Rechterachterband slijt veel harder dan linkerachterband.

 
 
 
 
 
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Rechterachterband slijt veel harder dan linkerachterband.

 · 
Posted: 22.02.2019 - 17:02  ·  #16
Quote door Jeroen

Hoe is het verbruik dan?


Quote door Blackfox
Pff dan rij ik echt als een ouwe L...
Na 45K nog 6.5mm achter en 5.5 mm voor.
vredestein ultrac satin

Ik deed 110.000 met een setje Primacy HP. Daarna de Primacy 3 maar die gingen maar de helft mee.


Ik zit al jaren op een verbruik van 1 op 10 gemiddeld met LPG.

mvg,

Bas
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Rechterachterband slijt veel harder dan linkerachterband.

 · 
Posted: 22.02.2019 - 18:56  ·  #17
Ik heb/had hier ook last van. Ik hoop het nu opgelost te hebben. Een tijd geleden bleek bij het uitlijnen dat de sporing van het rechterachterwiel niet helemaal goed gesteld kon worden. Hij bleef iets teveel toespoor houden, maar zat op het einde van het stelbereik.
De auto bleef ook licht naar rechts trekken...allemaal heel logisch, maar wel met gevolg dat mijn rechterhand harder bleef slijten.
Ik heb nu de spoorstang bewerkt om het bereik te verleggen zodat de sporing nu goed in te stellen is. Heb die op het oog afgesteld zodat L en R dezelfde sporing hebben tov de voorwielen. Hij stuurt nu weer mooi rechtuit en stuur in het midden. Nu afwachten of de slijtage weer in de pas loopt.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Rechterachterband slijt veel harder dan linkerachterband.

 · 
Posted: 22.02.2019 - 21:02  ·  #18
Met het rijden merk ik niets van trekken naar links of rechts. Ook het stuur staat recht. Auto voelt stabiel aan.
Omdat ik veel waarde hecht aan een goed uitgelijnde auto heb ik dit een half jaar geleden bij een bedrijf laten doen die het vlgs. 3D-uitlijnen doet:
3D uitlijnen
Er is na die tijd niet meer aan het onderstel gewerkt.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Rechterachterband slijt veel harder dan linkerachterband.

 · 
Posted: 22.02.2019 - 21:09  ·  #19
Quote door HarryB

Ik heb/had hier ook last van. Ik hoop het nu opgelost te hebben. Een tijd geleden bleek bij het uitlijnen dat de sporing van het rechterachterwiel niet helemaal goed gesteld kon worden. Hij bleef iets teveel toespoor houden, maar zat op het einde van het stelbereik.
De auto bleef ook licht naar rechts trekken...allemaal heel logisch, maar wel met gevolg dat mijn rechterhand harder bleef slijten.
Ik heb nu de spoorstang bewerkt om het bereik te verleggen zodat de sporing nu goed in te stellen is. Heb die op het oog afgesteld zodat L en R dezelfde sporing hebben tov de voorwielen. Hij stuurt nu weer mooi rechtuit en stuur in het midden. Nu afwachten of de slijtage weer in de pas loopt.


Dat is knap grieplig
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Rechterachterband slijt veel harder dan linkerachterband.

 · 
Posted: 22.02.2019 - 21:13  ·  #20
Wat betreft de uitlijning: Het kan natuurlijk ook al 2 jaar geleden 'scheef' afgesleten zijn. Het verschil tussen 9 en 6.5 is lastiger te zien dan tussen 4 en 1.5.
Ook dat verhaal over de dot-code vind ik best aannemelijk. Nieuwe jaargang, nieuwe rubbersamenstelling, ander slijtagepatroon...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Rechterachterband slijt veel harder dan linkerachterband.

 · 
Posted: 22.02.2019 - 22:49  ·  #21
En daarnaast is een mooie nieuwe hightech uitlijn bank geen garantie voor een goede uitlijning. Ik ken het bedrijf niet, dus ik weet niet wat voor werk ze leveren, maar er zijn genoeg bedrijven die zeggen dat ze kunnen uitlijnen, maar in de praktijk blijkt dat anders. Hier is al veel over geschreven op dit forum.
Probleem met de volvo is dat de achterkant standaard maar 1 stelmogelijkheid heeft, een gecombineerde camber-sporing. Als alle rubbers goed zijn zal dit vast afdoende zijn, maar als de auto ouder wordt moet je een compromis sluiten omdat je niet beide - dus camber en sporing - goed kunt zetten. Dus zet je dan camber precies goed en staat de sporing dan verkeerd, of zet je de sporing goed en staat het camber dan verkeerd of kies je een tussenweg waarbij beide niet goed staan....
Bovenstaande was bij mijn auto aan de hand, en daarom heb ik zelf een tweede verstelling gemaakt zodat sporing en camber wel apart van elkaar te verstelllen zijn. Ik heb al een paar keer les gehad van een goede uitlijner dus ik weet ondertussen aardig hoe het werkt.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Rechterachterband slijt veel harder dan linkerachterband.

 · 
Posted: 22.02.2019 - 23:14  ·  #22
Vlak voordat ik de vorige achterbanden monteerde heb ik extra veren achter aangebracht. Daarmee kwam de uitlijning wel binnen de toleranties. De bandenset dáárvoor sleten erg aan de binnenkant. Dat probleem was in een klap opgelost met de extra veren.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Rechterachterband slijt veel harder dan linkerachterband.

 · 
Posted: 23.02.2019 - 07:35  ·  #23
Ik weet niet exact of het bij een V70N ook het geval is, maar bij de classics is het heel zeker van belang dat de uitlijner het eerste begint met het uitlijnen van de achterkant en pas daarna gaat richten op de voorkant. Dirk was hier ook altijd heel fel op.

Maar die slijtage duidt bij jou toch op een niet heel goede uitlijning, ook omdat links en rechts van de band het profiel iets anders is. Links is tie zo goed als glad, en rechts van de band kan ie nog heeeel ff....
Eerst langs een goede uitlijner gaan.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Rechterachterband slijt veel harder dan linkerachterband.

 · 
Posted: 23.02.2019 - 19:54  ·  #24
Quote door hermanusb

Quote door HarryB

Ik heb/had hier ook last van. Ik hoop het nu opgelost te hebben. Een tijd geleden bleek bij het uitlijnen dat de sporing van het rechterachterwiel niet helemaal goed gesteld kon worden. Hij bleef iets teveel toespoor houden, maar zat op het einde van het stelbereik.
De auto bleef ook licht naar rechts trekken...allemaal heel logisch, maar wel met gevolg dat mijn rechterhand harder bleef slijten.
Ik heb nu de spoorstang bewerkt om het bereik te verleggen zodat de sporing nu goed in te stellen is. Heb die op het oog afgesteld zodat L en R dezelfde sporing hebben tov de voorwielen. Hij stuurt nu weer mooi rechtuit en stuur in het midden. Nu afwachten of de slijtage weer in de pas loopt.


Dat is knap grieplig

Haha...heb je ervan als je rechtshandig bent
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Rechterachterband slijt veel harder dan linkerachterband.

 · 
Posted: 23.02.2019 - 20:03  ·  #25
Quote door HarryB

Quote door hermanusb

Quote door HarryB

Ik heb/had hier ook last van. Ik hoop het nu opgelost te hebben. Een tijd geleden bleek bij het uitlijnen dat de sporing van het rechterachterwiel niet helemaal goed gesteld kon worden. Hij bleef iets teveel toespoor houden, maar zat op het einde van het stelbereik.
De auto bleef ook licht naar rechts trekken...allemaal heel logisch, maar wel met gevolg dat mijn rechterhand harder bleef slijten.
Ik heb nu de spoorstang bewerkt om het bereik te verleggen zodat de sporing nu goed in te stellen is. Heb die op het oog afgesteld zodat L en R dezelfde sporing hebben tov de voorwielen. Hij stuurt nu weer mooi rechtuit en stuur in het midden. Nu afwachten of de slijtage weer in de pas loopt.


Dat is knap grieplig

Haha...heb je ervan als je rechtshandig bent


Hehe.

Ik was al bang dat ik de enige was die het in de gaten had.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0