Periodiek motorolie verversen onzin?

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Periodiek motorolie verversen onzin?

 · 
Posted: 07.05.2013 - 16:29  ·  #31
Quote door FUNK3

Als ik mij onderhoudshistorie nakijk is er elke 15000/ 20000km olie ververst dit doen ze vast niet voor niks. Tuurlijk levert dit geld op voor de dealer maar is denk ik toch wel preventief/belangrijk!


Afgezien van het feit dat ik een dergelijke interval vrij snel vind, hou ik me er toch altijd aan. Tuurlijk levert het inderdaad geld op maar goeie olie is wel van levensbelang voor een motor. Daarbij verliest olie zijn viscositeit dus is de werking ook niet geheel zuiver meer. ;)
Gewoon op tijd verwisselen die zooi! :D
wmkuipers
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Fryslân
Leeftijd: 35
Berichten: 191
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Periodiek motorolie verversen onzin?

 · 
Posted: 07.05.2013 - 16:51  ·  #32
Ik ben van mening dat een oliewissel dusdanig weinig kost, per gereden kilometer, dat de besparing niet opweegt tegen het risico. Er zijn dan een paar mensen die beweren dat het niet hoeft, maar wie wil zijn mooie Volvo nou riskeren?

Wonderpeilstok en dat soort onzin kun je toch niet serieus nemen. Misschien komt het omdat ik ingenieur ben, maar de onderbouwende verhalen waarom wel verversen nodig is klinken mij realistischer, aannemelijker en betrouwbaarder in de oren dan de quasi-onderbouwde verhalen van de tegenhangers (uit een technische point of view).
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Periodiek motorolie verversen onzin?

 · 
Posted: 07.05.2013 - 16:52  ·  #33
Quote door wmkuipers

Ik ben van mening dat een oliewissel dusdanig weinig kost, per gereden kilometer, dat de besparing niet opweegt tegen het risico. Er zijn dan een paar mensen die beweren dat het niet hoeft, maar wie wil zijn mooie Volvo nou riskeren?

Wonderpeilstok en dat soort onzin kun je toch niet serieus nemen. Misschien komt het omdat ik ingenieur ben, maar de onderbouwende verhalen waarom wel verversen nodig is klinken mij realistischer, aannemelijker en betrouwbaarder in de oren dan de quasi-onderbouwde verhalen van de tegenhangers (uit een technische point of view).


Hierbij sluit ik me volledig aan! ;)
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Periodiek motorolie verversen onzin?

 · 
Posted: 07.05.2013 - 16:53  ·  #34
Toch wel leuk zo'n discussie, geeft iig aan dat we erg zuinig zijn op onze bolide en dat we allemaal braaf de opgegeven interval blijven volgen.
Maar eerlijk gezegd heb ik toch een beetje m'n twijfels over het aan km's dat gereden kan worden voordat de olie weer vervangen moet worden.

Denk dat het oa afhangt van rijstijl, wordt de motor zwaar belast (caravan, hoog in de toeren etc), kwaliteit van de gebruikte olie. Las elders op dit forum dat er mensen zijn die olie van de Aldi erin kieperen a 5,= de liter, dat is toch wat anders als 12,= voor Castrol.

Eigenlijk doe ik maar 1x per jaar een onderhoudsbeurt en olie wissel en dat komt neer op elke 30.000 km. De moderne motoren van tegenwoordig verlangen juist steeds langere intervallen, 30.000 klein en 60.000 grote beurt. Lijkt me dus een beetje onzinnig om elke 15k km olie te gaan vervangen.

En iets zegt mij over de foto van een paar pagina's terug dat hier frituurvet is gebruikt ipv een goede motorolie. Omdat de nieuwe eigenaar nooit de geschiedenis kan weten welke olie is gebruikt, hoe lang deze er al in zit en hoe ermee is gereden, betekent dus dat deze foto niet als voorbeeld kan worden genomen voor elke auto die 30k of meer met z'n olie doet.

Maar goed, vrijdag gaat mijn auto weer langs de garage voor een oliewissel, zullen eens kijken hoe het oliefilter er na 30k uit ziet.
Twijfel overigens nog een beetje over 0W30 of 5W30, ook weer n.a.v. een discussie op dit forum. Mijn garagemannetje heeft altijd standaard Castrol 5W30 in huis, maar als er perse 0W30 in moet, dan zal hij dat apart moeten inkopen en wordt het een stukkie duurder.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Periodiek motorolie verversen onzin?

 · 
Posted: 07.05.2013 - 17:12  ·  #35
Hahaha Precies Arnold. Dat ben ik met je eens! :)
Volgens mij lust jouw auto toch echt het liefst 0W30 dus ik zou daar toch voor gaan als ik jou was. ;)
typhoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 220
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Periodiek motorolie verversen onzin?

 · 
Posted: 07.05.2013 - 18:03  ·  #36
Yep zo zie ik het ook wel. Die auto's van tegenwoordig kunnen wel tegen een stootje en ik dacht die Volvo's nog wat meer toch?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Periodiek motorolie verversen onzin?

 · 
Posted: 07.05.2013 - 18:07  ·  #37
Quote door typhoon

Yep zo zie ik het ook wel. Die auto's van tegenwoordig kunnen wel tegen een stootje en ik dacht die Volvo's nog wat meer toch?


Is dat zo?? Ik zou het echt niet weten kerel hahaha! ;)
typhoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 220
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Periodiek motorolie verversen onzin?

 · 
Posted: 07.05.2013 - 18:16  ·  #38
Hoezo? Je bent het toch waard ;-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Periodiek motorolie verversen onzin?

 · 
Posted: 07.05.2013 - 18:36  ·  #39
Whahaha! Dat is dan wel weer waar inderdaad! :D
typhoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 220
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Periodiek motorolie verversen onzin?

 · 
Posted: 07.05.2013 - 18:43  ·  #40
Reactie op het Castrol verhaal:

Mark Pecqueur: “Zonder propere olie geen rijplezier”

Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Antwerpse Karel de Grote- Hogeschool, gelooft weinig van de theorie van Henk De Groot.
“De praktijk wijst uit dat olie die niet vervangen wordt zijn smeringseigenschappen verliest. Dit kan tot hachelijke situaties leiden. De motor bestaat uit heel veel kleine onderdeeltjes met daartussen een speling van slechts een tiende tot een honderdste van een millimeter. Als de olie daar niet meer tussen kan, gaan de metalen onderdeeltjes tegen elkaar schuren. Hierdoor zal de motor helemaal vastlopen.”

Dat de oud-directeur van Castrol 350.000 kilometer aflegde zonder zijn olie te verversen, kan volgens Mark Pecqueur maar op één zaak wijzen.
“Waarschijnlijk verbruikt zijn wagen heel veel olie. Omdat de tank hierdoor vaak bijgevuld moet worden, blijft de olie in een relatief goede staat.”
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Periodiek motorolie verversen onzin?

 · 
Posted: 07.05.2013 - 18:49  ·  #41
Kijk daar hebben we wat aan! :D
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Periodiek motorolie verversen onzin?

 · 
Posted: 07.05.2013 - 18:51  ·  #42
Quote door typhoon

“Waarschijnlijk verbruikt zijn wagen heel veel olie. Omdat de tank hierdoor vaak bijgevuld moet worden, blijft de olie in een relatief goede staat.”


Geweldig. :D
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Periodiek motorolie verversen onzin?

 · 
Posted: 07.05.2013 - 18:52  ·  #43
Whahahaha! Ja of niet! :D
typhoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 55
Berichten: 220
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Periodiek motorolie verversen onzin?

 · 
Posted: 07.05.2013 - 20:59  ·  #44
Quote door Trissy1979

Kijk daar hebben we wat aan! :D


Speciaal voor je opgezocht!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Periodiek motorolie verversen onzin?

 · 
Posted: 07.05.2013 - 21:02  ·  #45
Hahaha mooi man! :D Ga zo door! :lol:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0