remschijven voor en achter v70 t5 2.3

 
 
 
 
 
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: remschijven voor en achter v70 t5 2.3

 · 
Posted: 13.02.2016 - 20:15  ·  #16
Graag gedaan :-) . Ik vond het ook leuk om te ervaren hoe een T5 met handbak aanvoelt. Heeft toch een heel ander karakter dan een automaat.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: remschijven voor en achter v70 t5 2.3

 · 
Posted: 13.02.2016 - 22:09  ·  #17
en hoe zou je dat dan willen beschrijven?
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: remschijven voor en achter v70 t5 2.3

 · 
Posted: 14.02.2016 - 11:11  ·  #18
Het karakter van de motor is dat onder de 2500 rpm weinig leven in de brouwerij is. Vanaf 2500 rpm voel je dat de turbo wat wakker wordt en vanaf 3000 rpm is de beer los. Met handbak voel je dit ook exact zo. Met automaat heb je dit karakter nauwelijks in de gaten. Als je rustig rijdt, zit je in het luie gebied van de motor. En als je plotseling veel gas geeft, schiet de motor gelijk naar het gebied waar ook vermogen wordt geleverd. En tijdens de schakelmomenten met de handbak voel je echt het verschil steeds tussen vol-vermogen en tijdelijke vrijloop. Met de automaat wordt dat uitgedempt. Tijdens de schakelmomenten heb je geen vrijloop, hij accelereert gewoon door (met tijdelijk beperkt vermogen) en het vermogen komt geleidelijk weer in. Met de handbak heb je wel echt meer snelheidsbeleving.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: remschijven voor en achter v70 t5 2.3

 · 
Posted: 14.02.2016 - 11:22  ·  #19
mooi en duidelijk beschreven. en hoewel ik heel lui ben, zou ik vaak gelukkiger zijn met een handbak in dit geval. juist bij mijn 170 blok is er veel minder toerental afhankelijk gedrag. vanaf 1500-.. gaat het gestaag door.(helaas ontbreekt de beer :'( )

ben wel benieuwd als je de beer niet gebruikt (boven 2500-3000 komt zeg maar) of je verbruik dan vergelijkbaar is met een een ongeblazen variant. nu bij mij ong 1:10 bij gemiddeld gebruik en huidig 1:11 bij alleen stad 80 en 100 km. (LPG)

snap wel dat dat heeeel lastig is.. en onnatuurlijk waarschijnlijk :D
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: remschijven voor en achter v70 t5 2.3

 · 
Posted: 14.02.2016 - 11:40  ·  #20
Denk dat de ongeblazen variant dan wel echt zuiniger is, omdat het rendement van de motor beter is door de hogere compressieverhouding. Het T5-blok heeft een verlaagde compressieverhouding. Als de turbo nog niets doet, is het ook echt een lui varken. Ons gemiddeld verbruik ligt zo rond de 1 op 8,3 maar we rijden dan ook veel korte stukjes. Tijdens vakanties komen we in de buurt van de 1 op 10 uit.
Maar wat lastigheid betreft (om de beer in toom te houden :dont: ), dat valt wel mee. Het is alleen al leuk om te weten dat het kan. Als je er erg veel gebruik van maakt, dan wordt het erg duur in alles denk ik (brandstof, banden, automaatrevisies)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: remschijven voor en achter v70 t5 2.3

 · 
Posted: 14.02.2016 - 13:50  ·  #21
ok thx :thumb:
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: remschijven voor en achter v70 t5 2.3

 · 
Posted: 14.02.2016 - 14:25  ·  #22
Mijn T5 gemiddelde verbruik ligt rond de 10,5/100km als ik veel korte ritjes maak, en zakt richting de 8,5/100km als ik rustig aan op de snelweg doe.
dhrgj87
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: nijmegen 024
Leeftijd: 36
Berichten: 159
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: remschijven voor en achter v70 t5 2.3

 · 
Posted: 14.02.2016 - 14:33  ·  #23
Ik ben het eens met gerald.
Jouw automaat reageerd ook erg vel onderin en het rijd erg relaxed :thumb: echt super fijne wagen.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: remschijven voor en achter v70 t5 2.3

 · 
Posted: 14.02.2016 - 19:52  ·  #24
Quote door Gerald de Groot

Denk dat de ongeblazen variant dan wel echt zuiniger is, omdat het rendement van de motor beter is door de hogere compressieverhouding. Het T5-blok heeft een verlaagde compressieverhouding. Als de turbo nog niets doet, is het ook echt een lui varken. Ons gemiddeld verbruik ligt zo rond de 1 op 8,3 maar we rijden dan ook veel korte stukjes. Tijdens vakanties komen we in de buurt van de 1 op 10 uit.
Maar wat lastigheid betreft (om de beer in toom te houden :dont: ), dat valt wel mee. Het is alleen al leuk om te weten dat het kan. Als je er erg veel gebruik van maakt, dan wordt het erg duur in alles denk ik (brandstof, banden, automaatrevisies)
Mijn ervaring is hetzelfde. Ik zit zelf op 1:7,5 gemiddeld, maar daar zitten wekelijks stukken van 160+ constant bij, dan gaat het wel hard. En onder de 3.5k rpm is het inderdaad een luiwammes. Maar als je dan eenmaal doortrekt...!
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3775
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: remschijven voor en achter v70 t5 2.3

 · 
Posted: 14.02.2016 - 21:02  ·  #25
Quote door VolvoS60Racer

Op dit moment redelijk steady 1 op 9 op LPG. Daar zitten rustige stukken tussen, waarbij ik niet meer dan 100-110 rijd, omdat het gewoon niet mag. In de kerst vakantie continue volgas heuvel op & heuvel af leverde een verbruik in de buurt van de 7,5 km / liter LPG op. Weer lekker slipstreamend in het verkeer zakt het verbruik dan weer naar acceptabele waarden die in de buurt van de 1 op 9 komt (gemiddeld gezien, inclusief die paar 100 km 1 op 7,5....

Onder de 2250 toeren is er met de handbak weinig te beleven, en daarna begint ie langzaam maar zeker druk op te bouwen. Kan het zuiniger dan die 1 op 9? Ik hoop in de zomer met een beheerste voet dat de 1 op 9,5 toch wel haalbaar wordt.

Zou ik de T5 met automaat willen rijden? Het antwoord is nee.....en de reden : wil je rustig rijden, dan rijdt je hem laag in de toeren, wil je opschieten dan trek je wat verder door. Typisch een motor die eigenlijk heel erg goed past bij een handbak. En daar heb je geen automaat bij nodig.

Haha, geldt dat niet voor iedere motor?
Een handbak T5 lijkt me leuk in een serieus scheurijzer, maar niet in een straat S60/V70/S80 (geldt overigens naar mijn mening voor iedere auto).
Ik rij met mijn 2.5T (iets tammere versie dus, 210 pk) in een S80 (dus wat zwaarder) automaat eigenlijk zonder al te veel moeite (en de laatste tijd met veel korte stukjes) 1:10. Als ik naar mijn vriendin in Utrecht rij, en ik reset de boordcomputer van te voren, dan kom ik op een gemiddeld verbruik van 1:12,5. Normaal gemiddeld zit ik rond de 1:11
 
Selected quotes for multi-quoting:   0