onregelmatig stationair na gasgeven - iemand een idee?

 
 
 
 
 
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: onregelmatig stationair na gasgeven - iemand een idee?

 · 
Posted: 22.09.2014 - 12:56  ·  #16
Filmpje van de VIDA readings: LMM fluctueert tussen 1,4 g/s en 4,x g/s. Heb 80 km gereden met live monitoring. Bij rijden fluctueert de ETM niet, die blijft keurig netjes. Toerental ook niet. Pendelen alleen bij stationair bij warme motor.

Mag ik hieruit concluderen dat het idd. de LMM/MAF is?

Filmpje van VIDA: http://youtu.be/zVPYwXtjcKY

Pendelen begint op 20 sec.
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 43
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: onregelmatig stationair na gasgeven - iemand een idee?

 · 
Posted: 22.09.2014 - 14:16  ·  #17
@ VolvoS60Racer: Weet jij toevallig zo de referentiewaarden van de verschillende sensoren te staan in Vida?

@ grrroovedude: Als je gewoon rijdt, merk je dan helemaal niets? geen geschok of trillingen?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: onregelmatig stationair na gasgeven - iemand een idee?

 · 
Posted: 22.09.2014 - 14:18  ·  #18
Nope. Helemaal niets.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: onregelmatig stationair na gasgeven - iemand een idee?

 · 
Posted: 22.09.2014 - 16:22  ·  #19
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: onregelmatig stationair na gasgeven - iemand een idee?

 · 
Posted: 22.09.2014 - 16:33  ·  #20
Net een experimentje gedaan. De connector eraf gehaald en een stuk gereden. (Veel auto's hebben een soort noodprogramma, las ik, dus why not give it a try, al zal hij het benzine/luchtmengsel anders afstellen).

Zonder LMM is het gependel er niet. LMM weer aangesloten: het begint weer. Het ligt dus niet aan de ETM, en daar ben ik blij om.

Nieuwe LMM besteld, dat zou t probleem volgens mij moeten oplossen. Straks nog even het check engine lampje wissen, logisch dat ie die storing geeft als de LMM er niet is.

Dank, allemaal. Zodra de nieuwe binnen is hoort u de resultaten van mij.

Oh, en Folke, thanks voor de link. Hier nog meer interessante info, specifiek voor Volvo en de ETM/MAF: http://forums.swedespeed.com/s…eplace-MAF
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: onregelmatig stationair na gasgeven - iemand een idee?

 · 
Posted: 22.09.2014 - 16:58  ·  #21
Hahaha. One step at a time. Mn portemonnee is niet oneindig, helaas. Bovendien heb ik er twee he, dus je volgende suggestie is dan 'je andere lambda ook al vervangen?' :-)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: onregelmatig stationair na gasgeven - iemand een idee?

 · 
Posted: 22.09.2014 - 17:04  ·  #22
Ah. Ik snap t. Ik heb geen idee of ze al eens vervangen zijn. Van de 353.000 km heb ik maar 10% zelf gereden...
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: onregelmatig stationair na gasgeven - iemand een idee?

 · 
Posted: 22.09.2014 - 20:47  ·  #23
Quote door grrroovedude

Filmpje van de VIDA readings: LMM fluctueert tussen 1,4 g/s en 4,x g/s. Heb 80 km gereden met live monitoring. Bij rijden fluctueert de ETM niet, die blijft keurig netjes. Toerental ook niet. Pendelen alleen bij stationair bij warme motor.

Mag ik hieruit concluderen dat het idd. de LMM/MAF is?

Filmpje van VIDA: http://youtu.be/zVPYwXtjcKY

Pendelen begint op 20 sec.


Ik ben me maar eens gaan inlezen over de functies, afkortingen en begrippen waarmee dit topic wordt gevoerd. Vandaar mijn aanwijzing in een van de bijdrages. Ik dateer nog uit de tijd, dat een 12cyl. Jaguar E-type en een 6cyl Hnda CBX 1000 voorzien was van 6 carburateurs en de afregeling van zo'n motor geschiedde met de vakuum-klokkenbatterij, die ik uit die tijd nog heb. Het "fingerspitzen-gevoel" en de kennis van carburateurs, ontstekingen, vakuumslangen etc. leidde destijds tot het afregelen en het oplossen van het pendelen door afstellingen aan het blok. Een generatie van verschil, maar het probleem is nog niet opgelost.
Nu staan we met een laptop, een dice, een Vida programma etc. uit te lezen wat er loos is. Het is er nog niet echt eenvoudiger op geworden.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: onregelmatig stationair na gasgeven - iemand een idee?

 · 
Posted: 22.09.2014 - 21:00  ·  #24
Mooi he. Ik kan me nog herinneren dat de Wegenwacht mijn Citroën Visa provisorisch repareerde door een stukje paperclip o.i.d. tussen de gaskabel en de carburateur te knopen. 'Zo mijnheer, ver zult u er niet mee komen, maar die 6 km naar huis lukt nog wel'.

Ik ben nog maar een heel groentje in het sleutelgebeuren, maar wat me inmiddels duidelijk is is dat het wel leuk lijkt, al die sensoren die fouten aangeven, maar dat de sensoren zelf nogal eens de zwakste schakel zijn...

Tijden veranderen...
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: onregelmatig stationair na gasgeven - iemand een idee?

 · 
Posted: 25.09.2014 - 16:07  ·  #25
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: onregelmatig stationair na gasgeven - iemand een idee?

 · 
Posted: 26.09.2014 - 11:43  ·  #26
Ik ook. Maar goed, de verkoper staat zeer goed bekend, 12 maanden garantie en voor de prijs kan ik altijd alsnog nóg een nieuwe kopen. Ze ondersscheiden zich naar eigen zeggen door kwaliteitscontrole en laten deze LMM zelf produceren. Plus: t is al een ouder type LMM, dus ik ga ervan uit dat hij inmiddels ook wel redelijk goed gekopieerd kan worden.

Ik heb ook ff op alibaba gekeken, daar kun je ze al vanaf een tientje kopen, maar dat vond ik wel erg dubieus worden.

De oude LMM ligt in de kofferbak voor het geval dat. Maar ik weet nu dat ie het tijdelijk zonder LMM ook wel doet. Dus ach.

Wat opvalt: snellere gasrespons. Eerst was t gas intrappen even wachten en dan langzaam trok ie op, nu voel ik m gelijk reageren.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: onregelmatig stationair na gasgeven - iemand een idee?

 · 
Posted: 26.09.2014 - 18:07  ·  #27
Mooie oplossing, een LMM is verrekte moeilijk te detecteren door uitlezing, hij moet wel erg rot zijn wil je een foutcode krijgen.
Mooie prijs trouwens, die gok kan je wel nemen dan...
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: onregelmatig stationair na gasgeven - iemand een idee?

 · 
Posted: 26.09.2014 - 20:38  ·  #28
Geinig, dat truukje met die stekker loshalen ga ik morgen ook eens proberen. Ik had voor 1,5 maand geleden ook last van een fluctuerend toerental (maar nog een stuk erger als dit), toen had ik het opgelost door de ECU een reset te geven (wie niet waagt, wie niet wint), toen was het over. Toen werd ook de LMM geopperd en een vervuild gasklephuis.
Ik merk dat hij langzaam aan steeds iets onregelmatiger stationair begint te lopen, dit zou een simpele test zijn.
Binnenkort krijgt de S80 weer onderhoud (remschijven, draagarmen, gasklep schoonmaken, en nog wat kleine dingen), dan zou dit ook een mooie 'upgrade' kunnen zijn mocht het nodig zijn 8-)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: onregelmatig stationair na gasgeven - iemand een idee?

 · 
Posted: 27.09.2014 - 08:42  ·  #29
Als je zonder LMM gaat rijden wel ff een vida/dice meenemen. Er zijn ook auto's die in de noodloop schieten ivm verkeerde emissiewaarden. Ik denk overigens dat het truuk bij de jouwe wel werkt, gezien de leeftijd.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: onregelmatig stationair na gasgeven - iemand een idee?

 · 
Posted: 27.09.2014 - 18:06  ·  #30
Oh en een tijdje geleden ook de quick n dirty way uitgevonden om storingen in de bc / antiskid/abs/motorservice etc te wissen. Tijdens t rijden t contact kort in stand I zetten en dan weer in II. Gebruik op eigen risico, maar t werkt wel. Ik had toen een kapotte dynamo. Werkte nu weer. Kan ook via Vida, maar goed. Da's meer werk. :D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0