D5 motormanagement service vereist - koud weer

En ook alleen bij koud weer (XC70 D5 2006)

 
 
 
 
 
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: D5 motormanagement service vereist - koud weer

 · 
Posted: 12.01.2024 - 13:51  ·  #16
Dat is goed om te weten. Zal zo de VIDA er nog eens op naslaan. Zeg MaartenS, kom jij Antwerpen in met de D5? Loopt dat niet in de kosten? En die Rica ST2, is dat de moeite waard?
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1469
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: D5 motormanagement service vereist - koud weer

 · 
Posted: 25.01.2024 - 02:45  ·  #17
De LEZ (Lage Emissie Zone) van Antwerpen is wel een issue (t/m Euro4), maar het gaat daarbij wel echt om de binnenstad.
Voor een dagje is het niet aantrekkelijk om je Diesel de stad mee in te nemen (dagpas 36 euro). Parkeren bij Achtse Barrier is (vanuit Breda) veel aantrekkelijker. Parkeerkosten zijn dan erg goed te overzien en voor een Euro zit je met de tram in 6 minuten in de binnenstad.
Bewoners kunnen een jaarpas kopen (365 euro) maar die kost (meen ik) een heel stuk minder als je je auto al in bezit had op het moment dat de LEZ ingesteld is.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: D5 motormanagement service vereist - koud weer

 · 
Posted: 26.01.2024 - 07:12  ·  #18
Ik woon inderdaad in de LEZ en betaal per jaar 365 euro boete/abonnement. Dat kan nog tot en met 2025, net weer een jaar uitgesteld.
Maar zelfs daarmee is een D5 hier ongeveer even duur als een 2,5T, alle kosten meegenomen.

MQ9, heeft de nieuwe luchtmassameter geholpen?
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: D5 motormanagement service vereist - koud weer

 · 
Posted: 29.01.2024 - 07:31  ·  #19
Hallo allemaal,

Eerst maar eens de resonator vervangen, daar zat het een en ander 'creatief' met parkers vast geschroefd. vond 212,- voor een vervangend stuk plastic veel geld. Via Ebay een vervangstuk voor 45 euro besteld en gemonteerd. Kijken hoe dat werkt vandaag en als dat niet werkt heb ik nog een MAF op de plank liggen maar ik vermoed dat de MAF niet het probleem is.

MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: D5 motormanagement service vereist - koud weer

 · 
Posted: 05.02.2024 - 07:45  ·  #20
Goedemorgen samen,

Even een update. Met de vervanging van de resonator leek er weinig te veranderen, melding bleef staan en in DIM display bleef ook de melding 'motormanagement server vereist' terug komen. Maaaaaaarrrrr........ nu het 12 graden is is ook de melding weer weg. de D5 trekt weer als een malle met de oude LMM er nog op.
Dus, ik wacht weer even tot het vriest, vervang dan de LMM om te zien of dat werkt.

In de tussentijd, als iemand nog andere ideeën heeft over de samenhang met lage temperatuur en de [ECM-135f LMM-signaal te laag] melding dan houd ik me aanbevolen.

Groeten uit Eindhoven,

Tijn
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4123
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: D5 motormanagement service vereist - koud weer

 · 
Posted: 05.02.2024 - 09:26  ·  #21
Volgens mij is de LMM verwarmd, die heeft een bepaalde temperatuur nodig om zijn meting goed te kunnen doen. Mogelijk is die verwarming kapot waardoor hij enkel bij lage buitentemperatuur problemen geeft / de meting onjuist is. Je kan de inlaatluchttemperatuur uitlezen met vida of een andere OBD2-tool, mogelijk is die verstoord bij lage temperatuur en kan je dat op die manier zien. Dat zou ook verklaren waarom de motorstoring wordt weergegeven, want de inlaattemperatuur is een van de factoren die de inspuiting bepalen.
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Update zaterdag 24 februari 2024 - vervangen MAP Sensor

 · 
Posted: 24.02.2024 - 17:16  ·  #22
Goedenavond samen,

In een ander topic werd ook melding gemaakt dat de MAP sensor door vervuiling de error ECM-135f luchtmassameter - signaal te laag in combo met ECM-1517 Turboregeling - druk te hoog kan veroorzaken. Omdat ik reeds de LMM heb vervangen en de resonator was dit nog het enige in het luchtinlaat kanaal waar het scheef kon gaan, zo dacht ik te lezen.

Aldus de maar een nieuwe MAP sensor van Bosch besteld en deze vandaag vervangen. Maar dat ding zit bij de uitgang van de intercooler, net voor de aansluiting met de slang naar het gasklephuis. Dat betekent dat de ECM, filterbox, LMM en rechter koplamp eruit moet, wil je er een beetje normaal bij kunnen. Maar dan kan je feitelijk alleen maar kijken.

De schroef die de sensor op zijn plaats houdt kan je niet bij:


Enige manier om ruimte te maken om de torkx 25 erin te krijgen is het hele koelerpakket een centimeter of 8 te laten zakken, dan kan je er net bij.

Hier zie je hoe ik de nieuwe sensor vast maak:


Zo op de foto zie je geen verschil:


Maar de sensor die er 17 jaar in heeft gezeten was lekker vies van de olie.

De grote vraag is nu, is er verschil? Gelukkig wel. De melding is weg en hij trekt weer als normaal. Als het weer gaat vriezen dan weten we het zeker.

Hoop dat iemand anders er ook wat aan heeft.

Fijn weekend nog allemaal,

Tijn
 
Selected quotes for multi-quoting:   0