Poetsfreak topic

Drop je plaatjes, vragen of opmerkingen hier.

 
 
 
 
 
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Poetsfreak topic

 · 
Posted: 04.01.2015 - 21:28  ·  #31
Heren poetsers,

Het wegpoetsen van stickerafdrukken is inderdaad erg moeilijk, met name bij oudere auto's, De lak onder de stickers is nog nieuw en de lak er omheen is net zo oud, en verweerd, als de auto zelf. Aangezien jullie al ervaring hebben met het opknappen van verweerde koplampglazen en dan beginnen met waterproof schuren zou ik jullie hetzelfde procedé willen adviseren voor het verwijderen van stickerafdrukken. Succes verzekerd!!

Groet, Hans.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Poetsfreak topic

 · 
Posted: 04.01.2015 - 21:45  ·  #32
Heb jij dit gedaan?
En hoe precies? Het deel "onder de stickers" schuren met korrel 3000 en dan polijsten ?
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Poetsfreak topic

 · 
Posted: 04.01.2015 - 22:36  ·  #33
Oef. Dan brengt hij hem maar vrolijk naar een professional. Ik ga niet met schuurpapier aan de gang. Ik zal kijken wat ik kan doen maar schuren begin ik echt niet haha. :shame:
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Poetsfreak topic

 · 
Posted: 05.01.2015 - 10:54  ·  #34
Kijk asjeblieft uit met waterproof schuren... Helemaal met een Saxootje, die fransozen zijn zo zuinig met de lak dat je met een poep en een zucht door de blanke laag heen bent. Ik ben door ervaring wijs geworden. :yes:

Bootsman: wat je met het polijsten van koplampen doet is het verwijderen van de beschadigde UV-wering. Je schuurt dan echt iets weg. Als je op dezelfde manier bijvoorbeeld een vogelstrontschade op je motorkap te lijf gaat (dus vrolijk met korrel 1000 beginnen ^_^ ) zit je binnen een minuut, misschien 2, op het kale metaal.

Als je gaan wetsanden op een Volvo zonder een Rotary komt 't ook niet goed vrees ik. Met de DAPjes die ik hier voorbij zie komen krijg je de schuurplek never weg. Ik had Rotary/Wol/Meg's 105 nodig.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Poetsfreak topic

 · 
Posted: 05.01.2015 - 12:53  ·  #35
Quote door OttoV

Bootsman: wat je met het polijsten van koplampen doet is het verwijderen van de beschadigde UV-wering. Je schuurt dan echt iets weg. Als je op dezelfde manier bijvoorbeeld een vogelstrontschade op je motorkap te lijf gaat (dus vrolijk met korrel 1000 beginnen ^_^ ) zit je binnen een minuut, misschien 2, op het kale metaal.

Als je gaan wetsanden op een Volvo zonder een Rotary komt 't ook niet goed vrees ik. Met de DAPjes die ik hier voorbij zie komen krijg je de schuurplek never weg. Ik had Rotary/Wol/Meg's 105 nodig.


Wat raadt je dan wel aan om de lak zo te herstellen dat je niet meer ziet dat er 15 jaar stickers op de auto hebben gezeten?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Poetsfreak topic

 · 
Posted: 05.01.2015 - 15:58  ·  #36
Probeer na het polijsten een glaze om de kleur te verdiepen.

In sommige gevallen krijg je het zonder overspuiten nooit meer helemaal onzichtbaar, vaak bij (uni)kleuren met een blanke laklaag. Door onder meer UV is de kleurlak naast de bestickering meestal lichter geworden en zie je onder de stickers de oorspronkelijke kleur. Dat polijst/schuur je dus niet meer weg, de kleurverandering zit onder de blanke laag.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Poetsfreak topic

 · 
Posted: 05.01.2015 - 19:52  ·  #37
Dit was dus een unilak, zwart.
Grotendeels weggekregen. Volgende keer dus met glaze proberen (mocht het voorkomen).

Bedankt voor je tips Otto. :thumb: :yes:
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Poetsfreak topic

 · 
Posted: 05.01.2015 - 21:01  ·  #38
Als je de stickers er af haalt blijven de contouren daarvan zichtbaar in de lak door het verschil in verwering. Als je deze contouren weg kunt schuren en vervolgens het hele paneel polijst zie je er waarschijnlijk helemaal niets meer van (van de stickers dan). Dat is wat ik bedoelde....

Groet, Hans.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Poetsfreak topic

 · 
Posted: 05.01.2015 - 21:30  ·  #39
even terugkomen op de spullen van carclean: ze hebben goede produkten en het is een heel prettig bedrijf. Als je een specifieke vraag heb en je mailt ze, dan heb je vij snel een goed advies. En de monello produkten doen het idd erg goed.
Driven2Shine
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Huissen (Arnhem)
Leeftijd: 51
Homepage: driven2shine.eu
Berichten: 481
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Poetsfreak topic

 · 
Posted: 05.01.2015 - 22:02  ·  #40
Schuren is en blijft lastig op lak als je niet weet tot hoever je kunt gaan.
Wees dus altijd voorzichtig.

Wil je gaan beginnen met schuren oefen dan eerst op een oude (metalen) koelkast of op een plaat paneel zodat je kunt hoe snel je er door heen bent.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Poetsfreak topic

 · 
Posted: 05.01.2015 - 22:12  ·  #41
Quote door Driven2Shine

Schuren is en blijft lastig op lak als je niet weet tot hoever je kunt gaan.
Wees dus altijd voorzichtig.

Wil je gaan beginnen met schuren oefen dan eerst op een oude (metalen) koelkast of op een plaat paneel zodat je kunt hoe snel je er door heen bent.


Als ik dat al wil doen probeer ik het wel uit op een sloper op het werk. Is geen probleem, maar wat zou jij aanraden om de verschillen tussen zo miniem mogelijk te maken? En wat haalbaar is voor ons? :shame:
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Poetsfreak topic

 · 
Posted: 05.01.2015 - 22:15  ·  #42
Vandaag bezig geweest met de Benz. Heb de neus gedaan. Gewoon veloce op gele pad, ik kreeg de volledige glans terug. Maar, de omlijning van de stickers blijft zichtbaar als een soort van "randje". De bus was echter zo verweerd dat het werk wel lonend was :D

Hier heb ik een stukje geprobeerd, ongelooflijk resultaat. De lak is weer mooi glanzend en een stuk zachter.


Hier is het verschil van de nog niet behandelde lak en de lak waar de stickers hebben gezeten te zien:


Helemaal gedaan, zowel motorkap als bumper en spatborden.



De TL's weerspiegelen weer mooi ghehe.

Als je goed kijkt is op deze foto de omlijning van de stickers nog te zien, rechts bij de TL.


Hoop de rest van de bus binnenkort af te kunnen maken, zal hem goed doen :)
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Poetsfreak topic

 · 
Posted: 05.01.2015 - 22:24  ·  #43
Driven2Shine
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Huissen (Arnhem)
Leeftijd: 51
Homepage: driven2shine.eu
Berichten: 481
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Poetsfreak topic

 · 
Posted: 05.01.2015 - 23:06  ·  #44
Quote door Martijn

Quote door Driven2Shine

Schuren is en blijft lastig op lak als je niet weet tot hoever je kunt gaan.
Wees dus altijd voorzichtig.

Wil je gaan beginnen met schuren oefen dan eerst op een oude (metalen) koelkast of op een plaat paneel zodat je kunt hoe snel je er door heen bent.


Als ik dat al wil doen probeer ik het wel uit op een sloper op het werk. Is geen probleem, maar wat zou jij aanraden om de verschillen tussen zo miniem mogelijk te maken? En wat haalbaar is voor ons? :shame:

Ligt helemaal aan de lak.
Begin met 3000 en werk af met 4000 puur om te kijken wat het doet en of het genoeg is op het plaatwerk.

Durf je het aan ga dan een stapje zwaarder met 2000 en werk dan af met 3000 en 4000.
Daarna uiteraard polijsten.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Poetsfreak topic

 · 
Posted: 05.01.2015 - 23:43  ·  #45
Leuk om zo te leren.
Bedankt Steve! :thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0