Onderhoudsbeurt V70 classic 2.4 uitvoeren

 
 
 
 
 
sweets60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 152
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Onderhoudsbeurt V70 Classic 2.4 uitvoeren

 · 
Posted: 30.10.2018 - 07:39  ·  #31
Het verbaast mij heel veel op het forum, dat er mensen zijn die het beter schijnen te weten als Volvo zelf. Dus laat het geen spelletje welles nietes worden. Met de merken producten die ze gebruiken. Maar net als wat ik gister heb gezegd, Plein69 heeft gelijk, Volvo gebruikt origineel NGK als merk bougies. En daarbij ik zit al meer dan 10 jaar bij Volvo. Dus weet heel goed welke merken ze gebruiken kwa onderdelen.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onderhoudsbeurt V70 classic 2.4 uitvoeren

 · 
Posted: 30.10.2018 - 09:03  ·  #32
SweetS60, ik oefen mijn vak al meer dan 40 jaar uit, maar zal nooit pretenderen de wijsheid in pacht te hebben. Ik leer iedere dag nog bij en sta daarvoor open, omdat dat mijn vak boeiend maakt en houdt. Goed, dat gezegd hebbende, back on topic. @ klaasw: probeer voor originele Volvo bougies te gaan, dan zit je safe. Ik reed in mijn oude T5 op LPi zo'n beetje 25K - 30K per jaar en ik verving de bougies zo'n beetje om de 30-40K door originele Volvo bougies. Nooit een klap verkeerd gemaakt.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Onderhoudsbeurt V70 classic 2.4 uitvoeren

 · 
Posted: 30.10.2018 - 11:46  ·  #33
Hmm, net even met de chef werkplaats overlegd van de Volvo dealer waar ik altijd mijn spul haal (ook ivm een paar andere dingen die ik nodig heb) en hij verzekerde mij ook dat het pertinent geen NGK is. Sterker nog hun vervangen ook als eerste de bougies als een auto rottig loopt of overslaat, precies zoals hier dus. Volgens Henk was het ook een of ander Frans iets wat toen in samenwerking met Renault is ontwikkeld door een bougiefabrikant. Het is in ieder geval ook geen Champion.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3185
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Onderhoudsbeurt V70 classic 2.4 uitvoeren

 · 
Posted: 30.10.2018 - 13:11  ·  #34
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Onderhoudsbeurt V70 classic 2.4 uitvoeren

 · 
Posted: 30.10.2018 - 13:31  ·  #35
Ik was het zat. Heb even met de magazijnman gebeld. Gevraagd of hij de diverse setje bougies even wou bekijken.

Op geen enkele bougie staat een merk, behalve Volvo.

Wel staan er op de diverse verschillende setjes:

Made in Germany
Made in Japan
Made in France

Waarschijnlijk worden er dus verschillende merken bougies gebruikt.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Onderhoudsbeurt V70 classic 2.4 uitvoeren

 · 
Posted: 30.10.2018 - 13:42  ·  #36
Quote door [-Tom-]

Het zou me niks verbazen als er meerdere leveranciers zijn, het is niet zo dat Volvo een speciaal magisch bougiefabriekje heeft. Wss stelt Volvo de specs op, en kiest dan op het moment dat er weer behoefte is, de supplier die het goedkoopst is


:P
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Onderhoudsbeurt V70 classic 2.4 uitvoeren

 · 
Posted: 30.10.2018 - 14:11  ·  #37
Precies.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Onderhoudsbeurt V70 classic 2.4 uitvoeren

 · 
Posted: 30.10.2018 - 15:16  ·  #38
Quote door ohz274
Ja, dat zijn ze ! Let wel dat ik dus over de 850 turbo bougies praat, dit even voor alle duidelijkheid. Het zo ook wel logisch zijn dat als Volvo verschillende fabrikanten inzet voor de bougies. Even doorgedacht, in de N, S60 en S80 platform zit ook vaak Denso gemonteerd als ECU, het lijkt mij dan ook logisch dat de bougies door een Japanse fabrikant worden of zijn gemaakt. Idem voor in de 850/V70 classic modellen kom je daar wel eens een Siemens ECU tegen (10V N/A), of Bosch (20v N/A) ook daarvoor geld dat het dan weer logisch is dat er Duitse bougies ingaan. Maar voor de Bosch turbo ECU's ? Dit is gewoon een gedachtenspinsel eventjes

Alleen is er geen echte logica van te maken. Er zitten geen Franse ECU's in onze auto's en waarom dan wel de Franse bougies ? De 5 cilinder motor is van Volvo zelf en zonder 'inmenging' in eigen beheer ontwikkeld. Al heeft Renault er wel op de een of andere manier een poot in gehad. Sterker nog, als je bij de eerste 850 onderblokken keek zag je daar een Renault stempel staan ipv Volvo, andersom gebeurde ook als je naar het onderblok van een Renault Safrane keek dan stond er een Volvo logo in. Volvo en Renault deden al een behoorlijk poosje samen qua motoren, zeker na het PRV blok.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Onderhoudsbeurt V70 classic 2.4 uitvoeren

 · 
Posted: 30.10.2018 - 15:36  ·  #39
Volgens mij denk je te moeilijk :P
Ik werk in de (high tech) machinebouw, en daar is het gebruikelijk dat je iets bedenkt/ontwerpt en de specs daarvoor opzet. Waar het dan vandaan komt zal mij als constructeur een worst wezen, dat mogen de jongens van inkoop uitzoeken. Zolang het maar aan de specs voldoet.
Zo zal het bij Volvo niet veel anders gaan :p
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Onderhoudsbeurt V70 classic 2.4 uitvoeren

 · 
Posted: 30.10.2018 - 15:38  ·  #40
Geen idee wat de logica is. Ik bestel op kenteken of chassisnr de bougies.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Onderhoudsbeurt V70 classic 2.4 uitvoeren

 · 
Posted: 30.10.2018 - 18:04  ·  #41
Quote door [-Tom-]

Waar het dan vandaan komt zal mij als constructeur een worst wezen, dat mogen de jongens van inkoop uitzoeken. Zolang het maar aan de specs voldoet.
Zo zal het bij Volvo niet veel anders gaan :p


En zo werkt het overal.
Vergeet niet, ze maken auto’s om eraan te kunnen verdienen en hier telt echt elke cent.
Wat is een cent ?
Lijkt niet veel, maar bij meerdere artikelen en een flinke afzet is het ineens heel veel.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Onderhoudsbeurt V70 classic 2.4 uitvoeren

 · 
Posted: 30.10.2018 - 18:16  ·  #42
Als we dan toch al in de discussiemodus gaan: ik overweeg de Ardeca 5W40 Pure Sports te gaan gebruiken. Ik gebruik momenteel Castrol Magnatec 5W40. Nu blijven er bij een oliewissel altijd resten achter in het blok. Uit mijn motorverleden weet ik echter dat overstappen van minerale olie naar volsyntheet of halfsyntheet nog wel eens problemen met pakkingen wil geven die "oplossen". Bestaat dit risico ook bij overstap naar Ester based oliën?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Onderhoudsbeurt V70 classic 2.4 uitvoeren

 · 
Posted: 30.10.2018 - 19:40  ·  #43
Lijkt mij niet? Een conventionele olie is toch te boosten met een Ester based toevoegings blikje?

Correct me if i'm wrong plz
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Onderhoudsbeurt V70 classic 2.4 uitvoeren

 · 
Posted: 30.10.2018 - 19:54  ·  #44
Wat ik wel vermoed is dat het motortype afhankelijk is.

Waarbij NGK NIET de turbo bougie is.

en de volgende merken gebruikt worden om de bougies te laten produceren,

Bosch
NGK
Denso

Waarbij ik mij niet kan voorstellen dat denso de turbo bougies maakt, maar die andere twee zijn door eigen ervaringen ook afgevallen.

En zie dan nog maar eens exact de juiste specs te bestellen aftermarket voor je volvo, als je al weet welke merk.....

Altijd goed; Volvo bougie a.d.v. het serie nummer, dus waarom nog moeilijk doen.

Quote door Blade

Ik was het zat. Heb even met de magazijnman gebeld. Gevraagd of hij de diverse setje bougies even wou bekijken.

Op geen enkele bougie staat een merk, behalve Volvo.

Wel staan er op de diverse verschillende setjes:

Made in Germany
Made in Japan
Made in France

Waarschijnlijk worden er dus verschillende merken bougies gebruikt.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Onderhoudsbeurt V70 classic 2.4 uitvoeren

 · 
Posted: 30.10.2018 - 22:04  ·  #45
Quote door Klaasw

Als we dan toch al in de discussiemodus gaan: ik overweeg de Ardeca 5W40 Pure Sports te gaan gebruiken. Ik gebruik momenteel Castrol Magnatec 5W40. Nu blijven er bij een oliewissel altijd resten achter in het blok. Uit mijn motorverleden weet ik echter dat overstappen van minerale olie naar volsyntheet of halfsyntheet nog wel eens problemen met pakkingen wil geven die "oplossen". Bestaat dit risico ook bij overstap naar Ester based oliën?


Wil het het in de Volvo of de Duc gooien?

In de volvo gegarandeerd geen problemen daardoor.

In de Duc denk ik een natte koppeling? Daar werkt het mogelijk zeer nadelig, zoals je al aangaf dat naar een verkeerde syntheet ook problemen geeft.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0