Opvolger voor de S60 2006

Tips en weetjes

 
 
 
 
 
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1615
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Opvolger voor de S60 2006

 · 
Posted: 12.04.2021 - 21:16  ·  #16
Wat Hans al zegt, de 2 liter 4 cilinder VEA motoren lijken vrij betrouwbaar te zijn. Weinig gekke dingen tot nu toe.
Volvo heeft de boel versimpeld als ik het goed begrijp. Het is telkens hetzelfde blok in de basis en met paar toevoegingen/veranderingen heb je de T4/T5/T6/T8 varianten in de diverse modellen. (een compressor erbij, een electromotor erbij, andere compressie etc.)

Voor de V70 is het bij T4 en T5 gebleven vanaf? In elk geval na 2013 (de laatste fase/aanpassingen voor P3)
Daarvoor is de keuze wel ruimer zoals al gezegd.

Ik heb nu 2 week de "simpele" T4 van 2 liter. Maar ik sta inderdaad te kijken van de kracht en souplesse van die motor: 300Nm bij 1300-400 toeren. De 1.6 (Ford) )motor is iets lager maar de cijfers zijn ook niet slecht, kwestie van uitproberen. En in 7,1 seconden van 0-100 is die toch maar bijna 2 seconden sneller van mijn vorige S60. Ik heb die 0-100 sprint nog niet eens gedaan, maar je bent echt vlot weg bij een stoplicht!

Ik mis de duw in de rug van de getunede S60 5 cilinder, maar deze motor past heel erg goed bij het "lobbige" karakter van een V70 als ik het zo zeggen mag.

Wil je een leuk stukje sturen kijk dan echt naar de V60 of S60. Ik had ook een lange proefrit in een prachtige V60 gemaakt die een waslijst aan opties had, en wat reed die auto lekker strak en dynamisch. Nu is dat wel een stukje minder met de V70. Dus mogelijkheden/keuzes genoeg.

Wel leuk auto's uitzoeken, dat traject is eigenlijk leuker dan het daadwerkelijke kopen; haastige proefritjes/ deadlines van beslissingen etc.. :-)

Succes hoor. Je kan altijd eens in de mijne rijden dan heb je in elk geval een p3 gevoel erbij, Amsterdam is niet zo gek ver weg en ik toer nog wel eens wat.

DJ
P.S. er schijnen wel wat problemen met handbakken bij de latere P3 's voor te komen, ik weet er het fijne niet van maar als je even zoekt vind je daar wel iets over. Iets met een druklager in/om de as van de versnellingsbak.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Opvolger voor de S60 2006

 · 
Posted: 12.04.2021 - 21:33  ·  #17
Quote door flevodirk

Wat Hans al zegt, de 2 liter 4 cilinder VEA motoren lijken vrij betrouwbaar te zijn. Weinig gekke dingen tot nu toe.
Volvo heeft de boel versimpeld als ik het goed begrijp. Het is telkens hetzelfde blok in de basis en met paar toevoegingen/veranderingen heb je de T4/T5/T6/T8 varianten in de diverse modellen. (een compressor erbij, een electromotor erbij, andere compressie etc.)

Voor de V70 is het bij T4 en T5 gebleven vanaf? In elk geval na 2013 (de laatste fase/aanpassingen voor P3)
Daarvoor is de keuze wel ruimer zoals al gezegd.

Ik heb nu 2 week de "simpele" T4 van 2 liter. Maar ik sta inderdaad te kijken van de kracht en souplesse van die motor: 300Nm bij 1300-400 toeren. De 1.6 (Ford) )motor is iets lager maar de cijfers zijn ook niet slecht, kwestie van uitproberen.

Ik mis de duw in de rug van de getunede S60 5 cilinder, maar deze motor past heel erg goed bij het "lobbige" karakter van een V70 als ik het zo zeggen mag.

Wil je een leuk stukje sturen kijk dan echt naar de V60 of S60. Ik had ook een lange proefrit in een prachtige V60 gemaakt die een waslijst aan opties had, en wat reed die auto lekker strak en dynamisch. Nu is dat wel een stukje minder met de V70. Dus mogelijkheden/keuzes genoeg.

Wel leuk auto's uitzoeken, dat traject is eigenlijk leuker dan het daadwerkelijke kopen; haastige proefritjes/ deadlines van beslissingen etc.. :-)

Succes hoor. Je kan altijd eens in de mijne rijden dan heb je in elk geval een p3 gevoel erbij, Amsterdam is niet zo gek ver weg en ik toer nog wel eens wat.

DJ
P.S. er schijnen wel wat problemen met handbakken bij de latere P3 's voor te komen, ik weet er het fijne niet van maar als je even zoekt vind je daar wel iets over. Iets met een druklager in/om de as van de versnellingsbak.



Thanks voor je bericht, iedereen trouwens tot zover. Het uitzoeken is zeker wel leuk. Al is het voor mij al vast het gestress voor zijn als ik opeens een ander nodig ga hebben. Dan weet ik wat ik wil en hoe of wat etc. Ben al geen makelijke beslisser qua auto. Dus als ik tegen die tijd er opeens vaart achter moet gaan zetten dan kan ik recht op het doel afgaan. En wie weet komt die er wel al eerder dan gedacht.

Het probleem van de handbakken zal ik niet mee maken. Ik ga voor de automaat. Ben dat nu eenmaal gewend. En dat geeft me veel luxe.

Voor zover ik nu lees zijn er dus wel wat opties qua motor. De T5 trekt me dan wel het meest. Maar het aller liefst zou ik geen turbo willen. Ik ken mezelf daar in, als ik er eentje heb dan zal ik hem gebruiken ook.

Ik spit gewoon verder qua alle info, en ga eens kijken wat voor opties er allemaal opzitten en kunnen zitten.

Zijn er nog bepaalde uitvoeringen? Qua type bouw en of optie lijsten?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Opvolger voor de S60 2006

 · 
Posted: 12.04.2021 - 22:04  ·  #18
Ik verwacht dat de ongeblazen 2.0 in de praktijk net zo zuinig (misschien zelfs onzuiniger?) is dan de 2.5T. Dat blok draait best veel toeren op kruissnelheid
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1615
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Opvolger voor de S60 2006

 · 
Posted: 12.04.2021 - 22:16  ·  #19
Uitvoeringen zijn er genoeg :-)
Op basis van je budget en/of gewenst jaartal kan je heerlijk op de volvo-site zoeken zie ik.

Bv van 2010: https://www.volvocars.com/nl/o…_year:2010

Wil je eerder of later? Dan vul je dat in en krijg je die prijslijsten te zien. Daarin staan ook de uitvoeringen beschreven :-)
DJ
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Opvolger voor de S60 2006

 · 
Posted: 12.04.2021 - 22:53  ·  #20
Quote door Florisdodermond

Quote door VOLVOSCHEURDER

Koste de auto maar 500,- per jaar. Ik zou er voor tekenen. 🤣😅


Aan onderhoud dus he ;) met diesel zit je qua wegenbelasting natuurlijk wel gewoon in nachtmerrie tarief...
Vind die 500 trouwens ook bewonderingswaardig, die ben ik al laaaaaang gepasseerd dit jaar
500 per jaar lijkt me ook niet houdbaar op de lange termijn. Diegene heeft heel veel geluk gehad. Een beurtje met olie en filters zit je bij een garage al op de helft. Dat moet je eigenlijk eens per jaar doen. Dan komen er nog slijtagedelen als banden, remmen, rubbers etc bij. En dan heb ik het nog niet over dingen die gewoon kapot gaan. Bij een E-segmenter als een S80 zou ik qua budget calculeren met 6-8ct/km aan onderhoud. Als het dan minder is, valt het mee.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Opvolger voor de S60 2006

 · 
Posted: 12.04.2021 - 23:13  ·  #21
Quote door Bigdog

De 4 cylinders 2.0 en 2.0T moet je niet onderschatten, deze kunnen aardig wat kilometers aan.


Even voor de goede orde, bovenstaande zijn Ford motoren.
De 2.0T heb ik zelf gehad.
Fijne, soepele motor en erg stil.
Desgewenst vrij makkelijk te chippen naar 270pk en 430Nm.
Wel 98 tanken, als de laatste aan de orde is.
De 2.0 motor zat in de C30 van mijn vrouw.
Motorisch met beiden nooit geen problemen gehad en die ervaring had ik niet met de 5 cylinders.
De laatste heeft wel een veel mooier geluid.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Opvolger voor de S60 2006

 · 
Posted: 13.04.2021 - 18:18  ·  #22
Als je voor een automaat gaat let dan wel op dat je niet de powershift neemt, die staat niet zo goed bekend.....
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 276
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Opvolger voor de S60 2006

 · 
Posted: 14.04.2021 - 11:53  ·  #23
Ik ben ruim 2 jaar gewisseld van een S60 2.4 170pk 2001, naar een S80 2.5T uit 2008 en dat bevalt me super!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0