Radiator fan slaat niet aan, V70 D5 2006

V70 D5 2006

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1536
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Radiator fan slaat niet aan, V70 D5 2006

 · 
Posted: 03.07.2023 - 11:56  ·  #16
@volvomarcelv70

Ik heb even een hoed van zolder gehaald om die af te kunnen zetten.

Voor een leek klinkt dit als fors hogere wiskunde. Knap dat je zoiets als dit wilt en weet te traceren!
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Radiator fan slaat niet aan, V70 D5 2006

 · 
Posted: 03.07.2023 - 12:10  ·  #17
Quote door steinenj

Met een PWM signaal staat er niet constant 12V op de draad, maar wordt het een digitaal signaal met een duty cycle zoals in bijgevoegd plaatje.
Volgens mij is de frequentie van zo'n PWM signaal veel te hoog om met een gewone multimeter de spanning te meten... of je moet al een heel goede (dure, bijv. Fluke) DMM hebben die snel genoeg samplet om een zinnig gemiddelde te kunnen berekenen.

Ik heb voor dat doel een Velleman HPS140 oscilloscoop in multimeterformaat. Die was niet heel goedkoop (zo'n 150 euro), maar beslist goedkoper dan een Fluke DMM. ;)
VolvoMarcelV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: Radiator fan slaat niet aan, V70 D5 2006

 · 
Posted: 03.07.2023 - 14:26  ·  #18
Je hebt gelijk Steinenj!

Hoe hoger de output hoe langzamer de fan moet draaien.

Maar bij mijn ventilator maakt het geen verschil hoeveel % je uitstuurt.
VolvoMarcelV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: Radiator fan slaat niet aan, V70 D5 2006

 · 
Posted: 03.07.2023 - 14:48  ·  #19
Quote door brinkie

Quote door steinenj

Met een PWM signaal staat er niet constant 12V op de draad, maar wordt het een digitaal signaal met een duty cycle zoals in bijgevoegd plaatje.
Volgens mij is de frequentie van zo'n PWM signaal veel te hoog om met een gewone multimeter de spanning te meten... of je moet al een heel goede (dure, bijv. Fluke) DMM hebben die snel genoeg samplet om een zinnig gemiddelde te kunnen berekenen.

Ik heb voor dat doel een Velleman HPS140 oscilloscoop in multimeterformaat. Die was niet heel goedkoop (zo'n 150 euro), maar beslist goedkoper dan een Fluke DMM. ;)


Ik had geen idee dat er op dat gebied zoveel aanbod was, dank voor de tip!
steinenj
 
Avatar
 
Subject:

Re: Radiator fan slaat niet aan, V70 D5 2006

 · 
Posted: 03.07.2023 - 15:05  ·  #20
Quote door VolvoMarcelV70

Quote door brinkie

Quote door steinenj

Met een PWM signaal staat er niet constant 12V op de draad, maar wordt het een digitaal signaal met een duty cycle zoals in bijgevoegd plaatje.
Volgens mij is de frequentie van zo'n PWM signaal veel te hoog om met een gewone multimeter de spanning te meten... of je moet al een heel goede (dure, bijv. Fluke) DMM hebben die snel genoeg samplet om een zinnig gemiddelde te kunnen berekenen.

Ik heb voor dat doel een Velleman HPS140 oscilloscoop in multimeterformaat. Die was niet heel goedkoop (zo'n 150 euro), maar beslist goedkoper dan een Fluke DMM. ;)


Ik had geen idee dat er op dat gebied zoveel aanbod was, dank voor de tip!


Op Marktplaats is er ook genoeg te vinden, maar je moet wel een beetje weten wat goed spul is (en of het blijft werken)... van de andere kant, voor een paar tientjes zul je waarschijnlijk niet zo snel een buil vallen...
VolvoMarcelV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Re: Radiator fan slaat niet aan, V70 D5 2006

 · 
Posted: 07.07.2023 - 21:05  ·  #21
Het is ondertussen duidelijk dat na de test met andere ventilator en een PWM controller het probleem in de ECM moet zitten.
Via vida is de koelwater temperatuur goed uit te lezen en ook het inschakelsignaal van de airco.

Dus nu op zoek naar een andere ECU :-(
 
Selected quotes for multi-quoting:   0