Olie stuurbekrachtiging verversen

 
 
 
 
 
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Olie stuurbekrachtiging verversen

 · 
Posted: 04.12.2013 - 16:55  ·  #61
als de besturing dan weer zwaar en dan weer licht gaat denk ik eerder aan een slippende multiriem.

de pomp zit hoog links vooraan tegen het blok.
check eens de riem spanning (te slap is spanner niet in orde of aan het einde van z'n spanbereik)
en de staat van de multiriem. (let op scheurtjes en weggesleten V-groeven)

Overigens zal je met dit koude weer sneller last hebben van een slippende multiriem omdat de olie van de stuurservo pomp koud en dik is (meer kracht nodig om de pomp te laten werken) en het rubber stug is.
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olie stuurbekrachtiging verversen

 · 
Posted: 05.12.2013 - 09:40  ·  #62
Dan ook maar even aansluiten hier;

Ik sluit me aan bij het rijtje:
1. EnnoE34 (EUR 13,50)
2. Herby (EUR 19,-)
3. Baso (ca. € 12,-)
4. Maurits (ca. 1 liter)
5. Otto (Comma CHF 11S, €16,-)
6. RoyvW (MPM PSF SHVI Syntetic 2 liter €36,-)

Bij mij was het vervangen van de olie echt een noodzaak geworden want bij het iets té hard nemen van een rotonde begon het stuur altijd te "vibreren" en het stuurhuis te janken, dit ging dan even door tot ik een tijdje rechtdoor ging dan was het over, waarschijnlijk begon dan de oude olie weer een beetje te smeren. Voor mensen die een soortgelijk probleem hebben, de garage gaf bij mij dus een verkeerde diagnose en dat was dat het stuuhuis kapot zou zijn a €1000,-

Ik heb bij de de automaterialen zaak een pompje gekocht van €1.50, twee liter nieuwe olie en dan volgens Enno's methode 3x gespoeld. De oude olie was donkerbruin wat dus groen had moeten zijn.
Na het vervangen van de olie stuurt de auto een stuk beter en er zijn geen geluiden en trillingen meer waar te nemen.

Kun je het dus zelf doen i.p.v. laten powerflushen? Jazeker, en het werkt ook nog eens.

De volgende auto staat alweer klaar om te spoelen, de V70 van mijn oom heeft hetzelfde probleem en toevallig ook nog rond dezelfde kilometerstand onstaan als bij mijn auto, dat is rond de 300k.
RensS801999
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Olie stuurbekrachtiging verversen

 · 
Posted: 08.12.2013 - 00:35  ·  #63
Hoi,

Mij mag je er ook bij zetten; gisteren ook mijn stuurbekrachtigingsolie ververst dmv de retourslang-methode. Gelijk die maar in een lege half doorzichtige jerrycan gehangen, ik heb er alleen eerst bijna 3 liter doorheen gespoeld waarna ik hem ben gaan afvullen en ontluchten. Helemaal in het begin kwam er toch een redelijke tijd behoorlijk ranzige olie uit, rood/bruin van kleur met naar het leek soms nog klontjes ook. Daarom gelijk maar goed gedaan door er 3 liter doorheen te spoelen, na ongeveer 1 fles werd hij alweer mooi groen maar na 4 flessen inclusief afvullen is het kraakhelder en WAT een verschil met sturen! Hij had geen last van bijgeluiden (behalve een in mijn ogen normaal zoemende pomp) maar ik vond hem soms zwaar sturen of bij volledig insturen min of meer plakken, het probleem is alleen dat dit geleidelijk erger wordt dus dat je dat niet direct door hebt als er verder geen rare geluiden uit komen. Achteraf blijkt dus dat die pomp ook zo goed als onmerkbaar zijn werk kan doen, want dat gezoem is er nu uit. Dacht altijd dat dat gewoon zo hoorde, klonk niks raars aan, maar blijkbaar lag ook dat aan sterk verouderde olie. Ik wist ook dat de olie erg smerig was, dus daarom deze methode zo geprobeerd en ik kan het iedereen aanraden. Bij mij zijn alle symptomen weg en hij stuurt 3 pakken soepeler. Klinkt cliché, maar is echt zo :D

Kosten: 4x Kroon SP Fluid 3013, 67 euro totaal.

Rens
NK-S90
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 386
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Olie stuurbekrachtiging verversen

 · 
Posted: 09.12.2013 - 16:31  ·  #64
Vandaag ook maar even de stuurbekrachtigingsvloeistof vervangen. Bij de wintercheck van volvo meldde de monteur me dat zijn meter aangaf dat er een beetje vocht in zat. Dus tijd voor vervangen. Ik merkte trouwens niets aan de stuurbekrachtiger.
De olie die eruit kwam was vies bruin en stonk inderdaad. Ook had het laatste restje zelfs een schuimkraagje.....
Daarna afgevuld met 0,8 liter helder groene kroon sp3013.
Sturen gaat nu ietsje zwaarder maar veel strakker. Ben tevreden over het resultaat.
Kosten van 1 liter kroon olie: 16,82 eu.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Olie stuurbekrachtiging verversen

 · 
Posted: 10.12.2013 - 08:52  ·  #65
Quote door NK-S60

Vandaag ook maar even de rembekrachtigingsvloeistof vervangen.

Ik merkte trouwens niets aan de stuurbekrachtiger.

Daarna afgevuld met 0,8 liter helder groene kroon sp3013.



Schrijffoutje, mag ik hopen ?
NK-S90
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 386
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Olie stuurbekrachtiging verversen

 · 
Posted: 10.12.2013 - 13:11  ·  #66
U heeft gelijk: lees voor rem : stuur.
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Olie stuurbekrachtiging verversen

 · 
Posted: 15.12.2013 - 07:00  ·  #67
Afgelopen week heb ik bij de v70 ook de olie ververst. Spuit kun je bij de apotheek halen en slangetje bij de hornbach of winkel met aquarium spullen. Ik heb er echter 1,2 liter uit gehaald en had dus twee flesjes nodig.

Als iemand tegen dit klusje aan hikt wil ik wel helpen. Ik woon in Utrecht.
Hubster
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: ROTTERDAM
Leeftijd: 52
Berichten: 62
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Olie stuurbekrachtiging verversen

 · 
Posted: 04.02.2015 - 20:49  ·  #68
Al een oud topic maar vandaag deze binnengekregen.
Als er iemand in de omgeving Rotterdam ook zijn stuurbekrachtigingsolie wil verversen dan hoor ik het wel.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 42
Berichten: 346
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Olie stuurbekrachtiging verversen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 08:50  ·  #69
Hallo allemaal ik drurf het bijna niet te vragen.
Ik heb een volvo v70N? uit 2001 2.4T nu zie ik dat mijn stuurbekrachtingsvloeistof iets bijgevuld moet worden. Wat voor een vloeistof gaat hier eigenlijk in? Het boekje geeft hier geen duidelijk antwoord op. En waar kan ik dit halen? Kan dit bijvoorbeeld bij een tankstation? of moet ik echt aar een auto onderdelen zaak of de dealer? Ik weet het zeker dat iemand deze vraag al heeft gesteld en hier een goed antwoord op is gegeven. Ik kan het alleen niet vinden :'(
rottiemania
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 46
Berichten: 34
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Olie stuurbekrachtiging verversen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 09:15  ·  #70
Heb laatst een flesje besteld bij vstore.nl
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 42
Berichten: 346
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Olie stuurbekrachtiging verversen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 10:25  ·  #71
Dank je wel, ook ik heb hem inmiddels hier besteld :)
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Olie stuurbekrachtiging verversen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 12:28  ·  #72
Quote door The_ike_master

Hallo allemaal ik drurf het bijna niet te vragen.
Ik heb een volvo v70N? uit 2001 2.4T nu zie ik dat mijn stuurbekrachtingsvloeistof iets bijgevuld moet worden. Wat voor een vloeistof gaat hier eigenlijk in? Het boekje geeft hier geen duidelijk antwoord op. En waar kan ik dit halen? Kan dit bijvoorbeeld bij een tankstation? of moet ik echt aar een auto onderdelen zaak of de dealer? Ik weet het zeker dat iemand deze vraag al heeft gesteld en hier een goed antwoord op is gegeven. Ik kan het alleen niet vinden :'(


Bij de dealert:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Olie stuurbekrachtiging verversen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 13:05  ·  #73
Kun je halen bij elke automaterialenzaak of volvo dealer. Aan de hand van je kenteken kunnen ze de goede olie opzoeken. Je moet in ieder geval groene vloeistof hebben.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Olie stuurbekrachtiging verversen

 · 
Posted: 22.02.2016 - 14:27  ·  #74
Eurol Power Steering Fluid C is de goedkoopste die voldoet aan de specs (groen).
BlackSpider
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 221
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Olie stuurbekrachtiging verversen

 · 
Posted: 16.04.2016 - 12:05  ·  #75
Of deze, binnen 24 uur in huis.

http://www.groothandel-nemeco….-2930.html

Je kan deze ook in duitsland bestellen, even google zoeken en dan is deze nog voordeliger.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0