Ik ben helemaal voor!!!
Maar waar vinden we 5-6 casus testpersonen/wagens? Ik heb er best wat voor over om deze test te doen, mits er van meerdere kanten budget vrij komt dit te doen. Dat betekend ook aanschaf van de wagens en het in dezelfde staat brengen.
Dergelijk 100% onafhankelijk onderzoek is heden ten dage vrij uniek te noemen, dat zou echt wat bijdragen.
Ik vind de suggestie ardeca een goede, als we een interessant lijstje zouden maken dan kom ik op minimaal de volgende oliën:
Allen in gelijke viscositeit, en met dezelfde toepassing:
Motul 300V,
Ardeca ester technology
een premium olie, Castrol edge o.i.d.
een goedkope action olie, gelijke viscositeit.
Hier moeten minimaal nog 2 oliën tussen komen, semi-syntheet/ andere merken welke de wereld beloven.
En hoe gaan we dit alles strak regelen/funden?
Ik wil best een deel hiervan op mij nemen, daar ik al lange tijd dit overweeg te doen.
Ik kan prima de testwagens allen stallen, 6 stuks van een volvo 850 10V o.i.d. en deze identiek gebruiken, dus om de zoveel tijd een identieke rit laten maken met identieke omstandigheden.
Dat zal ook circuit gebruik kunnen zijn op gegeven moment, na bijv. 5.000km een rondje of 10 op de ring en daarna direct samples nemen en vergelijken.
Maar waar vinden we 5-6 casus testpersonen/wagens? Ik heb er best wat voor over om deze test te doen, mits er van meerdere kanten budget vrij komt dit te doen. Dat betekend ook aanschaf van de wagens en het in dezelfde staat brengen.
Dergelijk 100% onafhankelijk onderzoek is heden ten dage vrij uniek te noemen, dat zou echt wat bijdragen.
Ik vind de suggestie ardeca een goede, als we een interessant lijstje zouden maken dan kom ik op minimaal de volgende oliën:
Allen in gelijke viscositeit, en met dezelfde toepassing:
Motul 300V,
Ardeca ester technology
een premium olie, Castrol edge o.i.d.
een goedkope action olie, gelijke viscositeit.
Hier moeten minimaal nog 2 oliën tussen komen, semi-syntheet/ andere merken welke de wereld beloven.
En hoe gaan we dit alles strak regelen/funden?
Ik wil best een deel hiervan op mij nemen, daar ik al lange tijd dit overweeg te doen.
Ik kan prima de testwagens allen stallen, 6 stuks van een volvo 850 10V o.i.d. en deze identiek gebruiken, dus om de zoveel tijd een identieke rit laten maken met identieke omstandigheden.
Dat zal ook circuit gebruik kunnen zijn op gegeven moment, na bijv. 5.000km een rondje of 10 op de ring en daarna direct samples nemen en vergelijken.
Bijna 3 jaar geleden ben ik begonnen met A5/B5 5W30 wat er een paar keer in heeft gezeten. Vanwege het olieverbruik van 1op4 a 5 duizend heb ik nu een 5W40 A3/B4 erin zitten die ik nog had staan maar zit al weer op de 16K. Olieverbruik lijkt daar een stukje minder mee. Aangezien Ardeca Pure Sports ook C3 is durf ik het wel aan om dat ook in de auto te gooien. Wat ik de laatste tijd heb begrepen zou A5/B5 schadelijk kunnen zijn voor sommige motoren die daar niet voor gemaakt zijn zoals die van mij. Ik wil voortaan de olie toch wel sneller dan 20K gaan verversen. 15K is een al mooi begin, al is 10K misschien nog beter als de olie dan effectief al uitgewerkt is.