3d printer ervaring gezocht

 
 
 
 
 
IanM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 129
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: 3d printer ervaring gezocht

 · 
Posted: 05.12.2019 - 16:02  ·  #16
Als je ze de prints voor dat soort doeleinden wil gebruiken moet je gewoon gezond verstand gebruiken. Bartk heeft hiervoor het juiste filament gebruikt voor dit doeleinde, PETG, en ook een goede dichtheid gekozen. Massief is niet altijd beter.

Heb zelf ook een 3D-printer (orig Prusa i3 MK2s).

Printen is in het begin veel trail-error. 3D tekenen of modelleren daarentegen is best een kunst. Hier heb je verschillende applicaties voor die allemaal hun eigen slechte en goede eigenschappen hebben.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: 3d printer ervaring gezocht

 · 
Posted: 06.12.2019 - 05:40  ·  #17
Quote door ikbat

🤣 das niet eens zo stom, is stevig gegoten nijlon


Als je hulp nodig hebt hoor ik het we, ik kom ook uit Eindhoven
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: 3d printer ervaring gezocht

 · 
Posted: 06.12.2019 - 09:47  ·  #18
Ik had al jaren een dualhead van Malyan.
Gekocht bij hobbyking.

Maar persoonlijk was dat voor mij een miskoop.
De dualhead was met goed fatsoen niet af te stellen dus gebruikte maar 1 kop.

Ik denk dat 3d printen begint bij een goede printer.
Bij hobbyking kost de goedkoopste iets meer dan 135 euro.

Alle waar is naar zijn geld gaat bij 3d printers ook op.
Wat ook belangrijk is.
De bodemplaat moet verwarmd kunnen worden tot hoge temperaturen, dat kunnen ze ook lang niet allemaal.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: 3d printer ervaring gezocht

 · 
Posted: 06.12.2019 - 09:59  ·  #19
Bij mijn vorige werkgever hadden we een 3d printer staan (en dat was geen grieplig dingetje van AliExpress ofzo). Daar mochten we zelf mee pielen en Oeps en kleine prototypes printen.
Voordat we het voor elkaar hadden om fatsoenlijk dingen te kunnen printen van een aardige kwaliteit waren we héél wat uurtjes verder (zoals gezegd, veel trial & error). Het is dus niet 'even' een 3d printer kopen, een CAD/STEP file downloaden en printen maar.
IanM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 129
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: 3d printer ervaring gezocht

 · 
Posted: 06.12.2019 - 10:04  ·  #20
Maar het is wel leuk!! Uren tekenen, modelleren, rekenen, printsettings testen en dan na UUUUUREN eindelijk je eindproduct zelf in handen hebben!
wout777
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 83
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: 3d printer ervaring gezocht

 · 
Posted: 06.12.2019 - 11:14  ·  #21
Ben 'as we speak' ook aan het printen op het werk. Ik ben het ook nog een beetje aan het uitvogelen.
3D tekenen/modeleren is voor mij het probleem niet. Het afstellen van het apparaat is wel een dingetje. Om het écht goed te krijgen ben je uren/dagen aan het finetunen.
Ik heb er al aardig wat gedetailleerde objecten mee geprint, maar er is altijd wel iets wat beter kan of nog niet helemaal top is....
Wij hebben een Tractus3D trouwens. Kostte rond de 3K, ook dan is het dus nog geen eitje.
Misschien dat de apparaten van 20K wat makkelijker werken?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: 3d printer ervaring gezocht

 · 
Posted: 06.12.2019 - 11:23  ·  #22
Quote door IanM

Maar het is wel leuk!! Uren tekenen, modelleren, rekenen, printsettings testen en dan na UUUUUREN eindelijk je eindproduct zelf in handen hebben!


De complete set printen kost in het totaal iets in de orde grote van 70 tot 80 uur .
Dat is trouwens ook iets wat ik heb moeten leren, ik had een printer gebouwd die mechanisch boven de 200mm/s kon printen
Alles wat ik printe, zag er perfect uit maar was heel zwak. Ik print nu dus maar met 60mm/s, 0.2mm lagen dik en iets verhoogde temperatuur om, hele stevige onderdelen te krijgen. Ik heb dus ook proef prints getest door er met een hamer op te slaan en met een bijtel/hamer geprobeerd de lagen los te krijgen, bij mij als je heel lomp bent breekt het natuurlijk wel maar het breekt niet op een laag het gaat altijd door heel veel lagen heen.

Omdat ik toch zo langsame print ben ik ook overgestapt op een 6mm dikke milled aluminium bouwplaat, die met een 400w heater heel egaal verwarmt kan worden.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: 3d printer ervaring gezocht

 · 
Posted: 06.12.2019 - 11:29  ·  #23
Quote door wout777

Misschien dat de apparaten van 20K wat makkelijker werken?


Niet echt ieder filament heeft zijn eigen instellingen, als ik een zelfde nieuwe rol filament koop test ik altijd eerst even of de settings nog goed zijn, heb al een paar keer gehad dat een rol van 1/2 jaar later de temperatuur instelling toch weer anders moesten zijn

Heb trouwens nu er een warmte kamer omheen staan, omdat ik ook veel ABS print.
En ieder filament heeft zo ook weer zijn eigen eisen naar het bouwplaat.

PTEG doe ik op een spiegel met 3Dlac, ABS op printbite. ( voor ABS heb je echt de warmte kamer nodig op iets van 60/70 graden ).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0