je een inker of rechterbocht maakte of gas gaf of juist gas los liet of remde?
Jeffreyh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winschoten, Groningen
Leeftijd: 39
Berichten: 37
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 03.04.2020 - 23:40  ·  #88
Quote door ravado

Dan heeft de garage een goede aan jou. Ik hoop niet dat ze nog meer verdenkingen hebben want zo kan je er wel op leeg lopen. ;-)

Ik begrijp de garage ook niet zo goed, ze doen alles toch in overeenstemming met jou? Dan vind ik het opmerkelijk dat ze er mee instemmen om de pomp te vervangen zonder goede diagnose te hebben gesteld.



Ik ben bij verschillende garages geweest, de ANWB is 2 keer geweest, ik heb op diverse fora gevraagd wat het probleem kan zijn en heb een collega die ex-monteur is bij Volvo.

Allemaal hadden ze een eigen oorzaak en oplossing. Dus ik ben op aanraden van een andere collega bij deze garage in de buurt uitgekomen. De reviews op Google zijn louter positief en ik vind de garagehouder betrouwbaar overkomen. Nadat hij een tijd in m’n auto gereden heeft en de storing zelf een aantal keer meegemaakt heeft was zijn vermoeden, mede door een aantal vergelijkbare gevallen, een defecte opvoerpomp. Helaas kon hij dit niet feitelijk vaststellen omdat de auto onder het rijden geen enkele storing laat zien (VIDA) en alle andere parameters goed zijn.

Hij heeft zich waarschijnlijk laten leiden door resultaten uit het verleden en zeer duidelijk aangegeven dat het vervangen van de opvoerpomp de oplossing zou kunnen zijn, maar hij dit in geen geval kon garanderen omdat hij dit ondanks alle inspanningen niet kon vaststellen. Ik heb daarop zelf opdracht gegeven om de pomp te vervangen. Het risico dat het die pomp niet was heb ik aanvaard. Ik ben normaal echt niet makkelijk als ik denk in mijn recht te staan, maar in dit geval neem ik het de garage in geen geval kwalijk.

Gisteren ben ik bij mijn vaste garage geweest, waar ik al jaren kom/kwam met mijn Audi’s en die hebben 2 uur met mij meegereden en tasten ook volledig in het duister. Ook hij begreep wel waarom de andere garage(s) de pomp verdacht, maar had dan op z’n minst een brandstofdruk alarm verwacht. En dat is ook weer zo’n tegenstrijdig verhaal, de een zegt dat dat alarm wel komt bij het uitvallen van de pomp en de ander zegt juist weer van niet.

Kortom: het is een verrot moeilijke storing om te zoeken omdat het probleem niet te reproduceren is. Er valt geen pijl op te trekken wanneer en hoe de motor uitvalt. Soms rijd ik 3 ritjes zonder schokken of problemen, en de andere keer slaat de auto binnen 100 meter 20 keer af en bokt hij als een wild paard. Kon ik het maar reproduceren, dan was storing zoeken een stuk makkelijker. Uitvallen doet hij met remmen, optrekken, bochten naar links, bochten naar rechts. Het enige wat opvalt is dat het altijd in stadsverkeer en na opnieuw starten en wegrijden gebeurt. Tot op heden nog niet met constante snelheid.
Jeffreyh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winschoten, Groningen
Leeftijd: 39
Berichten: 37
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 03.04.2020 - 23:52  ·  #89
Ik zou wel enorm geholpen zijn als iemand weet wat de volgende storing betekent:

ECM-P065322 Circuit sensorreferentiespanning B, hoog

Dat is een code die telkens terug komt als de auto uitgevallen is. Kan dat een draadbreuk of sluiting zijn in een sensor die de auto doet uitvallen? En zo ja, welke sensor?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 04.04.2020 - 00:03  ·  #90
Ik snap dat je het zo bekijkt. Zelf had ik graag gezien dat de garage de brandstofdruk extern gemeten had tijdens het rijden of een extra externe brandstofopvoerpomp had bijgezet om te kijken of dit het probleem oploste.

Komt deze code uit vida?
(Google leert dat de code meestal van je automaat komt, als dit een.obd code is)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0