Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

Anti skid service required

 
 
 
 
 
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

 · 
Posted: 09.04.2019 - 10:57  ·  #46
Geen idee wat voor auto Jasper heeft, dat staat er niet bij. Maar ik denk niet dat de stuurhoek sensor <2007 heel anders zal zijn. De werking is identiek in elk geval. maar je hebt gelijk, een nuancering is zeker op zijn plaats!
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

 · 
Posted: 09.04.2019 - 11:55  ·  #47
Dit topic gaat iniedergeval om een V70 t/m 2008.

Volgende keer als ik een auto heb met een sas storing geef ik hem wel effe af bij je thuis Ed 😜

Heb je toevallig nog fotos vd reparatie van je eigen sas? Altijd leuk om te zien.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

 · 
Posted: 09.04.2019 - 14:54  ·  #48
Mijne is een 2.4 170PK van 2007. Jammer dat de foto's niet meer in de posts staan maar met 2 schermen naast elkaar toch duidelijk te volgen hoor.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

 · 
Posted: 10.04.2019 - 14:23  ·  #49
Quote door Blade

Dit topic gaat iniedergeval om een V70 t/m 2008.

Volgende keer als ik een auto heb met een sas storing geef ik hem wel effe af bij je thuis Ed 😜

Heb je toevallig nog fotos vd reparatie van je eigen sas? Altijd leuk om te zien.

gaat om de solderingen bij de 2e foto.




Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

 · 
Posted: 10.04.2019 - 15:42  ·  #50
Zojuist weer anti skid storing terug. Even uitlezen met de CFE Plus en kijken of het dezelfde is. Dan waarschijnlijk even solderen of afwachten tot ik hem met Vida kan uitlezen.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

 · 
Posted: 10.04.2019 - 15:52  ·  #51
Helaas zelfde melding.
BCM 0109 en SAS 000E

A/C relais en gaspedaal sensor komt omdat ik de zekering eruit had gehaald tijdens mijn airco avontuur,..
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

 · 
Posted: 17.06.2019 - 17:25  ·  #52
Na steeds terugkerende storing als ik ging inparkeren vandaag weer de stuurhoeksensor eruit gehaald en nu alle punten doorgesoldeerd.

Laat ik die middelste getande ring eruit vallen en op de gok terug gezet.

Streepje gelijk met het middelste streepje op dat torentje.

Pijltje van de onderste kleine ring onderaan (moet samen met de getande ring denk ik)

En dan bovenkant er op en bovenste ring had ik gemerkt en bleek ook een pijltje op te staan, die kwam overeen met mijn markering.

Alles gemonteerd en nu een permanente fout.

Waar kan ik in vida de waardes uitlezen? Ik had ze gevonden van de week maar kan ze niet meer vinden.

Of heeft er iemand nog een betere montage wijze dan mijn gepruts?
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

 · 
Posted: 17.06.2019 - 17:52  ·  #53
Waardes gevonden, Stuurt alleen nog maar naar rechts en reageert niet meer.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

 · 
Posted: 17.06.2019 - 18:08  ·  #54
Hoe ver stuurt 'ie naar rechts? Als dat veel verder gaat dan nodig is, moet je 'm 'resetten' om het bereik te verdelen over links en rechts. Beetje lastig meedenken zo, ik snap niet helemaal je middelste getande ring, onderste kleine ring etc. Volgens mij als je de hele sensor netjes op de markeringen zet moet je 'm weer aan de gang kunnen krijgen. Het lijkt mij nu dat de grove sensor (getande ring met schotjes die tussen de poortjes op de print plaat draaien) niet 'in sync' loopt met de fijne sensor (infrarood matrix - het torentje zeg maar). Ik denk dat je 'm weer goed kan krijgen door de getande ring te draaien, maar welke richting op en hoeveel, dat gaat op deze manier even 'trial and error' zijn. Zie mijn verhaal... ik heb dat ook gedaan om 'm weer goed te krijgen, maar wel eerst verkeerdom (180 graden de verkeerde kant op gedraaid) waarna ik 'm weer gedemonteerd heb en gecorrigeerd. Ik geloof dat ik geschreven had welke kant je moest opdraaien voor correctie, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.
Je kan dat aflezen met VIDA: je moet in de 0-stand uitkomen als je stuur in het midden staat en je wielen recht. Als je de sensor bij de correctie de verkeerde kant op draait, geeft de sensor bijv. 360 graden aan (plus een richting), dus de sensor denkt dat je 1x je stuur gedraaid hebt, maar dat is niet zo want je wielen staan recht (daarom is het belangrijk dat die zo goed mogelijk recht staan voor je begint, dat is je uitgangspunt).

Wat ik zou doen als ik jou was (en je wat tijd hebt om te prutsen): mijn verhaal nog eens doorlezen in de hoop dat de juiste draairichting voor correctie erin staat (heb ik nu zelf even geen tijd voor), dan de sensor weer uitbouwen, de grove sensor een volledige slag in de correctierichting draaien, weer in elkaar zetten en in de auto, en dan het signaal weer meten met VIDA. Hopelijk krijg je dan weer een signaal, zij het fout, en dan kan je dat nog wat bijstellen.

Als dat teveel gedoe is, een werkende van de sloop zoeken en monteren (€50-75)
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

 · 
Posted: 17.06.2019 - 18:31  ·  #55
Had toevallig net je verhaal nogmaals gelezen en ik ben dus de tape aan de achterkant vergeten waardoor hij waarschijnlijk versprongen is.

Of ik heb het verknald met solderen natuurlijk.

Als ik naar links of rechts draai blijft hij recht en 0 graden aangeven. Ook de draaisnelheid blijft 0 graden per "weet de eenheid even niet meer"
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

 · 
Posted: 17.06.2019 - 20:50  ·  #56
Ik heb er nog 1 die zou moeten passen, maar die geeft dezelfde fout als die ik had toen ik dit topic begon. Die moet je bijstellen middels de variabele weerstand, maar dan zou hij goed moeten zijn. Mag je hebben tegen verzendkosten (Ik schat een tientje, weegt niet zoveel)
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

 · 
Posted: 17.06.2019 - 21:44  ·  #57
Quote door Bolbo

Ik heb er nog 1 die zou moeten passen, maar die geeft dezelfde fout als die ik had toen ik dit topic begon. Die moet je bijstellen middels de variabele weerstand, maar dan zou hij goed moeten zijn. Mag je hebben tegen verzendkosten (Ik schat een tientje, weegt niet zoveel)


Dat zou geweldig zijn. Bijstellen moet lukken.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

 · 
Posted: 26.06.2019 - 11:17  ·  #58
Helaas tot heden nog niet gelukt. Als ik naar links stuur direct storing en loop de SAS vast. Rechts gaat wel tot 507 graden.Ik zie zo niet hoe ik de software kan bijwerken, Dit stelt hij voor als de auto voor 2010 is en dat is hij.

En het inleren zoals omschreven rijden met 10km/h en vol rechts en dan vol links sturen gaat dus niet omdat hij halverwege links al storing geeft.

Volgende punt is dan vervang de SAS.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

 · 
Posted: 03.07.2019 - 12:21  ·  #59
Quote door Jasper79

-- quote uit ander topic --
Vandaag de stuurhoek sensor van Bolbo binnen gekregen.
Heb de weerstand wel vast van 238 naar 220 gedraaid maar het is me nog te warm om hem te gaan wisselen,..


Jasper, ik denk dat je de variabele weerstand nog wel wat verder naar beneden kunt bijstellen. 238 naar 220 is -18, t.o.v. 238 is dat maar 7,5%. Mij werd aangeraden 10-15% vermindering, dus ik denk dat je eens moet beginnen met de VR naar 200-205 te zetten, en dan weer kijken met VIDA hoe het signaal dan is.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Reparatie stuurwielhoeksensor: gelukt!

 · 
Posted: 03.07.2019 - 13:38  ·  #60
Ga ik proberen. Wilde het voorzichtig aan doen gezien mijn andere standaard al op 280 stond.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0