V Power ja of nee

V Power

 
 
 
 
 
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 17.06.2013 - 00:43  ·  #16
Bijna voor alles Tris <_<
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 17.06.2013 - 00:45  ·  #17
Als die oplossing er niet is, regelen we er wel eentje Bert! :D Maar even on topic zie ik meer in Aral 102 dan in V-power. ;)
patrickkoning
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 33
Berichten: 614
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 17.06.2013 - 09:05  ·  #18
V-Power is octaan 97 heb ik ooit gehoord. Wat ik ook begrepen is heb is hoe hoger het octaangetal, hoe meer gecontroleerd de verbranding is. Zo kan een motor de brandstofontbranding beter timen, de brandstof ontbrandt als het ware minder snel. Dus je zou alleen een hoger vermogen krijgen door een hoger octaangetal. V-Power is octaangetal 97, dit verschil is dus verwaarloosbaar. 102 wat ze bij Aral verkopen onder andere is dan wel een stuk beter. Hier merk ik dan zelf ook prestatieverschil in, met name dat trekkracht eerder beschikbaar is. Dit is wat ik ooit begrepen heb van iemandqua brandstoffen, correct me if I'm wrong.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 17.06.2013 - 19:45  ·  #19
Mooi omschreven Patrick. ;-)
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 18.06.2013 - 15:19  ·  #20
De Maserati laat ik altijd Gulf Challenger drinken; 99,7.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 18.06.2013 - 16:27  ·  #21
Is dat dan de hoogste RON benzine in NL verkrijgbaar?

Leuk om weer wat nieuws te leren, dan kan ik dus tussendoor in NL Gulf Challenger in de S60 gooien als ie weer wat startvloeistof nodig heft.
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 18.06.2013 - 16:50  ·  #22
Toen ik de Maserati kocht heb ik op de "Maserativriendensite" een hele discussie gezien, vervolgens belde ik zelf met wat maatschappijen om info op te halen. Aangezien Gulf hier (Nuenen) redelijk dichtbij zit, en het octaan getal behoorlijk hoog, heb ik de keus gemaakt daar "altijd" te tanken.

Het grappige is wel dat veel maatschappijen zelf niet weten wat ze "schenken". Je kunt trouwens op veel sites meer te weten komen over de samenstelling van brandstoffen (zie b.v. Gulf: http://www.gulf.nl/fileadmin/u…enzine.pdf, Total: http://www.total.nl/nl/brandst…ument.html , Esso: http://www.fuelprogress.com/nl-nl/types-of-fuel.html )
peterm
 
Avatar
 
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 23.06.2013 - 20:42  ·  #23
Ik heb eens Texaco XL geprobeerd, indruk dat het wel wat soepeler loopt. Maar realiseer me dat het ook tussen de oren kan zitten.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 23.06.2013 - 20:52  ·  #24
Er was ooit een test bij topgear, daar hebben ze een aantal high power auto s op de rollenbank gezet, met gewone en vpower achtige benzine. Uitkomst bij die auto s was iets meer vermogen. Bij een gewone auto: geen verschil in vermogen.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 24.06.2013 - 13:40  ·  #25
n.m.m. zijn er 2 soorten auto's/motoren die echt profijt kunnen trekken uit high-octane benzine:
- auto's/motorfietsen met motoren met een hoge statische compressie: 1:9,5 en hoger (tot 1:14!) denk aan Renault Clio RS, Honda VTEC Type-R, Honda S2000, BMW M3, Ferrari's, Porsche GT3RS, alles wat hoogtoerig is.
Ook veel supersport motorfietsen. (denk aan Yamaha R1, R6, BMW S1000RR met bijna 200pk zonder turbo uit 1000CC! compressieverhouding: 13:1 ! zo'n motorfiets moet wel ron98 of ron100 tanken om die prestaties te kunnen leveren)
- auto's met turbo-motoren die hoge boostniveau's gebruiken. denk aan Mitsubishi Evo, Subaru WRX STi, etc en vele getunede turbo auto's

er zijn ook omstandigheden waarbij je wellicht beter af bent met een hoger octane benzine:
- als de buitenlucht erg warm is (slechtere koeling werkt pingelen in de hand)
- als de auto langdurig zwaar moet presteren (autobahn, bergrijden, trekken zware aanhanger.)

meestal kunnen dit soort auto's probleemloos rijden op euro95 (en dat is voor rustig cruisen ook meer dan voldoende) maar het motermanagement regelt in dat geval wel de voorontsteking enkele graden terug om pingelen te voorkomen. Het resultaat is dan wel een lager piekvermogen.

een gewone simpele gezinsauto heeft een moter die 100% ontworpen is om op euro95 te draaien. Heeft dus al een wat lagere compressieverhouding. (tussen de 9:1 en 10:1)
In zo'n moter is het nut van ron98 of hoger tanken n.m.m. nihil.
wmkuipers
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Fryslân
Leeftijd: 35
Berichten: 191
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 24.06.2013 - 16:14  ·  #26
Quote door TeeFive

n.m.m. zijn er 2 soorten auto's/motoren die echt profijt kunnen trekken uit high-octane benzine:
- auto's/motorfietsen met motoren met een hoge statische compressie: 1:9,5 en hoger (tot 1:14!) denk aan Renault Clio RS, Honda VTEC Type-R, Honda S2000, BMW M3, Ferrari's, Porsche GT3RS, alles wat hoogtoerig is.
Ook veel supersport motorfietsen. (denk aan Yamaha R1, R6, BMW S1000RR met bijna 200pk zonder turbo uit 1000CC! compressieverhouding: 13:1 ! zo'n motorfiets moet wel ron98 of ron100 tanken om die prestaties te kunnen leveren)
- auto's met turbo-motoren die hoge boostniveau's gebruiken. denk aan Mitsubishi Evo, Subaru WRX STi, etc en vele getunede turbo auto's

er zijn ook omstandigheden waarbij je wellicht beter af bent met een hoger octane benzine:
- als de buitenlucht erg warm is (slechtere koeling werkt pingelen in de hand)
- als de auto langdurig zwaar moet presteren (autobahn, bergrijden, trekken zware aanhanger.)

meestal kunnen dit soort auto's probleemloos rijden op euro95 (en dat is voor rustig cruisen ook meer dan voldoende) maar het motermanagement regelt in dat geval wel de voorontsteking enkele graden terug om pingelen te voorkomen. Het resultaat is dan wel een lager piekvermogen.

een gewone simpele gezinsauto heeft een moter die 100% ontworpen is om op euro95 te draaien. Heeft dus al een wat lagere compressieverhouding. (tussen de 9:1 en 10:1)
In zo'n moter is het nut van ron98 of hoger tanken n.m.m. nihil.


Je verhaal klopt helemaal! Ook oudere motoren die niet zelfstellend zijn, kunnen baat hebben bij 98 zodat de afstelling langer goed blijft.

Maar we moeten ook opmerken: V-power is geen RON98! Het is RON95 met additieven!
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 25.06.2013 - 00:11  ·  #27
Verhaal komt ook overeen met wat Rica bij de meeste (benzine) chiptuningen schrijft, RON98 tanken RON 95heeft een negatief effect op de tuning.

Maar welke pompen bieden dan wel echte RON98 aan ???
wmkuipers
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Fryslân
Leeftijd: 35
Berichten: 191
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 26.06.2013 - 12:47  ·  #28
Quote door Bert69

Verhaal komt ook overeen met wat Rica bij de meeste (benzine) chiptuningen schrijft, RON98 tanken RON 95heeft een negatief effect op de tuning.

Maar welke pompen bieden dan wel echte RON98 aan ???


BP Ultimate en Total Excellium zijn bij mijn weten RON98
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: V Power ja of nee

 · 
Posted: 26.06.2013 - 13:47  ·  #29
Nee niet tanken wegegooid geld .

Alle motoren die kunnen gaan pingelen/detoneren , en op een hoog octaan getal zouden moeten rijden , hebben klopsensoren , die verlaat de ontsteking zodat dit de motor niet gaat vernielen .
Deze auto's en ander moderne agens kunne voordeel hebben en meer vermogen leveren of een beetje zuiniger rijden met v-power en andere soortgelijke brandstoffen .
Praktij je betaal veel meer centjes wat je bij lange na niet terug krijgt vanwege verminderd verbruik , dus dief van je eigen portomonee , dit hebben al meerdere testen uitgewezen .

Daarom is chippen ook een beetje onzin en niet helemaal 100% safe wat je ook doet , de motoren worden door de fabriek zo gemaakt dat er altijd een marge is was ook de omstandigheden ook zijn , daar ga je dan lekker aan rommelen , met eventueel gevolgen van dien , ook zijn de kosten van het chippen niet terug te verdienen , meestal is het verbruik gewoon hoger dus twee maal $$$ betalen .
Gewoon en auto kopen die pk's heeft als je dat zo belangrijk vind , en de rest lekker laten voor wat het is .

Zo denk ik erover .
 
Selected quotes for multi-quoting:   0