Originele uitlaat of ander merk?

 
 
 
 
 
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 2124
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Originele uitlaat of ander merk?

 · 
Posted: 17.08.2025 - 06:21  ·  #31
De reden dat ik meestal origineel bestel , is de pasvorm .
Heb al zo vaak lopen martelen om het een beetje netjes er onder te krijgen , zelfs wel eens de flex en lasapparaat nodig gehad .
Bij origineel spul is me dat nog niet gebeurt .
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 55
Berichten: 2483
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Originele uitlaat of ander merk?

 · 
Posted: 17.08.2025 - 06:43  ·  #32
Het verschil op de eindpot van een turbo vs non turbo schijnt het wel of geen chromen eindstuk te zijn (?)

Is dat ook zo bij de immitatie delen ?
Maartjinski
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 46
Berichten: 970
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Originele uitlaat of ander merk?

 · 
Posted: 17.08.2025 - 10:26  ·  #33
Voor de houdbaarheid van een stalen uitlaat is het van belang met regelmaat hem goed op te warmen.
Koude metalen trekken nou eenmaal condens aan, daar is niks tegen te doen.
Kijk maar eens naar het water dat letterlijk uit een uitlaat kan stromen na een koude start.
Wanneer je dat condens de tijd niet geeft om roest te vormen, zal de stalen uitlaat vele malen langer mee gaan. 😉
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 41
Berichten: 1535
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Originele uitlaat of ander merk?

 · 
Posted: 17.08.2025 - 13:02  ·  #34
Zeker waar, maar denk dat dit voor Wim in mindere mate geldt met de hoeveelheid kilometers die hij maakt :)
Maartjinski
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 46
Berichten: 970
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Originele uitlaat of ander merk?

 · 
Posted: 17.08.2025 - 17:38  ·  #35
Geen idee, rvs zou dan een optie kunnen zijn. 😉
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Originele uitlaat of ander merk?

 · 
Posted: 29.08.2025 - 20:20  ·  #36
Het chromen eindstuk blijkt bij Fenno standaard te zijn.

René
40forum team
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oldenzaal
Leeftijd: 67
Homepage: volvoforumnederlan…
Berichten: 2139
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Originele uitlaat of ander merk?

 · 
Posted: 30.08.2025 - 07:12  ·  #37
Quote door brulkjaer

Het chromen eindstuk blijkt bij Fenno standaard te zijn.


Ziet er netjes uit, hopelijk ook betere kwaliteit dan de vorige demper.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 773
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Originele uitlaat of ander merk?

 · 
Posted: 30.05.2026 - 18:09  ·  #38
Maakt fenno en Bosal niet meer geluid dan de originele einddemper? Liefst zou ik origineel nemen maar ga niet 600-700 euro aan een einddemper uitgeven Bosal is op dit moment bij motointegrator de goedkopere.

In mijn nieuwe v70 zit een nieuwe demper door de voorganger geplaatst. Ik word gek van het lawaai. Sterke brom rond de 1900-2300 tpm met name bij belasting (aanhanger, airco), stationair niet erg aanwezig. Bij 90 km/h hoor je echt een nadrukkelijke brom (5 cilinder 10v idee) in de auto die van achteren komt bij het trekken van een aanhanger. Als je flink gas geeft is het wel een gaaf geluid, de auto heb ik alleen meer voor comfort....

Ik heb geen idee welk merk eronder zit, ziet er als nieuw uit maar nergens een merk te zien.
Spier1968
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 58
Berichten: 474
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Originele uitlaat of ander merk?

 · 
Posted: 30.05.2026 - 20:54  ·  #39
Quote door trabbit

Maakt fenno en Bosal niet meer geluid dan de originele einddemper? Liefst zou ik origineel nemen maar ga niet 600-700 euro aan een einddemper uitgeven Bosal is op dit moment bij motointegrator de goedkopere.

In mijn nieuwe v70 zit een nieuwe demper door de voorganger geplaatst. Ik word gek van het lawaai. Sterke brom rond de 1900-2300 tpm met name bij belasting (aanhanger, airco), stationair niet erg aanwezig. Bij 90 km/h hoor je echt een nadrukkelijke brom (5 cilinder 10v idee) in de auto die van achteren komt bij het trekken van een aanhanger. Als je flink gas geeft is het wel een gaaf geluid, de auto heb ik alleen meer voor comfort....

Ik heb geen idee welk merk eronder zit, ziet er als nieuw uit maar nergens een merk te zien.


Poika heeft een jaar of vier geleden een complete uitlaat van Fenno gemonteerd op mijn V70 AWD. Goedkoper dan het origineel en kwalitatief minstens zo goed als origineel was zijn advies. Qua geluid geen verschil gemerkt. Geen herrie maar comfortabel. En roest ook niet tot op heden.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 773
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Originele uitlaat of ander merk?

 · 
Posted: 31.05.2026 - 08:28  ·  #40
Ok fenno besteld. Hoop dat dit het oplost... Alle motorsteunen vervangen hielp niks. Al waren die extreem slecht volledig afgescheurd en ingezakt.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 1273
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Originele uitlaat of ander merk?

 · 
Posted: 01.06.2026 - 07:26  ·  #41
Ik ben voor Briquette naar EPS gegaan voor een RVS uitlaat. +- 600 voor een einddemper vond ik te gortig terwijl ook de middendemper en de pijpen moesten. Daar was ik toen ('19), 970 kwijt voor de uitlaat vanaf kat zonder eindstuk. (geen gat in de bumper, dus onzin)

Het grootste voordeel vond ik dat je daar ook kan 'proef luisteren', wat ik gedaan heb bij de 4WD Celica waar ik de eerste keer voor bij hun aanklopte. Bij Briquette ben ik gewoon voor de stilste optie gegaan, niet wegrotten vond ik het belangrijkste. Dat werd 2.25", zelfde maat als Volvo gebruikt.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 773
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Originele uitlaat of ander merk?

 · 
Posted: 01.06.2026 - 08:09  ·  #42
Maar wat was de stilste :D of je hebt die ook custom laten maken? Heb de fenno morgen binnen dus laat het weten als ik de demper heb geplaatst.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 1273
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Originele uitlaat of ander merk?

 · 
Posted: 03.06.2026 - 20:15  ·  #43
Het was maatwerk, vergeleken met de vierkante Volvo demper hoor je 'm wel iets beter, maar deze heeft geen ontwerp fout. (vierkant met flens halverwege en de omvouw naar boven... prutser. De uitlaat komt net boven het motorgeluid uit als je leuk speelt.
Selected quotes for multi-quoting:   0