Parkeerhulp inbouwen

sensoren (origineel of anders) of onzichtbare

 
 
 
 
 
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Parkeerhulp inbouwen

 · 
Posted: 20.01.2020 - 12:26  ·  #16
Gisteren kon ik eindelijk bezig met de parkeersensoren. Boodschappen doen liep wat uit dus het was al 15:30 voor ik kon beginnen. Gezien de beperkte tijd wilde ik alleen de sensoren plaatsen en de kabels naar binnen hebben en dan later aansluiten.

Auto op assteunen, wielen eraf, achterbak leeg gehaald, toen kon ik bezig met de bumper. Aan beide kanten 3 popnagels uitgeboord en een torx losgedraaid. En in de achterbak 4 bouten losgedraaid. In het compartiment achter het rechter achterlicht zou ik de antenne aansluiting los kunnen halen, maar ik kon geen kabel en connector vinden. Na een kwartiertje zoeken, verwonderen, googlen, heb ik het op gegeven. Ik zou em wel zien als de bumper eraf kwam.



Het was even pielen om de bumper bij de zijkanten los te krijgen. Maar mijn trusty Haynes manual schoot te hulp. Torx schroeven goed naar achteren drukken en bumper wat naar buiten trekken. En ja, hij kon naar achteren... maar niet heel ver. Eerst dacht ik dat dit kwam door mn trekhaak en ik dacht er even aan om die eraf te halen. Maar bij verdere inspectie bleken er aan elke kant een extra popnagel onderin de bumper te zitten. Die uitgeboord en toen kon ik de bumper eraf manoeuvreren.
De antenne in de bumper bleek helemaal niet aangesloten.



De binnenbumper kon middels een aantal klik verbindingen wordt losgehaald. Aan de binnenbumper zat wel degelijk een metalen plaatje met stekker eraan, wat neem ik aan de bumper antenne is.
In alle verhalen over het plaatsen van aftermarket sensoren bij S60's en V70's las ik dat in de bumper de locatie van de sensoren al voor gemarkeerd is. Nou bij de onze niet hoor!



Na de nodige scheldwoorden de bumper en binnenbumper afgespeurd op mogelijke tekenen die duiden op de originele locatie voor de sensoren. Aan de binnenkant van de binnenbumper vond ik in het piepschuim 4 ronde verdiepingen op voor de sensoren logische plaatsen. Het was inmiddels als 17 uur, maar ik vond het zonde om alles onverrichter zaken weer terug te plaatsen. Dus ik heb de boor erbij gepakt en heb vanaf de binnenkant van de binnenbumper de 4 gaten uitgeboord. Toen de binnenbumper terug in de bumper geklikt en zo kon ik de gaten op de buitenbumper markeren. Eerst met een 4mm boortje vanuit de binnenkant geleide gaten geboord en toen vanaf de buitenkant met de bijgeleverde gatenzaag naar binnen de uiteindelijke gaten geboord. Zo nu was er geen weg meer terug!

De rechter sensor kwam op de plek van de bumper antenne. Ik heb daar een stuk uitgeknipt.
VRAAG: is het antenne plaatje een bepaalde grote om zijn werking te hebben? Dus heeft het stukje dat ik eruit heb geknipt invloed op de werking?

Na de gaten licht te hebben geschuurd kon ik de sensoren erin klikken. Ik had de sensoren en ringen van te voren in de juiste kleur gespoten. Kom ik er bij het plaatsen achter dat er 3 setjes ringen zijn; recht, 4 graden en 10 graden. Waar ik dacht dat ik de rechte ringen had gespoten bleken dat de 4 graden ringen te zijn. Zooo dom. Kon mezelf wel voor de kop slaan. Nadat de woede wat bekoeld was besloten om de rechte ringen te plaatsen en eventueel later alsnog te spuiten.



Kabelboom aangesloten op de 4 sensoren en het andere uiteinde kon ik met wat geduld en gepiel bij de rubber dop in krijgen waar ook de kabelboom voor de trekhaak mee de kofferbak in kwam.
Het moment supreme; ik kon de bumper met sensoren terugplaatsen. De bumper sloot niet mooi aan. Wat bleek; de koppeling en draden van de sensoren zaten tussen het schuim en het metaal van de auto klem. ARgggghhh!

Dus terug naar de tekentafel. Waar ik de draden van de sensoren eerst door de gaten in de binnenbumper had lopen heb ik ze nu tussen de bumper en de binnenbumper naar beneden geleid. Hiervoor moest ik sleuven in het piepschuim snijden. Na nog een paar keer testpassen zat de binnenbumper weer netjes op zijn plek.

Het was inmiddels al donker toen ik de bumper weer netjes op de auto had.



Nadat ik alles weer netjes vast had en had opgeruimd was het 20:30.. 5 uur bezig geweest met enkel de sensoren plaatsen <_<
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Parkeerhulp inbouwen

 · 
Posted: 20.01.2020 - 12:28  ·  #17
Door zelf te sleutelen leer je je auto pas goed kennen..

Nou, ik kwam een paar vreemde zaken tegen.
Zie hieronder het compartiment achter het rechter achterlicht. Heeft een van jullie een idee wat dat zwarte loshangende stekkertje onderaan de kabelboom is? Hoort hier de aansluiting naar de bumper antenne aan vast?


En in het linker compartiment kwam ik dit tegen. Volgens mij is dat de boom van de trekhaak en dat lijkt me geen fabriek uit manier om die met de kabelboom te verbinden wel?! En dan die rood/zwarte draad die met steentjes is vastgezet :(



En wat is de groene stekker met de blauwe, gele en zwarte draad?

Nog een laatste. Dit kastje zit naast de accu en is aangesloten op de plus. Een ingang en vier uitgangen. Iemand een idee wat dit is?

ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Parkeerhulp inbouwen

 · 
Posted: 20.01.2020 - 12:39  ·  #18
Zo herkenbaar, die race tegen de tijd om alles voor het donker af te hebben. En het zit nooit mee. 😉
Ik kwam afgelopen weekend ook een onbekend kastje tegen linksachter, maar dat bleek voor de trekhaak te zijn.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Parkeerhulp inbouwen

 · 
Posted: 20.01.2020 - 12:42  ·  #19
Het lijkt er op dat dat kastje bij mij mist. Want de grijze connector waar bij mij allemaal draden aan verbonden zijn zit bij jou in het kastje, de trailer module.
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Parkeerhulp inbouwen

 · 
Posted: 23.01.2020 - 14:15  ·  #20
Nog even mijn vragen onder de aandacht :)

Quote door fostar82

Door zelf te sleutelen leer je je auto pas goed kennen..

Nou, ik kwam een paar vreemde zaken tegen.
Zie hieronder het compartiment achter het rechter achterlicht. Heeft een van jullie een idee wat dat zwarte loshangende stekkertje onderaan de kabelboom is? Hoort hier de aansluiting naar de bumper antenne aan vast?


En in het linker compartiment kwam ik dit tegen. Volgens mij is dat de boom van de trekhaak en dat lijkt me geen fabriek uit manier om die met de kabelboom te verbinden wel?! En dan die rood/zwarte draad die met steentjes is vastgezet :(



En wat is de groene stekker met de blauwe, gele en zwarte draad?

Nog een laatste. Dit kastje zit naast de accu en is aangesloten op de plus. Een ingang en vier uitgangen. Iemand een idee wat dit is?


Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Parkeerhulp inbouwen

 · 
Posted: 23.01.2020 - 15:12  ·  #21
Die zwarte draad bij je rechter achterlicht is een antennekabel. Kan verbonden worden aan een antenneversterker, de antenne in de bumper komt op zijn beurt weer aan de antenneversterker te zitten, om het geheel ook effect te laten hebben.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Parkeerhulp inbouwen

 · 
Posted: 23.01.2020 - 18:22  ·  #22
Quote
En wat is de groene stekker met de blauwe, gele en zwarte draad?


De hellingsensor van je alarm.
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Parkeerhulp inbouwen

 · 
Posted: 24.01.2020 - 09:40  ·  #23
Ahh en de antenneversterker is optioneel daarom hangt die kabel daar los?
Als ik er een scoor op de sloop, maakt het niet uit dat de antenne in de bumper wat kleiner is geworden vanwege een uitsparing voor een parkeersensor?

Quote door Doeke Dobma

Die zwarte draad bij je rechter achterlicht is een antennekabel. Kan verbonden worden aan een antenneversterker, de antenne in de bumper komt op zijn beurt weer aan de antenneversterker te zitten, om het geheel ook effect te laten hebben.
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Parkeerhulp inbouwen

 · 
Posted: 24.01.2020 - 09:44  ·  #24
Quote door Bigdog

Quote
En wat is de groene stekker met de blauwe, gele en zwarte draad?


De hellingsensor van je alarm.


Interessant! Is het elektrische systeem ook in Vida beschreven? Dus kabelboom, kleurtjes etc?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Parkeerhulp inbouwen

 · 
Posted: 24.01.2020 - 17:45  ·  #25
Als je EWD in Vida hebt, dan ja.
Anders kun je deze separaat downloaden.
De linkjes hiervoor staan in “Handige Linkjes”.
(Staat ook in mijn onderschrift)
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Parkeerhulp inbouwen

 · 
Posted: 24.01.2020 - 17:50  ·  #26
In dat kastje op de laatste foto zitten zekeringen. Vrij zwaar dacht ik, een soort hoofdzekeringen zeg maar.
Staat ook in de handleiding van de auto omschreven.
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Parkeerhulp inbouwen

 · 
Posted: 26.01.2020 - 09:26  ·  #27
Quote door Bigdog

Als je EWD in Vida hebt, dan ja.
Anders kun je deze separaat downloaden.
De linkjes hiervoor staan in “Handige Linkjes”.
(Staat ook in mijn onderschrift)

Heb de EWD gevonden. Handig!

Quote door PepijnZ

In dat kastje op de laatste foto zitten zekeringen. Vrij zwaar dacht ik, een soort hoofdzekeringen zeg maar.
Staat ook in de handleiding van de auto omschreven.

Ahh dit is wel fabrieksaf dus.
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Parkeerhulp inbouwen

 · 
Posted: 31.01.2020 - 08:12  ·  #28
Gisteren had ik eindelijk een volle middag de tijd om rustig de electra uit te zoeken.


De grote stekker midden in beeld is de kabelboom naar de trekhaak. Het blauwe kabeltje van de originele kabelboom dat is afgetapt via een zwart/rood kabeltje met steentjes blijkt van het achteruitrijlicht. En die blijkt verbonden met de blauwe draad van de 7 polige stekker bij de trekhaak. En dat is het mistlicht. Dat leek me eerst heel vreemd, maar een achteruitrijlicht is denk ik nuttiger dan een mistlamp? Wordt dit vaker zo aangesloten?

Het parkeersetje van Valeo heeft een + voor de stroomvoorziening en een + geschakeld die het systeem aanschakelt. Blade zei wel dat ik beide aan het achterlicht kon verbinden, maar met de zekeringkast zo dichtbij wilde ik de + via een zekering laten lopen en de schakeldraad op het achterlicht.

Na bestudering van de ongebruikte zekeringen leek met zekering 11: Electronic module; accessories wel geschikt. Met contact erop gekeken of die stroom krijgt; dat was het geval.
Volgens de haynes manual de zekeringkast los gehaald. Foto gemaakt van alle zekeringen. Die vervolgens verwijderd. Sticker van de oranje lade gehaald en die een stukje naar buiten geschoven, zodat ik het contact los kon halen. Oww maar die bleek al verbonden. Ik heb de kabel geprobeerd te traceren, maar die verdwijnt in de kabelboom die naar de andere kant van de auto verdwijnt.
Plan B: zekering 9; Trailer hitch 30 feed of zekering 15; Trailer hitch 15 feed. Bij het volgen van zekering 9 bleek dat de blauwe kabel te zijn die met een steenje erop los hangt.

Daarmee had ik de twee aansluitingen die ik nodig had. De + aan zekering 9. De schakeldraad aan het achterlicht. Ik heb de overdaad aan steentjes terug gebracht en het geheel wat netter gemaakt. De massa draad heb ik aan een van de boutjes van de lichtunit geschroefd.

Het eindresultaat...

In de achteruit begon het systeem direct te piepen vanwege de trekhaak. Na 10x binnen 10 seconden van N naar R en terug had hij de trekhaak ingeleerd en werkte het mooi. Ik heb de detectieafstand met een jumpertje ingesteld op 50cm ipv 30. Bij 30 cm trad de constante piep op met zo'n 5cm tot de trekhaak.

De steentjes ben ik nog niet tevreden over; hoe kan ik dat beter doen? Van die knijp stekkers? In het steentje van het achterlicht zitten nu aan beide zijde 2 draden, hoe verbind je dat op een nette manier?
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Parkeerhulp inbouwen

 · 
Posted: 31.01.2020 - 10:42  ·  #29
Quote door fostar82

hoe verbind je dat op een nette manier?


Solderen en een krimpkousje.
Anders met een verbindingsbusje.

DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Parkeerhulp inbouwen

 · 
Posted: 13.04.2021 - 11:40  ·  #30
Quote door fostar82

De grote stekker midden in beeld is de kabelboom naar de trekhaak. Het blauwe kabeltje van de originele kabelboom dat is afgetapt via een zwart/rood kabeltje met steentjes blijkt van het achteruitrijlicht. En die blijkt verbonden met de blauwe draad van de 7 polige stekker bij de trekhaak. En dat is het mistlicht. Dat leek me eerst heel vreemd, maar een achteruitrijlicht is denk ik nuttiger dan een mistlamp? Wordt dit vaker zo aangesloten?


Ik weet dat ik nu inhaak op een oud Topic. jij schrijft dat een achteruitrijlicht nuttiger is dan een Mistlamp.

Ben je er dan ook van op de hoogte dat de mistlamp verplicht is op aanhangers onder de 750 Kilo en vanaf een bepaald bouwjaar boven de 750 Kilo?
om bovenstaande reden zou ik zelf er voor kiezen het weer terug te bouwen naar hoe het hoort.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0