Olie webshop

Ervaringen gevraagd

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Olie webshop

 · 
Posted: 03.02.2022 - 08:05  ·  #31
Quote door koennie

Ja dat geloof ik graag.
Goede motorolie valt of staat met de additieven. Als je die informatie zelf kan ophalen in je fabriek en kennis van zaken hebt, dan kan ik me voorstellen dat je dat doet.
Als ik er action olie in zou gooien, dan heb ik geen idee wat ik er in gooi. Ik neem liever geen onnodig risico en gooi er een gerenommeerd merk in voor 20 eu meer. 30 of 60 euro olie vind ik niet zo spannend als je ook je banden voor 600 eu moet vervangen. Als ik goedkoop wil rijden, ga ik wel weer Peugeot rijden.
Voor mij is de betrouwbaarheid van de auto het belangrijkste. Met besparen op olie werk ik dat tegen.

Is dat ook daadwerkelijk zo, of denk je dat maar? Je kan perfect zien op de flessen aan welke specificaties de olie voldoet die je koopt. 'Onze' blokken zijn best 'antiek', ik geloof dus niet dat je blok daadwerkelijk minder lang mee gaat als je gewoon een olie gebruikt die voldoet aan de specificaties van Volvo. Naar mijn idee 'win' je meer aan levensduur door gewoon netjes elk jaar/elke 15.000 km (ofzo, niet de 30.000 long life intervallen van Volvo in ieder geval) je olie + filter te verversen
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Olie webshop

 · 
Posted: 03.02.2022 - 11:33  ·  #32
Quote door [-Tom-]

Quote door koennie

Ja dat geloof ik graag.
Goede motorolie valt of staat met de additieven. Als je die informatie zelf kan ophalen in je fabriek en kennis van zaken hebt, dan kan ik me voorstellen dat je dat doet.
Als ik er action olie in zou gooien, dan heb ik geen idee wat ik er in gooi. Ik neem liever geen onnodig risico en gooi er een gerenommeerd merk in voor 20 eu meer. 30 of 60 euro olie vind ik niet zo spannend als je ook je banden voor 600 eu moet vervangen. Als ik goedkoop wil rijden, ga ik wel weer Peugeot rijden.
Voor mij is de betrouwbaarheid van de auto het belangrijkste. Met besparen op olie werk ik dat tegen.

Is dat ook daadwerkelijk zo, of denk je dat maar? Je kan perfect zien op de flessen aan welke specificaties de olie voldoet die je koopt. 'Onze' blokken zijn best 'antiek', ik geloof dus niet dat je blok daadwerkelijk minder lang mee gaat als je gewoon een olie gebruikt die voldoet aan de specificaties van Volvo. Naar mijn idee 'win' je meer aan levensduur door gewoon netjes elk jaar/elke 15.000 km (ofzo, niet de 30.000 long life intervallen van Volvo in ieder geval) je olie + filter te verversen


Koenie, ik zie dat je een motorrijder ben, in de motorwereld is motorolie helemaal belangrijk, dat heeft te maken (denk ik) aan de hoge toerentallen die je rijdt als je doortrekt in de 2e/3e versnelling, intervallen van 6000 km olieverversing is niet vreemd, maar ik geef je gelijk, tegenwoordig heb je geen slechte motorolie meer, zeker als je synthetische olie heb, ik zelf ververst de olie om de kleine 10.000 km , dat is bij mij 1 x per jaar, pretkilometers :P
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Olie webshop

 · 
Posted: 03.02.2022 - 12:30  ·  #33
Quote door koennie

ik gooi ook Motul in mijn motoren om diezelfde reden, maar Motul lijkt slecht verkrijgbaar. Waar haal jij het?


Ik hal die meestal bij olietekoop, die hebben goede prijzen voor Motul. De laatste keer heb ik het bij Levoil besteld in Duitsland.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Olie webshop

 · 
Posted: 03.02.2022 - 12:41  ·  #34
Quote door Gero

Quote door [-Tom-]

Quote door koennie

Ja dat geloof ik graag.
Goede motorolie valt of staat met de additieven. Als je die informatie zelf kan ophalen in je fabriek en kennis van zaken hebt, dan kan ik me voorstellen dat je dat doet.
Als ik er action olie in zou gooien, dan heb ik geen idee wat ik er in gooi. Ik neem liever geen onnodig risico en gooi er een gerenommeerd merk in voor 20 eu meer. 30 of 60 euro olie vind ik niet zo spannend als je ook je banden voor 600 eu moet vervangen. Als ik goedkoop wil rijden, ga ik wel weer Peugeot rijden.
Voor mij is de betrouwbaarheid van de auto het belangrijkste. Met besparen op olie werk ik dat tegen.

Is dat ook daadwerkelijk zo, of denk je dat maar? Je kan perfect zien op de flessen aan welke specificaties de olie voldoet die je koopt. 'Onze' blokken zijn best 'antiek', ik geloof dus niet dat je blok daadwerkelijk minder lang mee gaat als je gewoon een olie gebruikt die voldoet aan de specificaties van Volvo. Naar mijn idee 'win' je meer aan levensduur door gewoon netjes elk jaar/elke 15.000 km (ofzo, niet de 30.000 long life intervallen van Volvo in ieder geval) je olie + filter te verversen


Koenie, ik zie dat je een motorrijder ben, in de motorwereld is motorolie helemaal belangrijk, dat heeft te maken (denk ik) aan de hoge toerentallen die je rijdt als je doortrekt in de 2e/3e versnelling, intervallen van 6000 km olieverversing is niet vreemd, maar ik geef je gelijk, tegenwoordig heb je geen slechte motorolie meer, zeker als je synthetische olie heb, ik zelf ververst de olie om de kleine 10.000 km , dat is bij mij 1 x per jaar, pretkilometers :P


Je hebt inderdaad geen slechte olie, maar wel verkeerde. Bij de oudere motoren maakt het allemaal niet zoveel uit, ik kieper in de 850 ook alles wat voorhanden is. Maar: ouderwets blok, geen turbo/EGR/roetfilter noem maar op. Gaat al 5 ton goed en blokje loopt nog heel netjes, nagenoeg geen olie verbruik.
De nieuwere motoren moet je wel wat meer mee oppassen. Er zijn zoveel technische aanpassingen gedaan om de motoren zuiniger te maken en dat heeft weer een speciale olie nodig. Soms is die olie slechter voor het blok om het milieu te dienen (denk aan de A5/B5 spec die het blok echt een kortere levensduur geeft), maar vaak ook is de olie aangepast om de techniek goed te laten werken, denk aan bijv low saps olie voor het roetfilter.
Nu geloof ik gelijk dat de Action olie met de juiste specs prima voldoet, maar er zijn zo veel verschillende olieen, als je je daarin verdiept gaat het bijna letterlijk duizelen. Waarom heeft een BMW Euro 6 diesel een andere olie nodig dan een Volvo of Mecedes van dezelfde motor generatie. En dan heb ik het niet over viscositeit. Dat wil overigens niet zeggen dat die Mercedes olie slecht zou zijn voor onze Volvo's.
Vergelijk het met banden. Volvo homologeert zijn modellen met een bepaalde band, die komt er uit de fabriek onder. Er zijn zat andere banden die dezelfde maat en specs hebben, dus prima werken, maar toch heel anders aanvoelen. Niet dat het per se slechter is maar wel anders. Helaas voel je niet wat een olie in de motor doet. Tot zover de theorie.

In de praktijk valt het allemaal wel mee een gaat een motor niet zomaar stuk. Ik zou wel een stuk meer bezorgd zijn over de randzaken als bijvoorbeeld vol lopen van het roetfilter om maar eens wat te noemen.
Zelf zou ik ook nooit bezuinigen op de olie bij een MODERN BLOK. In de 850 kieper ik dus ook gewoon de action olie (wel de Valvoline).
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Olie webshop

 · 
Posted: 03.02.2022 - 12:50  ·  #35
Ik zie nu pas dat je ook een 850 heb, ik ook maar dan een 10-klepper, daar gooi ik Arceda olie in( de esters variant 5W40) , misschien een beetje overkill, in de R zit nu Motul 300V 0W/40, in de zomer de 5W/40.
Zo blijf je bezig :P
Mistique
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 141
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Olie webshop

 · 
Posted: 03.02.2022 - 17:37  ·  #36
Premium brandstoffen en motorolie discussies houden nooit op te bestaan.

Voordat ik een V70 had, reed ik in een Subaru Impreza GT.
Ook daar dook iedereen over elkaar met merken.

Totdat iemand een bedrijfje begon die onderhoud deed aan Subaru's.
Hij deed er olie van Kendall in, binnen een jaar reed bijna het hele forum op Kendall.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1688
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Olie webshop

 · 
Posted: 03.02.2022 - 17:50  ·  #37
Quote door Mistique

Premium brandstoffen en motorolie discussies houden nooit op te bestaan.

Voordat ik een V70 had, reed ik in een Subaru Impreza GT.
Ook daar dook iedereen over elkaar met merken.

Totdat iemand een bedrijfje begon die onderhoud deed aan Subaru's.
Hij deed er olie van Kendall in, binnen een jaar reed bijna het hele forum op Kendall.


Ik dacht slim te zijn en voor mijn Sprinter ( gaat iedere keer 10 liter in ) 20 liter olie te kopen in een plastic zak met kraantje. Die in een grote kartonnen doos zit.
Die stond dus in de garage en een muis vond het een goed idee om er een gaatje in te knabbelen. Zag dat pas toen hij 1/2 leeg was. Ik koop het niet meer zo'n zak olie.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Olie webshop

 · 
Posted: 03.02.2022 - 18:00  ·  #38
Ik vind ze super de bag in box. Maar ik gebruik er ook heel wat per jaar. Erg handig qua afval. Ze passen ook perfect in archiefkasten.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Olie webshop

 · 
Posted: 03.02.2022 - 22:10  ·  #39
Quote door Blade

Ik vind ze super de bag in box. Maar ik gebruik er ook heel wat per jaar. Erg handig qua afval. Ze passen ook perfect in archiefkasten.


Maar jij hebt dan ook geen muizen in je garage :D
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Olie webshop

 · 
Posted: 04.02.2022 - 14:10  ·  #40
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Olie webshop

 · 
Posted: 04.02.2022 - 19:07  ·  #41
Quote door Bolbo

Quote door Mistique

Premium brandstoffen en motorolie discussies houden nooit op te bestaan.


Oh jawel hoor, zoek maar eens op electrische auto fora :D


Daar gaan de discussies over groene vs grijze stroom?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0