olie geartronic

 
 
 
 
 
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 10.02.2013 - 19:18  ·  #16
@KtH,

ps

houdt ons op de hoogte van je software aanpassing van de automaat.

varioclean
KtH
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 13.02.2013 - 22:46  ·  #17
1 Dat van die radiator heb ik gelezen. Volgens mij zit er toch wel een dikke formaat bij mij in.

2 Zoals al aangegeven, beide keren met Gery Slot.
Dus naar wat ik dacht beide keren een powerflush.
Het is maar net wat voor naamplaatje er aan wilt geven.
De software aanpassing cq, motor tuning ben ik nog niet uit.
Althans nog niet bij wie en hoe precies.
Nog meerdere opties open.
-JKL-
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 14.02.2013 - 14:46  ·  #18
Mijn eerste bericht op dit forum ;) Ik heb nu 3 jaar een V70 D5 2004, 248.000 km geartronic AWD, dealeronderhouden, en ik vind het een fijne auto. Vorig jaar is de geartronic 2 keer geflushed door GS. Reden was dat ik nauwelijks meer wegkwam toen het in februari vorig jaar zo hard vroor (-21C). De powerflush bracht grote verbeteringen, veel soepeler schakelgedrag. Was echt nodig volgens Gery want het leek wel espresso wat er uit kwam. Wat me nadien opviel was dat als de motor warm was en ik eens flink gas bij gaf er een kortstondig slijpend geluid aanwezig was wat ik eerder niet heb gehoord. 2 weken geleden naar de franse alpen voor vakantie en was toebedeeld met de drankvoorraad :) dus aardig zwaar beladen. Geen punt maar de laatste anderhalf uur van de rit werd file rijden, optrekken stoppen. Vervolgens de klim in de bergen en dat ging gepaard met een slijpend en schurend geluid en bij aankomst een loeiende koeling. Dagen nadien geen problemen. Wat ik me dus afvraag is of dit fenomeen het slippen of "shudder" is door mogelijk te dunne olie BG wat Enno eerder beschreef is of is dit in dit soort extreme omstandigheden "normaal". Moet ik toch overwegen de originele olie opnieuw te (laten) plaatsen?

Alvast dank voor de reakties,

Gr. Joffrey
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 14.02.2013 - 16:02  ·  #19
Quote door -JKL-

Vervolgens de klim in de bergen en dat ging gepaard met een slijpend en schurend geluid en bij aankomst een loeiende koeling. Dagen nadien geen problemen. Wat ik me dus afvraag is of dit fenomeen het slippen of "shudder" is door mogelijk te dunne olie BG wat Enno eerder beschreef is of is dit in dit soort extreme omstandigheden "normaal". Moet ik toch overwegen de originele olie opnieuw te (laten) plaatsen?

Alvast dank voor de reakties,

Gr. Joffrey


Klinkt niet goed. Bij mijn wagen stond de fan ook de draaien na een lange steile 30-km weg waar je continue met lage toeren hooguit in de 2e versnelling omhoog reed. Dat was met Mobil olie. Van slippen of angstige geluiden was toen geen sprake. Van slip was wel sprake afgelopen september in Oostenrijk berg op bij snelheden > 80 km /uur. Dat was met EUROL olie.

Ik blijf echter wel zeggen, dat juiste olie (Volvo, Mobil of toyota) waarschijnlijk minder gauw problemen gaat opleveren als de synthetische olieen welke beschikbaar zijn. Maar een auto met een kwart miljoen km's is helaas niet nieuw meer. En dat geldt in het bijzonder voor de versnellingsbak.

Gezien de km-stand de symptomen zou ik zelf toch nader onderzoek laten doen voor het te laat is. Ik weet van mijn auto dat het kleppenblok niet al te best meer is. Ja het werkt nog wel, en ja met Mobil JWS3309 olie werkt de bak veel beter dan op de EUROL 1100 ATF (synthetisch volgens EUROL JWS3309 compliant, maar ik heb er mijn twijfels over).Maar helemaal perfect is het niet.

@kth

Het gaat volgens mij niet alleen om de grootte van de radiator. Het gaat er om hoe goed de koelende werking van je koelsysteem nog is. Die koelende werking neemt af naarmate de radiator ouder is. Een verse radiator. Verse koelvloeistof en een goedwerkende thermostaat zouden een bijdrage kunnen leveren aan het beter functioneren van het totale koelsysteem.
-JKL-
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 17.02.2013 - 09:25  ·  #20
He Enno,

Bedankt voor je reaktie. Misschien idd verstandig er naar te laten kijken, dat wordt eens naar Varioclean oid. En wellicht eens de originele olie toepassen, kijken wat zij er van zeggen. De volvo doet het gelukkig in normale omstandigheden, dagelijks prima.

Mvrgr Joffrey
v40pokemon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 114
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 17.02.2013 - 09:50  ·  #21
Een beetje afwijkend, maar misschien wel een oplossing. Bij mijn S80 zit de bakkoeler niet in de radiator, maar hangt er 'los' voor helemaal onderin. Is dit misschien ook mogelijk om te fabriceren? Een koeler die zich buiten het koelpakket bevindt en ook nog eens als eerste de wind van voren krijgt ;-) heeft het beste rendement. Oliekoelers zijn op maat te krijgen..
Qua ruimte is het ideaal, alles in de radiator, maar qua koeling zeker niet. De motoroliekoeler (indien aanwezig) zit vaak ook in de radiator en dan warmt het zaakje sowieso een paar graden 'te warm' op.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 17.02.2013 - 11:00  ·  #22
He Joffrey

Het geluid wat je omschreef lijkt me zeker niet normaal, en dus verstandig om naar laten te kijken. Ik hoop alleen niet voor je dat het einde oefening is voor de bak.

Originele olie is sowieso het meest verstandige. Ondanks dat sommigen het hier niet mee eens zijn.
De synthetische olieen zijn in ieder geval niet te dun, maar de olie voldoet niet aan de specs welke een officiele JWS3309 olie zou moeten hebben. Dat heeft meer met frictie eigenschappen te maken.

&V40pokemon

Kun je eens een fotootje plaatsen van je oliekoeler op de S80? De XC90 koeler voor caravantrekkers past ook op onze wagens. En idd die pakt een gedeelte van de rijwind voor de motorkoeler weg, maar de vraag is wat is erger? Het gebrek aan koeling voor de automaat, waardoor ook de radiator extra veel hitte te verwerken krijgt? Of het gebrek aan koeling voor de motor, maar door het afwezig zijn van de te warme ATF in de koeler zou dit gebrek aan koeling door minder rijwind wel eens kunnen meevallen.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 24.02.2013 - 10:31  ·  #23
De automaatolie (atf) moet niet alleen goed gekoeld worden, maar moet ook zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komen, zodat de automaat met minimale slijtage schakelt en gesmeerd wordt.

Daarom is het goed dat de atf koeler in de radiator zit zodat de motorkoelvloeistof, die redelijk snel op temperatuur komt, de atf opwarmen, zodat die ook zijn bedrijfstemperatuur van ca. 85 graden bereikt. Bij koude start en in een koude omgeving is dit belangrijk.

Als er extra koelers gemonteerd worden, of andere koelers, voor de atf, is het dus wel belangrijk deze koelers zo aan te sluiten dat er ook nog voldoende atf stroom door de originele atf koeler die in de radiateur zit gaat, zodat de atf de automaat niet te koud binnenstroomt.

groet,

www.varioclean.nl
...
 
Avatar
 
Subject:

Spoelen van gearbox

 · 
Posted: 23.05.2013 - 17:29  ·  #24
Kunnen jullie mij vertellen waar GS voor staat
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 23.05.2013 - 19:36  ·  #25
Gery Slot.
Hij flusht ook automaatbakken.
Echter, hij kan geen revisie, of deelrevisie van de bak verzorgen, dit zal hij uitbesteden.
Ook moet je bij hem duidelijk aangeven wat je wensen zijn.
Geen cleaner, originele Volvo olie en geen conditioner.
Het voordeel van b.v. varioclean is dat deze wel revisies, of deel revisies voor je kunnen verzorgen (eigen beheer).
Ook krijg je een analyse van je oude olie.
Tevens krijg je text en uitleg over hetgeen ze doen aan je auto en ze spoelen alleen als het ook daadwerkelijk zin heeft.
Het advies is dus ook onderbouwd.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 23.05.2013 - 20:20  ·  #26
BG zegt het al heh. Alleen Bij Gery. :D
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 23.05.2013 - 21:16  ·  #27
Nogmaals, met origineel loop je geen risico.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 24.05.2013 - 00:18  ·  #28
Inderdaad! Dus geen andere merken erin. Enkel origineel!
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 24.05.2013 - 07:43  ·  #29
Mijn S60 uit 2005 staat inmiddels op 203.000km en rijdt en schakelt nog als een zonnetje.
Vorige week de olie laten verversen door Castrol 0W30 en lijkt hierdoor ook weer soepeler te draaien dan op de vorige 5W30 die de vorige eigenaar er in had laten doen (merk onbekend). Stap dagelijks met plezier in de auto en na elke rit denk ik weer, wat een heerlijke wagen.
Lekker cruisen op de snelweg met de CC op 110 rijdt hij dan bijna 1:20, maar als je 'm even doortrapt dan gaat 'ie ook als de brandweer.

Enfin, afgelopen augustus bij Varioclean geweest voor een nieuwe distributieset en even een testrit gemaakt om de bak te "voelen".
Was op zich niets mee, beetje houterig schakelgedrag, maar geen schokken oid. Flushen zou met dit gedrag nog niet nodig zijn, maar misschien in mei eens terugkomen om een nieuwe test te doen.

Bij koude motor afgelopen winter geen problemen, misschien wat stug door de koude olie, maar eenmaal op bedrijfstemperatuur gaat 'ie juist steeds soepeler schakelen. Heb wel soms het idee dat 'ie wat lang in de hogere toeren blijft bij 1, 2 en 3 voor hij opschakelt, terwijl de overgang naar 4 en 5 vrij snel achter elkaar volgt als je tussen de 60 en 80 rijdt. Je hoort 'm bij 70 doorschakelen naar 4 en dan iets voor de 80 al naar 5. Dat is bij rustig optrekken. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit gedrag normaal is, maar ik zou een gelijkmatiger verloop verwachten.

Wat ik me nu afvraag, doe ik er verstandig aan een preventieve flush uit te laten voeren (gezien de km-stand) of moet je er gewoon vanaf blijven als de bak goed schakelt?
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 56
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: olie geartronic

 · 
Posted: 24.05.2013 - 08:38  ·  #30
Quote door Bigdog

Gery Slot.
Hij flusht ook automaatbakken.
Echter, hij kan geen revisie, of deelrevisie van de bak verzorgen, dit zal hij uitbesteden.
Ook moet je bij hem duidelijk aangeven wat je wensen zijn.
Geen cleaner, originele Volvo olie en geen conditioner.
Het voordeel van b.v. varioclean is dat deze wel revisies, of deel revisies voor je kunnen verzorgen (eigen beheer).
Ook krijg je een analyse van je oude olie.
Tevens krijg je text en uitleg over hetgeen ze doen aan je auto en ze spoelen alleen als het ook daadwerkelijk zin heeft.
Het advies is dus ook onderbouwd.


Ik ben inmiddels bij Gery en Obbe in het pand terecht gekomen in Uden en doe daar alle voorkomende reparaties maar ook regulier onderhoud, distributies, koppelingen etc. Deelrevisie van automaten en zonodig de volledige vervanging wordt dus niet meer uitbesteed :D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0