Positie nokkenassen bij plaatsen kleppendeksel

Volvo instructie lijkt tegenstrijdig

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Positie nokkenassen bij plaatsen kleppendeksel

· 
Posted: 29.10.2017 - 22:54  ·  #16
@Meijer,

De klepspeling was op een paar uitlaatkleppen na binnen de tolerantiegrenzen.
Vanwege de 2 uitlaatkleppen die te krap stonden heb ik deze operatie uitgevoerd. En meteen alle kleppen op de ideale klepspeling ingesteld.
Op 3 na heb ik alle stoterbussen kunnen hergebruiken (wel ook met gebruikmaking van de stoterbussen uit het 'oefenblok').
3 bussen heb ik geslepen op de manier zoals jij al een keer had aangegeven. Werkte goed.
Alles staat nu op 0,25 voor de inlaat en 0,45 voor de uitlaat. Vanwege LPG heb ik de door Volvo aangegeven klepspeling naar boven afgerond.
Overigens zal ik als het hele project klaar is, het draadje bij "kleppenstellen" bijwerken.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.10.2017 - 08:17  ·  #17
Quote door brulkjaer

@Dirk342,
Maar met die blokkeertool op de achterzijde van de nokkenassen staan de inkepingen van de nokkenassen horizontaal. Vida geeft aan dat die inkepingen iets schuin moeten staan. En dat kan niet met die blokkeertool.
Dat is juist het probleem met Vida.... Vida gaat wel vaker fout bij sommige reparaties. Gewoon met de blokkeertool aan sensorzijde op tijd zetten, aan de andere kant dat hoekijzer erin hangen zodat beide nokkenassen en kleppendeksel 1 geheel worden en monteren (boutjes niet te strak aantrekken)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 30.10.2017 - 21:29  ·  #18
in de doos met klepdeksel / timing hulpgereedschap zitten twee spanners waarmee je het klepdeksel onder spanning (op sommige kleppen dus) inbouwt. Dat gebeurd iig als je de nokkenassen op tijd zet met het hulpgereedschap. De vida oplossing heb ik niet geprobeerd. zou kunnen dat je dan het klepdeksel zonder spanning kan monteren maar ik betwijfel dat en jij geeft eigenlijk aan dat dat ook niet gaat. wat is idd het ergste wat je anders kan gebeuren? dat je een klep tegen een bovenkant van een zuiger aandrukt omdat die boven aan staat. dat is allemaal wel te checken via de bougie openingen. en ik verwacht zelfs dat de zuiger kan gaan bewegen. maar goed in het ergste geval druk je je klep krom.. Het zou dus zo moeten zijn dat eventuele kleppen die toch open gaan iig geen zuigers in de bovenste stand zouden,moeten hebben. Tja en daarvoor heb ik toen dus mn nokkenassen vastgezet met het tool en de krukas met de pen. (zit in gat in blok en vliegwiel bij startmotor) Staat dat iig allemaal goed.
Je bouwt dan wel iig het klepdeksel onder spanning van openende kleppen in. en daarvoor zijn de twee spanners die in de bougiegaten gaan en dan het klepdeksel naar beneden draaien. Liggen de assen goed kan dat mogelijk ook uit de hand met de boutjes. ging niet erg zwaar geloof ik.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 30.10.2017 - 23:03  ·  #19
Ik denk niet dat er een positie de bedenken is dat geen van de kleppen open staan.
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

· 
Posted: 31.10.2017 - 20:04  ·  #20
Hallo keppenstelers

Zoals GRUNNS60 het beschrijft zo doe ik het ook altijd.

Groeten BUM
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 31.10.2017 - 20:06  ·  #21
Ah daar zijn die spanners voor!
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.11.2017 - 19:16  ·  #22
De klus is geklaard.
Voor wie geïnteresseerd is in een korte beschrijving van de klus, zie topic "Kleppenstellen".
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.11.2017 - 07:13  ·  #23
Toch blijf ik erbij, ook door de ervaringen die ik heb met deze motoren, dat de enigste goede en correcte manier is om het spulletje terug te monteren dat het kleppendeksel samen met de nokkenassen 1 geheel is dmv de juiste blokkeertools aan beide zijde van de nokkenassen. Aan de bakzijde ligt de blokkeertool 999 5452 en aan de distributieriemzijde de 999 5453, vervolgens word het kleppendeksel als 1 geheel met de assen gemonteerd om a) kromtrekken van het kleppendeksel te voorkomen en b) breken (!!, ja dat is al soms gebeurt) van de nokkenassen te voorkomen. Vervolgens de boutjes op 18Nm aantrekken van binnenuit naar buiten toe.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.11.2017 - 08:15  ·  #24
@Dirk342,

De methode die je beschrijft staat inderdaad ook in Haynes.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de nokkenassen in een dusdanige positie te plaatsen, dat ze 'natuurlijk' liggen, zonder de neiging hebben om te verdraaien. In mijn ogen liggen ze dan het meest stabiel, ook voor het deksel.
Maar beide methoden lijken goed resultaat op te leveren.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.11.2017 - 07:17  ·  #25
Mijn ervaring komt niet uit een boekje maar is door sleutelervaring (ruim 37 jaar). De eerste keer dat ik van een White block een kop eraf trok was van een 3.0 ltr 6 cilinder (Volvo 960) en heb toen vreselijk lopen Oeps om het weer netjes in elkaar te krijgen. Wij hadden toen geen Volvo gereedschap om de assen te blokkeren, ook geen idee er van, en heb die steunen waar de nokkenassen in vallen toen zelf gemaakt. Had al vrij snel in de gaten dat het zonder deze steunen niet ging worden om de dingen die ik al reeds vermelde: breken van de assen en kromtrekken kleppendeksel.

Jaren later kwam ik erachter, bij de 5 cilinders, dat er speciaal gereedschap voor bestaat en heb dat ook meteen bij Volvo gekocht. Wel heb ik nog een keer de steun aan de distributiezijde zelf gemaakt ipv deze bij Volvo te kopen want dit is gewoon een hoekijzer met 4 gaten erin want kon de oude, die ik al eerder gemaakt had voor de 6 cilinders (en hetzelfde is) nergens meer vinden......

Selected quotes for multi-quoting:   0