olie temperatuur

 
 
 
 
 
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: olie temperatuur

 · 
Posted: 23.06.2020 - 13:36  ·  #16
Quote

De CFE ontwikkelaar heeft me verteld dat de waarde niet direct uit de sensor komt, maar dat er een berekening tussen zit.


En dat dat klopt kan ik beamen.
Vorig jaar rijdend met de caravan in Nederland exact dezelfde afstand afgelegd op de eerst tank benzine maar daarbij een toch wel veel hogere olie temperatuur als het jaar ervoor.
In 2018 gezien dat wanneer de waarde van de olie temperatuur boven de 128 kwam er “OT low” in m’n DIM verscheen. Omdat me duidelijk werd dat 128+ boven het bereik was van de CFE+ heb ik dit destijds doorgegeven aan Volvotech.
In 2019 vlak voor de vakantie nog een firmware upgrade gedaan van de CFE+ dus dat was het enige verschil met 2018.
Toen ik zag dat de olie temperatuur in NL al 14 graden hoger was dan in 2018 maakte ik me natuurlijk zorgen voor de rest van de rit. Heuvels en een hogere buiten temperatuur zaten er nog aan te komen.

Omdat een hogere temperatuur duidt op meer energie wat erin gestoken wordt ben ik m’n verbruik in de gaten gaan houden. Daarnaast was de koelvloeistof temperatuur ook niet hoger dan in 2018.

Met dit in mijn achterhoofd kon ik niets anders beredeneren dan dat de gegeven waarde in het DIM eigenlijk met een korrel zout genomen moet worden.

De sensoren registreren niet alleen de olie temperaturen maar ook de temperaturen van bv de behuizing van de versnellingsbak.
Dat heb ik bij een Powerflush bij MMTS geconstateerd. De machine van Martin gaf een beduidend lagere waarde aan t.o.v. wat de CFE+ toonde......
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: olie temperatuur

 · 
Posted: 23.06.2020 - 15:37  ·  #17
Ik knutsel erg veel met de eerste elektronische dashboards die Volvo ooit inbouwde, vanaf 1986 in de 400-serie. Deze hebben een oliepeil/olietemperatuursensor onderin het blok, en een koelvloeistoftemperatuursensor bovenop bij de thermostaat.
De koelvloeistoftemperatuur genereert een alarm bij 115 graden, de olietemperatuur doet dit pas bij 140 graden. De ECU doet helemaal niets met deze sensoren, die heeft zijn eigen koelvloeistoftemperatuursensor (3x woordwaarde) voorin het blok zitten. Oliepeil wordt alleen gemeten bij contact aanzetten (OK als het peil goed is, CHECK als het peil te laag is)

Bij de V70 van modeljaar 2008 tot (ik meen, maar kan er een jaar naast zitten) modeljaar 2014 ontbreekt de temperatuurmeter op het dashboard, je moet het met een idiot light doen. Ook een CFE+ module kan dat niet uitlezen en weergeven. Op vakantie met een kar achter de auto heb ik daarom altijd een klein OBD display op het dashboard, dan kan ik zien als er iets mis dreigt te gaan en maatregelen treffen. Wat dat betreft is het instrumentarium van deze auto uiterst beperkt...
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 55
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: olie temperatuur

 · 
Posted: 23.06.2020 - 15:58  ·  #18
Ik heb in mijn 2010 XC70 T6 de CFE+wifi, deze leest de koel en olie tempertuur wel correct uit.
Dus dat is wel mogelijk naast de beperkte idiot light ;-)
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: olie temperatuur

 · 
Posted: 23.06.2020 - 16:55  ·  #19
Geeft die dat weer op het dashboard? RTI display? (wat mijn auto niet heeft) Ik ben er wel eens benieuwd naar.
Op https://www.swedesolutions.com/cfe-capabilities/ lees ik daar namelijk niets over...
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 55
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: olie temperatuur

 · 
Posted: 23.06.2020 - 17:04  ·  #20
Via hotspot verbinden met je gsm.
Dan een pagina openen wat de gegevens staan..
Werkt goed met de laatste firmware..
Ook nog extra opties die je dan kunt aanzetten..
Leuke gadget voor de volvo..
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: olie temperatuur

 · 
Posted: 23.06.2020 - 17:31  ·  #21
Ah, OK, maar dan hoef ik geen CFE+ te kopen en kan ik gewoon een Bluetooth ELM327 dongle gebruiken in combinatie met mijn smartphone. :) Of dit ding: https://nl.aliexpress.com/i/32818376875.html (beide heb ik al)
VIDA kan geen olietemperatuur weergeven voor de T6-motor, dus dat de CFE+ dit wel kan, vind ik een knappe prestatie. Of ik heb niet goed genoeg gekeken onder de ECM parameters.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0