Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 26.06.2019 - 22:31  ·  #16
Quote door msg

Hoi Martijn, ik heb een D5, de euro4 met 185pk, geen vacuum dingen dus maar alles met sensoren en stelmotoren. Met wervelkleppen, EGR etc. EGR is dicht en er zit een Volvotune op. Wervelklep stangetje heeft er weer tijdje afgelegen maar is net gerepareerd door een modificatie.


Ik zit net de exacte omschrijving van de code in Vida te lezen, maar de code geeft aan dat er afwijkende waardes gemeten zijn tov gewenste waarde. Dit kan overdruk, maar ook overdruk zijn.
Daarbij viel mij ook op dat op de pagina ook een controle tool zit.
Heb je die al eens geprobeerd?

Je gaf ook aan de je wervelklep is gerepareerd. Kan het niet zijn dat hier een oorzaak zit? Verkeerde montage waardoor de klep dichtslaat en drukpieken veroorzaakt?
Midde
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 27.06.2019 - 23:25  ·  #17
De actuator zit met 3 boutjes vast aan een beugel, op deze gaatjes zit voldoende speling dat bij het vervangen de waardes niet goed staan. Ik de fabriek wordt de actuator op specefiek die turbo afgesteld. Dat wil dus zeggen dat bij het vervangen van de actuator deze wellicht niet goed staat afgesteld voor jou turbo, maw het is het beste om jou actuator te laten testen en eventueel te laten repareren, het beste resultaat krijg je als je de hele turbo opnieuw laat afstellen. Ik denk alleen dat er geen bedrijf is die een vuile turbo op hun flowbank zet.
msg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 28.06.2019 - 00:21  ·  #18
Actuator is opgestuurd naar ACtronics ter controle en reparatie. Vermoeden toch dat dit de boosdoener is (en hoop dat ook), beter dan de hele turbo...
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 28.06.2019 - 13:00  ·  #19
Wat kost dat, als ik mag vragen...
Midde
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 28.06.2019 - 22:45  ·  #20
Ik hoop dat het hiermee is opgelost, heb alleen goede ervaring met hun, maar ja dat gebeurt wel eens.
msg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 04.07.2019 - 16:17  ·  #21
Dag, actuator is terug en AC tronics heeft hem gereviseerd. Helaas bestaat het probleem nog steeds. Ook heel vervelend is dat er door mijn garage eerst de uitslag van de diagnose wilde weten omdat het niet zeker was of hij stuk was. Maar die hebben ze niet gegeven en hem wel gereviseerd. Terwijl het er op lijkt dat hij dus niet stuk was omdat het probleem hier niet meer verholpen is (ik snap dat het theoretisch zo zou kunnen zijn dat deze "ook" stuk was...maar functioneerde wel als je de foutmelding wistte). Het lijkt er op dat er wel druk wordt opgebouwd maar dat deze niet "weg kan" en de druk er dus ergens wordt uitgegooid (als de foutmelding ingetreden is). Garage dacht misschien verstopte roetfilter maar daar is geen enkele melding over. To be continued.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 04.07.2019 - 18:35  ·  #22
Tja, wat blijft erover:
-Vastzittende turbo vanen
-gesloten wervelklep
-gesloten gasklep
-loslaten binnenbekleding turboslang.
-dicht geroet inlaattraject.
-Tmaf sensor
msg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 07.07.2019 - 09:38  ·  #23
@JJM: ik weet nog niet wat het gekost heeft ( wel dat het onnodige kosten lijken te zijn).@martijn a: je had het ook over een mogelijk verkeerd geplaatste wervelklep: ik heb alleen een nieuw stangetje erop gezet en dat wat aangepast zodat die er niet af kan vallen. Eerste keer deze storing was met stangetje er af. In verleden ook vaak stangetje eraf gehad en dat heeft nooit echt klachten gegeven (dacht dan wel iets minder vermogen). Heb ook de stelmotor gecalibreerd/opnieuw ingelezen. Dat wat je noemt over controlemeting komt mij niet bekend voor, zal eens kijken. Wat ik wel heb gedaan is de berekende waarden vergeleken met werkelijk. Die zijn zelfde als de code gewist is en je geeft stationair gas, turbo doet het dan ook gewoon goed lijkt. Met storingscode is werkelijk tov berekend te hoog.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 07.07.2019 - 10:44  ·  #24
Met vida kan je de actuator heel mooi testten. Gaat dat allemaal soepel en goed?

Ik zou toch die actuator van jjm evt uitproberen. Mijn ervaringen met actronics zijn niet geweldig. Weinig vertrouwen dus in hun reparaties.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 07.07.2019 - 11:01  ·  #25
Quote door msg

@martijn a: Dat wat je noemt over controlemeting komt mij niet bekend voor, zal eens kijken. Wat ik wel heb gedaan is de berekende waarden vergeleken met werkelijk. Die zijn zelfde als de code gewist is en je geeft stationair gas, turbo doet het dan ook gewoon goed lijkt. Met storingscode is werkelijk tov berekend te hoog.


Met controlemeting heb ik waarschijnlijk een grafische diagram in Vida bedoeld. Door actuator waardes, laaddruk en lmm waardes als lopende diagram in Vida, tijdens het rijden te laten meedraaien kan je als de storing ontstaat in het diagram zien waar er bijzonderheden ontstaan.

Maar 1 ding is overduidelijk, de druk loopt consistent te hoog op en de ECM grijpt in.

Blade stelt de actuator in twijfel + de reparateur.

Omdat overige zaken die ik noemde mogelijk zijn, maar erg onwaarschijnlijk denk ik dat je vooral verder moet kijken naar de turbo.

Blijven er 2 dingen over:
-De vanen zitten vast door roet
-De actuator is stuk

Je hebt de actuator los gehad, zat er goed beweging in de verstelling naar de turbo?

Zo, ja zeker het exemplaar van het forumlid proberen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 07.07.2019 - 11:21  ·  #26
In vida kan je de actuator testten door hem te activeren bij activeringen in de ecm (autocommunicatie) of bij geavanceerd tab. Weet ik zo 1 2 3 niet meer precies.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1467
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 07.07.2019 - 11:36  ·  #27
Die wervelklep zou ik nog even niet uitsluiten.
De verbindingsstangetjes schieten ook los wanneer de wervelklep niet goed kan sluiten door opbouw van roet. Dit veroorzaakt soms dat de verbinding tussen de wervelkleppen breekt. (Zo was ooit al te lezen in een topic)
Het past ook bij je symptomen
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 07.07.2019 - 14:50  ·  #28
Quote door Vogel

Die wervelklep zou ik nog even niet uitsluiten.
De verbindingsstangetjes schieten ook los wanneer de wervelklep niet goed kan sluiten door opbouw van roet. Dit veroorzaakt soms dat de verbinding tussen de wervelkleppen breekt. (Zo was ooit al te lezen in een topic)
Het past ook bij je symptomen


Erik, Maarten geeft aan dat de verbinding tussen de wervelklephevel en actuator solide is.

Maar ik denk dat je bedoelt dat de hevel losgebroken is van de wervelklepas?
msg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 08.07.2019 - 09:14  ·  #29
Er is door mijn garage in de turbo gekeken met een cameraatje, de kleppen blijken bij bewegen van het asje gewoon soepel te bewegen. Dat hebben ze ook visueel waargenomen. Is ook geen weerstand te vernemen. De garagehouder had ook al niet veel vertrouwen in de reparatie van de actuator...Ik zal JJM toch eens vragen of ik zijn reserve actuator kan proberen of hier uit de buurt ergens een bij een sloper halen.
Dat de wervelklep afgebroken zou kunnen zijn dat kan op zich in theorie wel. Maar zou op zich wel raar zijn, op het moment dat de foutmelding ontstond (na ca waarschijnlijk 3000 km te hebben gereden zonder stangetje zou deze dan afgebroken moeten zijn want op het moment dat de foutmelding ontstond zat het stangetje er niet op. En ik heb nooit noodloopachtige symptomen gehad als stangetje er af lag, lijkt me dan dat je dit ook niet krijgt als het heveltje afgebroken zou zijn.
msg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Noodloop en foutmelding ECM-P023484 Turbo/Super charger overversnelling - bussignaal en berichtstoringen - signaal onder toegestane bereik

 · 
Posted: 09.08.2019 - 22:17  ·  #30
Nou door onze vakantie wat langer geduurd maar de turbo zelf bleek uiteindelijk toch verbogen schoepen te hebben. De turbo is dus vervangen, en is geplaatst met de gereviseerde actuator.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0