Motorsteunen

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1958
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Motorsteunen

 · 
Posted: 30.10.2024 - 17:18  ·  #1
Vandaag 2 motorsteunen vervangen: rechterkant; verbinding versnellingsbak met subframe en de bovenste steun die aan de 'bar' zit. Ondanks dat het al een keer gebeurd is, was het toch weer nodig. Ze gaan duidelijk dus minder dan 3 ton mee (org. Volvo).





Blijven over te vervangen: de 2 'tonnetjes' onder de motor. Wat ik mij nu afvraag: bij een vorige vervanging kon ik uiterlijk geen enkel verschil ontdekken, geen zichtbare slijtage of krimp. Zijn die 'tonnetjes' bij de benzine motoren helemaal massief of zit er nog enige 'intelligentie' in die steunen?
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 395
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Motorsteunen

 · 
Posted: 30.10.2024 - 18:54  ·  #2
Daar zit zeker "intelligentie" in, zie foto. Niet massief maar zijn echte olie-dempers, 2 kamers gescheiden een plaat met div. doorstroomgaten, met een rubber schijf als 1-richtings klep. Van mijn '99 classic. De voorste vervangen door 1x Febi die, tot mijn verbazing, exact hetzelfde was als de originele Volvo die van Paulstra/Hutchinson afkwam. De Hutchinson was destijds niet leverbaar in Europa-webshops. De Febi was dus een originele Hutchinson. ( "Pa"-logo. Alle logo's en nummers exact hetzelfde). Het slecht weggefreesde Volvo-logo+partnummer was nog min of meer leesbaar.


De schutbordzijde vervangen door een Lemfoerder omdat de origineel door Volvo gemonteerde Freudenberg/Corteco (zie foto: Freudenberg logo met letters CFW = Carl Freudenberg Weinheim) niet leverbaar was.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jan Berendsen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 09 / 2024
Subject:

Re: Motorsteunen

 · 
Posted: 31.10.2024 - 13:40  ·  #3
Merk je verschil?
Ik zit er namelijk ook over na te denken deze te vervangen op mijn 2001 S80.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 395
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Motorsteunen

 · 
Posted: 31.10.2024 - 21:10  ·  #4
Quote

Merk je verschil?


Ik niet heel veel qua trillingen, ze waren niet lek ofzo, alleen uitgezakt. Het scheelde een cm of 2-2.5 in hoogte met de motor op de steunen rustend. Zo de oude en nieuwe steun naast elkaar scheelde ongeveer 10-12 mm.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jan Berendsen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 09 / 2024
Subject:

Re: Motorsteunen

 · 
Posted: 02.11.2024 - 20:08  ·  #5
Zo, die oude steun is best wel ingezakt.
Geen wonder ook na al die jaren want deze Volvo blokken wegen best wel een paar kilo's.
Qua trillingen denk ik dat we het meer moeten zoeken in de baksteun, bovenste motorsteun en de strut bar steuntjes.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1958
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

alle steunen vervangen en toch nog trillingen

 · 
Posted: 04.11.2024 - 17:29  ·  #6
Inmiddels alle motorsteunen vervangen. De resonantie bij ong. 1200 toeren is helaas niet weg.
De motorsteunen waren na 3 ton aardig versleten, dus wat dat betreft geen overbodige actie.

De resonantie is opgetreden nadat er een andere versnellingsbak is geplaatst.
Ik heb echter niets kunnen vinden wat de oorzaak van de resonantie zou kunnen zijn:
* uitlaat ligt nergens tegen aan
* L-vormige steun bij katalysator is vervangen (die wilde in het verleden nog wel eens voor resonantie zorgen)
* Motorsteunen spanningsloos gemonteerd (zoals Vida aangeeft)
* Dualmassa vliegwiel is al een keer vernieuwd

Bij verhoogd stationair toerental is het ook een klein beetje te horen, maar onder belasting duidelijk meer.

Waar in nog aan zit te denken: een defect lager van een van de componenten die door de multiriem worden aangedreven. De dynamo met vrijloop zal het ws. niet zijn, die is recent vervangen.

Iemand nog andere tips?
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 545
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Motorsteunen

 · 
Posted: Vandaag om 08:49  ·  #7
Misschien zitten de bouten van de aandrijfassen niet goed vast?
Defecte lagers gaan meestal piepen.

Maakt het verschil als de versnellingsbak in z'n vrij of in een versnelling staat?
Jan Berendsen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 09 / 2024
Subject:

Re: Motorsteunen

 · 
Posted: Vandaag om 13:13  ·  #8
Daar de trillingen zijn ontstaan na vervanging van je bak zou ik het daarin zoeken. Misschien koppelingsplaat niet goed gemonteerd/gecentreerd?
Of aandrijfassen niet goed gemonteerd in de bak/speling op de aandrijfassen?
Die M56 handbakken zijn trouwens niet de sterkste bakken en de lagers er in willen nog wel eens slijten.
Wat bedoel je met 'spanningsloos' monteren van de motorsteunen?
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1958
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Motorsteunen

 · 
Posted: Vandaag om 14:08  ·  #9
Het treedt ook op bij stilstand. Dus aandrijfassen kunnen het m.i. dan niet zijn.
Koppeling ingedrukt houden of niet, maakt niet uit. In z’n vrij of in versnelling maakt ook niet uit.

Met spanningsloos bedoel ik dat de bouten er zonder moeite met de hand indraaien, zonder dat ik iets met kracht op z’n plaats moet houden.

Het geluid komt overigens van rechts-voor.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1958
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Motorsteunen

 · 
Posted: Vandaag om 14:49  ·  #10
Vandaag weer een (klein) stapje verder: Bij 1400 toeren zie ik dat de multiriem iets 'op en neer gaat' tussen de dynamo en de krukas. Zodra het toerental zakt staat de riem weer strak.
Het vreemde is dat voor en na de spanner de riem onder alle omstandigheden strak staat.
Dus de spanner doet z'n werk zou je zeggen.
Maar wat veroorzaakt het 'op en neer gaan' van de riem vlak voor de krukas?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0