PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 
 
 
 
 
Rossi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 17.08.2020 - 16:35  ·  #16
Quote door martijn-a

In de middenconsole Robert.

Rechts onder de temperatuur regelaar. Je ziet een roostertje.

Om erbij te komen moet het frontpaneel van de clima / radiounit los.

Is wel goed te doen. Alleen uitkijken voor de glasvezelkabel van de radio



Is het uitblazen met lucht (compressor of zo'n luchtbusje voor laptops) een idee? Ik ga het iig proberen ;-).
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 17.08.2020 - 17:46  ·  #17
Ik twijfel of de interieursensor wat met deze storing te maken heeft. De code is specifiek voor het ptc element.

Ik heb dit jaar nog eens wat zoekwerk gedaan en aan het element zit een zwarte kabel die de cem voed met controledata. Deze controlekabel is blijkbaar bron van de storingscode. Bij Robert is er wss contactbreuk, bij ons kortsluiting.

In tegenstelling tot wat ik eerst dacht werkt het element wel. Door de zijpanelen van de motortunnel weg te nemen kan je de voeding van het element af priegelen.
Deze winter kon ik duidelijk verschil merken tussen stekker erop of los.

Het kachel element in de wagen wordt niet gedoseerd waardoor het altijd warm is. En warm aanvoelt nabij te pedalen/ zijkant clima unit.
De temperatuur wordt geregeld door koude lucht langs de het kachelelement te mengen met luchtstroom verwarmd door het kachelelement.

Moraal van het verhaal is: als de temperatuur sensor niet zou werken merk je dit altijd en niet alleen in de winter.

Het controledraadje welke de storing veroorzaakt kan alleen vervangen worden door een nieuw Ptc element te monteren. Dan moet wel je hele dashboard eruit. Het is de vraag of dit het waard is om enkel een storingscode te verminderen.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 18.08.2020 - 18:36  ·  #18
Wat ik begrepen heb is dat het ding alleen werkt als de temperatuur in de auto onder de 14 graden is. Daarna wordt het element uitgeschakeld.
Je kunt de proef op de som nemen door VIDA de laadstroom en de temperatuur in een grafiekje te laten weergeven en dan een stukje te gaan rijden. Maar voorlopig is het wat warmer dan 14 graden...
Rossi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 20.08.2020 - 13:32  ·  #19
Vandaag de zilveren bolide weer eens (voor de grap) uitgelezen, de enige foutcode blijft CEM-B10EA14. :)

Ik vond op een Engelstalig forum onderstaande teksten, wellicht helpt het iemand:

Probleembeschrijving:
Quote
When starting up, everything works as expected. The blowers push out hot air and the cabin gets up to temp (set at 21-23) in about 10 mins. All as expected.

When the cabin temp is reached, the vents on top of the dash start to pump out cold air (was hot). It appears that the cabin temp then reduces as it definately becomes colder. I can manually reduce the flow of cold air by turning the fan speed down to minimum and manually directing the air, but I still get a cold draft from the dash top vents enough to make it uncomfortabe.

I've run a VIDA diagnostic (I'm no expert in VIDA by the way!!) with the following result (see attachement): -

CEM-B10EA14 - Positive Temperature Coefficient heater - General Electrical Failures - short circuit to open or ground

I know my car has the PTC heater fitted (as confirmed by VIDA), but I thought this was used to supplement the car heating from cold, as it's effectively a high kW heating element. Therefore I can't understand why I'm getting the issue I am. I would have though that if the PTC heater is faulty I would get slow initial heating follwed by normal heating once the conventional system is up to temperature but this is not the case. Once my cabin is up to the set temp., then it starts to blow cold.

This PTC element is buried in the dash (item 29 on attached pic), but I don't know if the error code relates to this or the CEM itself. VIDA gives no instruction on replacing the PTC element either.

I've seen this issue on a couple of older threads on other forums, but not with any resolution.

I have the option to recalibrate the CC, but VIDA doesnt show this as being an issue.


Oplossing
Quote
Well it seems like I've sorted this issue, so would like to close it off and document for those who may have a similar problem down the line.

I went through the summer without fixing it as a lack of heating wasn't an issue! Lived with it until Christmas, but then it seemed to get worse. Freezing cold air delivered from dashtop and windscreen vents only tempered by switching to 23 degree manual heat from dash vents.

As the cabin temperature sensor in the centre console is an easy change, I decided to do this first. Not sure it was the problem, but a 2nd hand part from eBay was only £10, so nothing to lose (FoMoCo part 6G9N-19C734-AB used on lots of Volvos, Fords and Land Rovers).

I had a small rattle/buzzing from the bottom of the centre console, so decided to fix this at the same time.

When changing the temp sensor, I noticed the original part had a rattle when shaken, which was not there on the replacement. Could this be my mystery noise?

Anyway, temp sensor changed and reassembled and the rattle has gone. Test of the CC and all is working as expected. CC now set at a sensible self-regulating 20 and very comfortable.

Original fault code also disapeared from VIDA: - CEM-B10EA14 - Positive Temperature Coefficient heater - General Electrical

Fantastic result!! Thanks to all that helped.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 20.08.2020 - 15:50  ·  #20
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 20.08.2020 - 16:34  ·  #21
Wat ik je nog wil meegeven is de mogelijkheid van een half werkend element. Dan heb ik het over zowel het ptc element, warmtewisselaar en de verdamper.

Wanneer er zones van deze 3 elementen niet werken (ptc: draadbreuk, warmtewisselaar (slush ophoping koelwater), verdamper (matige vulling koelmiddel) heeft dit effect op werking van dit element en daarmee de menging van koude met warme lucht.

Zoals eerder vermeld wordt de toestroom van koelwater niet gereguleerd (continue flow) en wordt door de mengklep de lucht op de gewenste temp gemengd.

Door de constructie van de klima unit is het mogelijk dat er veel temperatuurverschil zit in de lucht die door de roosters gaat.

Bij mij was altijd de vloer mega warm en koude ontdooier na verloop van tijd.


Volgens mij heeft Bart (Bolbo) zijn koelsysteem gespoeld na klachten, en verdween bij mij de warme vloer en koude raamontdooier na het opnieuw vullen van de airco.

Om maar aan te geven dat klachten soms een fysieke/technische oorzaak kunnen hebben.

Hoe kom hierop: ik had simpelweg geen klachten met de airco uit. Dat zette mij aan het denken. Na bestudering van de constructietekeningen in Vida ben ik tot deze analyse gekomen.

Zegt niet dat ik het wbt jouw klacht bij het recht eind heb, maar geef het graag mee ter overweging.

Edit: dit Engelstalig topic had ik ook gevonden. Vervanging van de sensor werkt bij mij niet. Vandaar.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0