Remvloeistof voor gevlochten remleidingen

 
 
 
 
 
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 653
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Remvloeistof voor gevlochten remleidingen

 · 
Posted: 29.09.2021 - 09:30  ·  #16
Quote door Hedzerd21

Dit is wat ik heb gevonden wat betreft de Castrol SRF:

Castrol React SRF Racing kan met alle gewone DOT 3 / DOT 4 remvloeistoffen vermengd worden.

SPECIFICATIES:
SAE J1703 / J1704
FMVSS 116 DOT4
JIS K2233 Class 4
ISO 4925 Class 4

Lijkt me dus niet nodig om het gehele systeem te spoelen


Klopt, maar dan is het dus ook niet siliconen houdend.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Remvloeistof voor gevlochten remleidingen

 · 
Posted: 29.09.2021 - 09:30  ·  #17
Quote door Kuip

Ik waarschuw nog maar eens extra voor het geval je over zou willen stappen op siliconen houdende remvloeistof; dan moet het complete hydraulische systeem perfect gereinigd zijn! Eenvoudigweg spoelen is in de meeste gevallen niet afdoende, vaak moet alles uit elkaar.

Bij mijn oldtimer (1959 Cadillac) heb ik dat wel gedaan. Alle remcilinders uit elkaar gehad om schoon te maken en weer op te bouwen met nieuwe rubbers, idem voor hoofdremcilinder, en alle remleidingen vervangen, zowel de metalen leidingen als de rubberen leidingen.

Persoonlijk ben ik trouwens absoluut geen fan van de rvs omvlochten rubberen remleidingen. Ook het rubber daarvan verouderd en verdroogd, maar omdat het omvlochten is zie je dat niet, zoals je het bij normale rubberen leidingen wel ziet en dus in de gaten kunt houden. Bij circuit gebruik zullen die omvlochten leidingen toch wel regelmatig vervangen worden, maar bij normaal gebruik op de weg natuurlijk niet. Daarom vind ik het zelf eigenlijk ondingen....

Als ik kijk bij de staalomvlochten remleidingen van mijn motoren, dan zit daar geen rubber in...
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Remvloeistof voor gevlochten remleidingen

 · 
Posted: 29.09.2021 - 10:00  ·  #18
Klopt. Zijn PTFE/ teflon leidingen die ommanteld zijn. In tegenstelling tot rubber zetten deze leidingen niet uit, waardoor je een harder drukpunt hebt. Verouderen doen ze ook niet
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Remvloeistof voor gevlochten remleidingen

 · 
Posted: 29.09.2021 - 10:32  ·  #19
Het is ook altijd de eerste upgrade die ik doe aan een gemotoriseerde tweewieler (als ze het nog niet hebben)
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Remvloeistof voor gevlochten remleidingen

 · 
Posted: 29.09.2021 - 17:21  ·  #20
Quote door Kuip

Overigens, siliconen houdende remvloeistof is juist weer níet geschikt voor sportief gebruik. De reden dat ik het wel in mijn oldtimer heb zitten, is omdat het niet hygroscopisch is, en dus niet meer periodiek vervangen hoeft te worden.


Dat het geen vocht opneemt dat klopt , dat er dan geen vocht in kan komen niet , dat blijkt inmiddels uit verschillende data , het mengt alleen niet , en zakt naar het laagste punt , het verouderd helaas ook enigsinds , dus je bent beter af het wel geregeld te verversen.
Ik gebruik het ook al tijden , onder andere in mijn 55chevy .

Ook is het zo dat al het rubber wat langdurig in contact is geweest met gewone remolie , daarna in de siliconenolie komt , kan gaan zwellen , dus beter is om alles te vervangen , slangen , cupjes remcilinders , afdichtingen etc .
Nu is het laatste vooral afhankelijk van de kwaliteit rubber, alleen gokken of het goed gaat , is misschien niet handig .


Ook kan het veel minder druk/warmte hebben , op hoogte presteert het minder .
Duz geen siliconenolie in je race volvo zoals kuip al aangaf .
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Remvloeistof voor gevlochten remleidingen

 · 
Posted: 29.09.2021 - 17:27  ·  #21
Quote door PvL

Klopt. Zijn PTFE/ teflon leidingen die ommanteld zijn. In tegenstelling tot rubber zetten deze leidingen niet uit, waardoor je een harder drukpunt hebt. Verouderen doen ze ook niet


Hebben het eeuwige leven dan !

Ik vind het geen prettige upgrade , zo een hard pedaal of handgreep , de fijne finesse is dan weg , de rubberen slangen , bij geregeld vervangen , zijn prima , prettiger in gebruik
Is mijn persoonlijke mening , sommige dingen wil ik gewoon zacht .
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Remvloeistof voor gevlochten remleidingen

 · 
Posted: 18.01.2022 - 20:10  ·  #22
Ik heb de ATE type 200 in alle wagens/motoren zitten..
Betaalbaar en betere specs dan menige Dot5.1 vloeistof.
Uiteraard ververs ik de remvloeistof eens per jaar en zodoende hoef ik me weinig/geen zorgen te maken.
(3 maal in mijn leven mensen gesproken die over fading/vapourlock klaagden, stuk voor stuk hadden ze de remvloeistof “uhh moet je die dan regelmatig verversen?!” al jaren niet ververst.)

A propos die Castrol SRF.
De door Castrol opgegeven standtijd bij normaal gebruik is 18 maanden.
Langer wordt afgeraden ivm de toenemende kans op vapourlock.
Mooi spul voor circuitgebruik, als je het op de openbare weg nodig hebt? Wel dan ben je een Aso.




(Tongue in cheek LOL)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Remvloeistof voor gevlochten remleidingen

 · 
Posted: 19.01.2022 - 11:37  ·  #23
Netjes, maar eens per jaar is ook wel overkill als de fabrikanten doorgaans elke 2 jaar voorschrijven (bij DOT4 vloeistof), maar uiteraard is vaker beter dan te weinig. Neem dan ook wel de koppeling mee, die wordt nogal eens overgeslagen, al heb je daar veel minder druk en hitte dus minder kans op vapour lock. En al zou het al voorkomen dan is het risico kleiner dan bij de remmen, dus elk jaar of zelfs elke 2 jaar verversen hoeft bij een koppeling niet uit dat oogpunt, maar voorkomen van corrosie is ook een belangrijk punt. Het door de vloeistof opgenomen water kan voor corrosie zorgen binnenin leidingen en andere delen (koppelingscylinder of remklauw).
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Remvloeistof voor gevlochten remleidingen

 · 
Posted: 23.01.2022 - 16:46  ·  #24
True! Punt is dat je kiezen kunt voor “nog optimaal” (ca 1 jaar) of “nog net goed genoeg” (2-3 jaar)
Persoonlijk kies ik ondanks het wat minder gunstige kostenplaatje voor de eerste optie.

Tis net zo iets als met bandjes….
Mensen hebben het over duurzaamheid, ik heb het over grip.
Meer slijtage maar betere grip? Mij een biet! Meer grip is beter bochtengedrag maar ook beter remmen, voor mij belangrijker dan wat dan ook.
Oliewissel? Het meest belangrijke dat je aan onderhoud kunt doen! Mensen geven hopen geld uit aan alle mogelijke flauwekul voor hun auto maar kopen de goedkoopst mogelijke rommel om hun motor te smeren of ze wisselen pas als er zwart “water” zonder nog veel smerende eigenschappen afgetapt wordt…. (Om vervolgens te janken over oliegebruik en blauwe pluimen)
Precies dus zo met die volgens sommigen hier onderbemeten reminstallatie van een V70N.
NOOIT NEVER EVER (oook niet mét 1600kg aangekoppeld in de Alpen of de Pyreneen bij temperaturen boven de 30 graden) ook maar eeen keer problemen met fading gehad. (Vapour lock praat ik niet eens over, dan ben je véél te laat met verversen!)

Koppeling interesseert me niet, ouwe griep dus ik hou van automaat (bij auto wel te verstaan lol)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0