Olie in luchtfiter (en veel ook)

kan dat door een defecte carterontluchting?

 
 
 
 
 
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Olie in luchtfiter (en veel ook)

 · 
Posted: 16.06.2020 - 21:10  ·  #16
Ik heb dit zelf ook ooit meegemaakt met een vw golf III 1.9tdi. Nieuw aangekocht, en nog voor het eerste onderhoud had ik vastgesteld dat heel het luchtfilter doorweekt zat met zwarte olie. Met een klein hartje richting dealer gereden waar ze me kosteloos een nieuw luchtfilter hebben gemonteerd.
Nooit een verklaring voor gehad / gevonden. Het probleem is nooit meer weer opgetreden en ik heb met die wagen toch een kleine 300.000km gereden.
Ik vraag het me soms nog af hoe dit kon.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1616
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Olie in luchtfiter (en veel ook)

 · 
Posted: 16.06.2020 - 21:42  ·  #17
Mijn oude Golf tdi (rode DI, dat was toen nog speciaal 😉😇) gaf die melding ook plotseling. Uiteraard tijdens een vakantie, op weg naar wintersport.
Eigenwijs als ik ben heb ik gewoon gepeild, prima, niets aan het handje. Toch vervelend rijden met een boordcomputer die constant tegen je blijft schreuwen dat het oliepeil te laag is en dat je direct moet stoppen!
Elke bergop en af werd het wat gekker, alsof ie daarop reageerde!

Na de wintersport is de oliepeil-sensor vervangen en klaar, nooit meer wat van gehoord.

Mbt jou probleem wellicht heeft er wel te veel in gezeten (zoals Blade zegt), Tegenwoordig gaat iedereen teveel uit van die electronische meldingen en vergeet wel eens dat die ook er naast kunnen zitten..
Ook garages zouden puur op de electronica af kunnen gaan en ik zou niet zo maar aannemen dat een garage /dealer ook altijd braaf echt meet/fysiek de olie peilt.
V60 Jan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 22
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Olie in luchtfiter (en veel ook)

 · 
Posted: 18.06.2020 - 21:34  ·  #18
Dank jongens. Dat hart onder de riem had ik effe nodig. Hopen dat het inderdaad niet terugkomt.

Momenteel staat-ie nog steeds bij de garage. Motor loopt slecht, zoals gemeld. Nu wel eindelijk een foutmelding waar we mee verder kunnen: krukas positie sensor. De zoektocht gaat verder... Problemen lijken niet gerelateerd te zijn op het eerste oog. Wel vreemd, maar ja, het blijft een ingewikkeld stukje techniek.

Ik houd jullie op de hoogte.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Olie in luchtfiter (en veel ook)

 · 
Posted: 19.06.2020 - 16:35  ·  #19
Als de sensor kapot is gaat het blok van een nieuwe wel opknappen! Dat weet ik wel zeker. Tis wel op een ruk plek om “effe” te vervangen.
V60 Jan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 22
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Olie in luchtfiter (en veel ook)

 · 
Posted: 20.06.2020 - 18:58  ·  #20
Zo. Ik rijd weer!
Sensor was niet kapot. Kabelboompje er naartoe was ook "gemarineerd" in de olie. Dan krijg je rare sluitingen/waardes. Alles gedemonteerd, schoongemaakt en het loopt weer als vanouds.

Hopen dat de olie nu in het blok blijft waar het hoort.

Dank voor jullie tips!
Jan
 
Selected quotes for multi-quoting:   0