V-power diesel

 
 
 
 
 
Hedzerd21
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dokkum
Leeftijd: 23
Berichten: 145
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: V-power diesel

 · 
Posted: 08.08.2021 - 16:09  ·  #16
Quote door [-Tom-]

Quote door Hedzerd21

Quote door ProVolvo

Niet een antwoord voor diesel maar mijn ervaring met benzine
Met mijn T6 tank ik Euro 95, Volvo schrijft nergens dat dit niet kan of mag.
Ivm de discussie hier over die dure brandstof heb ik 2 x BP Ultimate (Euro 98) getankt en het verbruik bleef even schrikbarend hoog😂. Ook geen verschil in acceleratie of geluid. Dus voor mij geen reden om Euro 98 te tanken die ook nog eens 20 ct per liter meer kost 😫.


Dat is wel vreemd.. ik had hiervoor een Hyundai Coupe, eerst tankte ik altijd E95, toen reed ik ongeveer 1 op 7/7,5. Toen begon ik E98 te tanken, daarna werd het gemiddelde rond de 1 op 10/11.
Misschien dat het per auto wel verschilt.

Ik zou eerder jou situatie vreemd vinden. Euro 98 is geen magische brandstof o.i.d.. Ruim 30% zuiniger door euro 98, in een (niet oneerbiedig bedoeld) simpel atmosferisch blok, lijkt mij sterk.


Nee maar goed, het is wel opvallend. Ik reed toen destijds 5 dagen in de week exact dezelfde route en kon met de e95 max 450km op een tank halen, met de e98 soms wel 600 als het mee zat
Mistique
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 141
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: V-power diesel

 · 
Posted: 08.08.2021 - 19:15  ·  #17
Premium Diesel heeft een hoger cetane dan normale diesel.
Daardoor loopt de motor mooier, start iets sneller, maar er komt geen pk bij.

Vaak word cetane vergeleken met de prestaties van octaan, maar dat is verkeerd.

Rica heeft zich scheel getest en adviseren gewone diesel.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V-power diesel

 · 
Posted: 08.08.2021 - 22:21  ·  #18
Quote door Mistique


Rica heeft zich scheel getest en adviseren gewone diesel.

Een aantal jaren soort gelijke uitslag gelezen over de prestatie- en kwaliteitsresultaten van benzine, maar dat was volgens mij voordat E10 in Nederland standaard werd.
Is er iemand hier die weet of er recent een onderzoek is geweest door een erkend bureau dat de verschillen tussen Euro 95 en Euro 98 heeft getest.

Vanavond BP Euro 95 010 getankt voor 1,759 per liter. De prijs van BP Euro 98 05 Ultimate is nergens zichtbaar maar komt pas bij de pomp op het display te staan als je die gaat tanken. En zag eerder dat die toen maar liefst 20 Eurocent per liter meer is 🤢🤢🤢.
Vandaar geen Euro 98 voor mij.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2033
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V-power diesel

 · 
Posted: 08.08.2021 - 22:52  ·  #19
Als ik mijn tuningslogs bekijk en er zit een beetje goedkope 95 of andere brandstof in dan is dat direct te zien aan hoeveelheid knock. Dus data genoeg en voor mij om het bewezen te achten.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V-power diesel

 · 
Posted: 08.08.2021 - 23:22  ·  #20
Wat bedoel je met knock ??? Sorry, ik ben een leek op dat gebied. Gaat voor mij vooral om t plezier met de auto, voor onderhoud geef ik niet thuis helaas.
Volgens mij wordt je hier op t forum door sommigen bijna afgestraft als je geen Euro 98 tankt omdat die zo veel beter zou zijn.

BTW: ik ben een heel rustige rijder en geniet vooral van de stilte, luxe en het comfort van de XC70 T6 Summum, maar ben ook blij met de kracht en het beschikbare vermogen van die T6 als er weer eens een omaatje met 60 km/u op een drukke 80 km/u provinciale weg voor me rijdt. Inhalen is dan een peuleschil.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2033
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V-power diesel

 · 
Posted: 09.08.2021 - 00:01  ·  #21
Knock, vroegtijdig ontbranden van het brandstofmengsel. Heb je flink vermogen door een flinke turbo dan is dat je vijand, hoe hoger het octaangetal (diesel; cetaan) hoe klopvaster de brandstof.
Met rustig rijden zal je daar geen last van hebben, maar de kwaliteit is ook beter, en er zit simpelweg meer energie in 98 dan 95, vandaar dat je er verder op moet kunnen komen, en de vervuiling intern minder zal zijn (al zijn de verschillen in Nederland niet bijzonder groot maar alsnog goed merkbaar bij een moderne turbomotor, zeker na tuning).
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V-power diesel

 · 
Posted: 09.08.2021 - 08:04  ·  #22
En knock wil je echt niet hebben. Bij mijn AWD had ik ook last van knock, en dat merk doordat bij stevig gasteven hij ineens begint te "bokken." Dat ding wou op lpg en bezine niet goed lopen en heb toen even een run gemaakt op de snelweg. Dat heeft mij wel een motorblok gekost. Op LPG was geen knock te zien, op benzine (toen nog euro95) stond tie stijf van de knocks op het logbestand.
LPG heeft zeer hoge knockbestendigheid maar euro95 echt niet. Sinds dien tank ik voor in de Volvo's geen standaard brandstof meer, altijd een iets betere brandstof.
Alleen wat mij tegenstaat, is het verschrikkelijke prijsverschil..... Daarom was ik aangenaam verrast door die Traxx diesel die slechts 2 cent per liter duurder is...
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V-power diesel

 · 
Posted: 09.08.2021 - 08:11  ·  #23
Quote door V70R^2

Als ik mijn tuningslogs bekijk en er zit een beetje goedkope 95 of andere brandstof in dan is dat direct te zien aan hoeveelheid knock. Dus data genoeg en voor mij om het bewezen te achten.

Maar jij rijdt niet echt met een standaard Volvo. Appels met peren

Quote door BBS

En knock wil je echt niet hebben. Bij mijn AWD had ik ook last van knock, en dat merk doordat bij stevig gasteven hij ineens begint te "bokken." Dat ding wou op lpg en bezine niet goed lopen en heb toen even een run gemaakt op de snelweg. Dat heeft mij wel een motorblok gekost. Op LPG was geen knock te zien, op benzine (toen nog euro95) stond tie stijf van de knocks op het logbestand.
LPG heeft zeer hoge knockbestendigheid maar euro95 echt niet. Sinds dien tank ik voor in de Volvo's geen standaard brandstof meer, altijd een iets betere brandstof.
Alleen wat mij tegenstaat, is het verschrikkelijke prijsverschil..... Daarom was ik aangenaam verrast door die Traxx diesel die slechts 2 cent per liter duurder is...

Dan was er iets niet goed met je motor. Een Volvo moet gewoon prima op euro 95 lopen
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V-power diesel

 · 
Posted: 09.08.2021 - 08:30  ·  #24
Quote door BBS

En knock wil je echt niet hebben. Bij mijn AWD had ik ook last van knock, en dat merk doordat bij stevig gasteven hij ineens begint te "bokken." Dat ding wou op lpg en bezine niet goed lopen en heb toen even een run gemaakt op de snelweg. Dat heeft mij wel een motorblok gekost. Op LPG was geen knock te zien, op benzine (toen nog euro95) stond tie stijf van de knocks op het logbestand.
LPG heeft zeer hoge knockbestendigheid maar euro95 echt niet. Sinds dien tank ik voor in de Volvo's geen standaard brandstof meer, altijd een iets betere brandstof.
Alleen wat mij tegenstaat, is het verschrikkelijke prijsverschil..... Daarom was ik aangenaam verrast door die Traxx diesel die slechts 2 cent per liter duurder is...

Dan was er iets niet goed met je motor. Een Volvo moet gewoon prima op euro 95 lopen
[/quote]

........ ook getuned.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V-power diesel

 · 
Posted: 09.08.2021 - 08:47  ·  #25
Wederom, appels met peren ;) ook niet bijzonder slim van de tuner trouwens denk ik dan...
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: V-power diesel

 · 
Posted: 09.08.2021 - 08:49  ·  #26
Ik test altijd met elke auto of het nut heeft om de premium brandstof.
Maar dit is de eerste (Volvo) diesel die ik heb, daarbij heb ik 4 tanks V Power diesel getankt en het bleek dat deze auto onzuiniger is op V Power. Normaal 1 op 15,5, met V Power 1 op 13,2

Dus voor mij geen V Power diesel...
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V-power diesel

 · 
Posted: 09.08.2021 - 09:04  ·  #27
Quote door [-Tom-]

Wederom, appels met peren ;) ook niet bijzonder slim van de tuner trouwens denk ik dan...


Weet ik niet... Ik kan mij niet herinneren dat jij er bij was trouwens. Vind wel dat je erg kort door de bocht bent.
De wagen had een probleem en wij konden de vinger er niet op leggen. En aangezien die hokken niet uit te lezen zijn met Vida.....

Maar als jij erg voorstander bent van Euro 95, gewoon blijven tanken. Ik -en velen met mij- weten intussen wel beter.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2033
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V-power diesel

 · 
Posted: 09.08.2021 - 09:27  ·  #28
Quote door [-Tom-]

Wederom, appels met peren ;) ook niet bijzonder slim van de tuner trouwens denk ik dan...


Mijn stock V70R zonder tuning doet 245km/h op de teller op 95, de laatste versnelling heeft die dan enorm moeite mee.
Accu los en vast (ecu geheugen reset), de brandstoftank met hoger octaan vullen en hij loopt direct de teller uit; 260km/h plus.

Het verschil is merkbaar op elke auto, hoe groter de turbo en druk, hoe meer. Dus ja, na tuning is het nog crucialer maar stock ook direct merkbaar.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V-power diesel

 · 
Posted: 09.08.2021 - 09:35  ·  #29
Quote door BBS

Quote door [-Tom-]

Wederom, appels met peren ;) ook niet bijzonder slim van de tuner trouwens denk ik dan...


Weet ik niet... Ik kan mij niet herinneren dat jij er bij was trouwens. Vind wel dat je erg kort door de bocht bent.
De wagen had een probleem en wij konden de vinger er niet op leggen. En aangezien die hokken niet uit te lezen zijn met Vida.....

Maar als jij erg voorstander bent van Euro 95, gewoon blijven tanken. Ik -en velen met mij- weten intussen wel beter.

Je snapt mijn punt niet. Een standaard Volvo hoort gewoon prima te lopen op Euro 95. Dat er dan hier mensen komen met een getunede auto die beter loopt op euro 98, dat zegt natuurlijk helemaal niks. En wat ik bedoel met minder slim, is dat (naar mijn idee) je als tuner een mapping maakt waarmee de auto ook nog gewoon normaal rijdbaar (zonder problemen dus) is op euro 95. Of er moet expliciet een mapping gemaakt worden voor b.v. euro 98.

Ik zeg ook niet dat het geen verschil kan maken, ik zeg alleen dat het bij een standaard Volvo weinig zal uitmaken (een keer stevig poepen levert denk ik meer op). Tijdens normale rij omstandigheden merk ik in ieder geval niet vele verschil (alleen in de portemonnee) met mijn S80 2.5T.
En een V70R met snelheden van 250+, dat is natuurlijk ook weer niet echt 'standaard' :P
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V-power diesel

 · 
Posted: 09.08.2021 - 09:37  ·  #30
95 en 98 gaat over octaangehalte van de brandstof (=klopvastheid), e5/e10 over het percentage bio-ethanol, beide staat in feite los van elkaar.
Het verschil tussen 95 en 98 (of hoger) octaan is dat de hogere nummers letterlijk meer geraffineerd zijn (dus ook duurder). In hogere octaangetallen zitten minder verschillende koolstofverbindingen waardoor deze minder snel spontaan ontbrandt bij hoge druk/temperatuur. Dat is wat je nodig hebt in een motor die hoge compressie heeft of getuned is (bijv. dikkere turbo = meer lucht = meer hitte + hogere druk = eerder spontane ontbranding = knock) maar zoals geschreven is dat niet van toepassing voor de standaard volvo als die gemaakt is voor 95 octaan, die zou met die brandstof ook zonder schadelijke knock moeten functioneren. Voor compressieverhoudingen van 1:10 en hoger is 98 aan te raden meen ik.

98 of hoger octaan zal in ook in standaardmotoren wellicht zorgen voor een iets geconcentreerdere verbranding (minder verschillende koolwaterstofverbindingen die anders verbranden op het moment van de vonk) waardoor een motor iets mooier zou kunnen lopen, iets meer vermogen zou kunnen hebben waardoor je zelf dus iets minder gas geeft en minder verbruikt, maar in een normale motor betwijfel ik of het verschil erg groot is - in ieder geval of het prijsverschil uitkan, voor mij niet, maar dat is aan ieder zelf om te bepalen. Ook al zit het tussen de oren...als jij er blij van wordt, why not.

e5/e10 staat verder los van het octaangehalte, dat gaat om het percentage bijgemengde bio-ethanol. Bij 95, de meest verkochte brandstof, wordt in NL al doorgaans 10% bio-ethanol bijgemengd waardoor het een e10 stickertje krijgt. e98 doorgaans nog niet, maar dat zou evengoed kunnen. Daar wordt alleen veel minder van verkocht dus het brengt ook minder op (qua milieu).
95 octaan is hier (momenteel) nog e5, ik hoop dat dat nog wel even zo blijft...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0