Motormanagement service vereist

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 22:00  ·  #16
Quote door HendrikdeJong

Ja oke thnx!
Dan hoeft de bumper er niet weer af hoop ik😅


Nee hoor, met een torx bitje pak je hem er zo uit.
HendrikdeJong
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 22:02  ·  #17
Super!
Ga ik die eerst maar vervangen.
Kan geen kwaad om zo nog 1 of 2 dagen te rijden?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 22:36  ·  #18
Quote door Diechel

Nog een filmpje waarbij een lever defect is of iets dergelijks:

The swirl pot lever comes off and stops boosting correctly.
This helped me solve my problem on my C70 D5.
Maybe an explanation of what you're pointing at will help others.
Thank you for sharing it you really helped me out.
Btw they do a repair kit for the arm and ball on ebay for about £60 for the kit or sell replacement arms on ebay for about a tenner

https://www.youtube.com/watch?v=dW_Qogzm3Uo


Mocht het helpen, bovenstaande gaat over de wervelkleppen (UK: swirl valve)
Swirl pot lever verwijst naar het beruchte armpje / heveltje van de wervelkleppen dat kan losschieten door een matige constructie.
Daar kan je - indien de kleppen dicht blijven staan - een moeilijk lopende motor van krijgen, maar dat strookt niet met de foutcode die jij hebt want die sensoren zitten in het inlaattraject een heel eind vóór de wervelkleppen, dus ik zie hier geen verband.

Lijkt mij geen kwaad kunnen om zo nog even verder te rijden, maar hangt van de omstandigheden af. Noodloop is een motorbeschermingsprogramma, bedoeld om rijdend bij de garage of naar een veilige plek te kunnen komen.

Atmosferische druk sensor is trouwens voor de buitenluchtdruk te meten. De motor moet een andere inspuiting hebben op grotere hoogtes in de bergen dan op zeeniveau.
Kan niet inmiddelijk kwaad als die niet goed werkt, al gaat je inspuiting en/of verbranding wellicht niet optimaal zijn.

Boost pressure sensor gaat over de turbodruk. Buiten correct gebied is dus te laag of te hoog. Te laag is te weinig power, te hoog kan wel kwaad (turbo die niet tijdig afblaast bijv) dus ik zou op die eerst concentreren.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 22:56  ·  #19
Nu ga ik wel twijfelen of de buitenluchtdruk in de map sensor of ECM verwerkt zit....

Moet ik even naar zoeken..

EDIT:

Buitenluchtdruk zit inderdaad in de ECM. Ik was abuis.

Of de MAP is kapot of de sensor is de ECM. De waardes worden bij opstarten met elkaar vergeleken. Als er meer als 200mb verschil ontstaat een storingscode en motorstoringslamp.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 23:10  ·  #20
je zat al heel dicht bij het uitlezen van de waarden. bij tabblad storingzoeken laatste tabblad ipv eerste tabblad aankiezen autocommunictaie. dan op ecm icoontje klikken. in vak onderaan op ecm klikken en je kunt waardes aankiezen om live uit te lezen. oa buitenluchtdruk. De boost druk sensor is te vinden bij de laadluchtkoeler onder het kopje onderdelen>motor met ophanging en uitrusting > koelsysteem. In Vida staat dat de buitenluchtdruksensor geintegreerd is in de ECM. uitlezen dus wat die aangeeft..
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
HendrikdeJong
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 08.01.2020 - 06:17  ·  #21
Bedankt voor de info !
Ik ga hem vanmiddag nog een keer aan vida hangen voor de waardes.
Mocht ik er niet uitkomen....
Wordt het toch garage wat ik liever niet doe.
Dat van de wervelkleppen bedieningen ik bekeken en die zit nog goed vast👍.
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 08.01.2020 - 10:43  ·  #22
Uitleg voor VIDA sensor lezen, heb de tijd van het filmpje al goed gezet.

https://youtu.be/EXIq2SsP5lo?t=246

Het zou jammer zijn dat wanneer het uitlezen van de sensor niet lukt je daarvoor naar de garage moet. Ik weet niet waar je woont maar misschien is er iemand in de buurt met VIDA of iemand die jou hiermee wil helpen.
HendrikdeJong
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 08.01.2020 - 12:36  ·  #23
Dat zou jammer zijn inderdaad.
Ik woon in Kollum (Friesland).
Heb de auto zonet aan vida gehad en een aantal sensors geselecteerd hopende dat de goede erbij zit.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 08.01.2020 - 13:33  ·  #24
Zo uit m'n hoofd denk ik dat je er nog 1 mist. Het gaat om die hPA waarden: hPA = hectoPascal, een eenheid voor druk (ter referentie: 1 bar = 1000 hectopascal, dus hPA is een preciezere meetwaarde dan bar, die we doorgaans voor de banden etc gebruiken).

Het begint bij de buitenluchtdruk: Atmospheric pressure. 1022 hPA. Google > Luchtdruk.com: "In Nederland gebruiken we 1015hPa als middellijn voor de luchtdruk. De luchtdruk varieert ongeveer van 930 tot 1070 Hectopascal". Dus 1022 is een normale en acceptabele waarde (bij mooi weer, in NL).

Dan heb je Boost Pressure, desired value. 1031 hPA. Slechts iets hoger dan de buitenluchtdruk, de motor zal stationair gelopen hebben dus lijkt mij normaal. Dit zal stijgen naarmate je gas geeft, neem ik aan. Wellicht kan je de waarden noteren bij stationair en bijv. bij 2500 toeren.

Wat je denk ik nog mist om te vergelijken is de Actual Boost Pressure. Die moet behoorlijk netjes overeenkomen met de Desired Value. Als dat niet zo is genereert dat de foutcode (denk ik).

Pressure sensor particulate filter heb je niet nodig hier, dat gaat over de drukmeting in je roetfilter (hogere druk = slechtere doorstroming in het filter = meer roet in het filter). Heel weinig druk dus doorstroom is goed (en druk is laag want motor loopt stationair).
HendrikdeJong
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 08.01.2020 - 13:47  ·  #25
Zal vandaag nog eens kijken of ik tijd heb om te kijken of ik die kan vinden...
Vanmiddag papamiddag vandaar
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 08.01.2020 - 13:52  ·  #26
Ik keek net nog even iets verder op die luchtdruk.com pagina en daar zag ik ook de link naar de tabel met de actuele luchtdruk in NL: http://luchtdruk.com/luchtdruk-in-nederland.html

Die zitten allemaal rond de 1022 dus die waarde lijkt me gewoon juist. Dus ik denk dat je het niet in die sensor hoeft te zoeken, maar wel in de afwijking met een andere zoals Martijn-a hierboven aangaf. De 200mb afwijking die hij aangeeft zal vermoedelijk 200 millibar zijn, dus 200 "1000ste bar" = 200 hPA.

Trouwens, als VIDA les: je kan via Informatie ook de individuele foutcodes opzoeken, en daar krijg je dan een beschrijving bij wat het betekent, wat het veroorzaakt etc. dus zoek zeker zelf ook even in VIDA want de achtergrondinfo daarin komt direct van Volvo en zal je zeker de goede weg wijzen. Maar laat het hier nog wel even horen ter lering en vermaak :-)
HendrikdeJong
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 08.01.2020 - 16:09  ·  #27
als ik zo in vida kijk bij mijn motortype dan kom ik op deze sensor uit.
https://www.estateservices.nl/…90-03.html

Zal vanavond kijken of ik die laatste waarde kan uitlezen.
Meende wel dat ik kopje zag staan tussen haakjes (map) dan zal die het wel zijn.
Deze moet in de ecm staan toch?
HendrikdeJong
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 08.01.2020 - 16:18  ·  #28
Ontdek vida nu een beetje gelukkig!heb de storingscodes ook gevonden en inderdaad die 200 hPa geven ze aan ben benieuwd wat de waarde zal zijn.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 08.01.2020 - 16:29  ·  #29
Trouwens, ik had een V70n van hetzelfde jaar en plm dezelfde kilometers als jij, en de EGR zat bij mij wel aardig dichtgekoekt. Dat schoonmaken is een smerig klusje, maar technisch niet moeilijk. Nakijken of dat nodig is, is niet moeilijk, daarvoor hoef je slechts 4 slangklemmen los te draaien en de dikke plastic buis vooraan de motor eruit te frummelen die het inlaatspruitstuk in gaat. HIER wat fotootjes van wat ik aantrof.
HendrikdeJong
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 08.01.2020 - 16:37  ·  #30
Ja super die stond nog op mijn to do list.
Mooi verslag zo👍 Ga ik zeker ook doen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0