reserves koelsysteem icm tuning

 
 
 
 
 
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 15.09.2018 - 06:57  ·  #16
Bij een automaat rijden in bergen / flinke heuvels moet je altijd zelf handmatig terugschakelen ! Dat is ook een van de belangrijkste dingen om en je bak heel te houden en zowel je KVS en bak temperatuur in toom te houden. Vind zelfs dat als je met 2500 rpm en een 1800kg caravan erachter nog veels te laag in de toeren zit. Hogere rpm geeft meer circulatie is meer koeling !
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 15.09.2018 - 07:54  ·  #17
Quote door Dirk342

Bij een automaat rijden in bergen / flinke heuvels moet je altijd zelf handmatig terugschakelen ! Dat is ook een van de belangrijkste dingen om en je bak heel te houden en zowel je KVS en bak temperatuur in toom te houden. Vind zelfs dat als je met 2500 rpm en een 1800kg caravan erachter nog veels te laag in de toeren zit. Hogere rpm geeft meer circulatie is meer koeling !


Als je gewoon rechtuit rijd met een recreatiecontainer op de haak en je rijd 90 á 100 km/h dan zit je al tussen 2750 en 3000 toeren Dirk. Dat is al meer dan zat aan lawaai om je heen als je gemakkelijk een paar honderd kilometer moet sleuren met zo'n ding.
Als je echt moet klimmen schakelt hij zelf wel terug en komt hij uit de lock-up. En zullen de toeren nog wel verder oplopen.

Nu heb ik het over een classic met AT..... En die nooit laten sleuren met een aanhanger in de D.
(Hoewel, ik doe het wel met een lichtere aanhanger, ik merk gelijk wanneer hij uit lock-up komt... Of er niet in valt.....)
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 15.09.2018 - 09:45  ·  #18
Quote door BBS1

Quote door Dirk342

Bij een automaat rijden in bergen / flinke heuvels moet je altijd zelf handmatig terugschakelen ! Dat is ook een van de belangrijkste dingen om en je bak heel te houden en zowel je KVS en bak temperatuur in toom te houden. Vind zelfs dat als je met 2500 rpm en een 1800kg caravan erachter nog veels te laag in de toeren zit. Hogere rpm geeft meer circulatie is meer koeling !


Als je gewoon rechtuit rijd met een recreatiecontainer op de haak en je rijd 90 á 100 km/h dan zit je al tussen 2750 en 3000 toeren Dirk. Dat is al meer dan zat aan lawaai om je heen als je gemakkelijk een paar honderd kilometer moet sleuren met zo'n ding.
Als je echt moet klimmen schakelt hij zelf wel terug en komt hij uit de lock-up. En zullen de toeren nog wel verder oplopen.

Nu heb ik het over een classic met AT..... En die nooit laten sleuren met een aanhanger in de D.
(Hoewel, ik doe het wel met een lichtere aanhanger, ik merk gelijk wanneer hij uit lock-up komt... Of er niet in valt.....)



met een caravan aan de haak of geladen aanhanger, rijd ik altijd handmatig... en altijd minimaal een versnelling lager dan wat "normaal" is. Ik rij dan nooit in D.

wat betreft de gedachte dat de automaat uit Lock gaat en dan vanzelf meer toeren maakt....... VRESELIJK.... nooit doen...
als je uit Lock gaat dan heb je meer slip en zal de automaatolie flink in temperatuur stijgen.

Het handmatige schakelen is juist om er voor te zorgen dat je IN LOCK blijft rijden... en alleen vanuit stilstand in de 1e heb je dan slip.
bij versnellen gaat de motor al snel naar 3000-3500. Maar met rijden op vlakke weg blijft de naald steken rond 2300-2600, afhankelijk van snelheid enz...
Ik heb een GT6 bak. maar gebruik met de caravan nooit de 6e versnelling. Ook niet als alles onbelast beweegt....
de lagere versnelling is nodig om te klimmen....maar ook om te dalen op de motorrem. En dat gaat perfect zo.

toerental hoger dan 2500 houden?? bij hard werken wel ja....maar op vlakke of licht stijgende wegen niet nodig .

dankzij de CFE kan ik de afzonderlijke temperaturen in de gaten houden en die blijven zo wel op goed nivo...
Maar de radiator voor motorkoeling is wel cruciaal....en ik denk dat die bij mij wel enige slijtage heeft opgelopen.... (lamellen scheeft, dicht of gebroken...) dat zal ook een oorzaak zijn voor de verhoogde temp...

Moet wel erbij zeggen, vóór de tuning, had ik geen last van warmlopen....tuning heeft dus wel een keerzijde.... op een vlakke weg met mijn caravan, heeft menig autootje moeite met bijhouden aan de verkeerslichten.... dat wel weer... maar dat test ik maar zelden... ik ga voor behoud van het mechaniek.

maar de discussie over rijden met aanhanger is hier eigenlijk off-topic... ik zal eens kijken of er een topic over is...verwacht het wel.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 15.09.2018 - 10:10  ·  #19
Reactie op voorgaand bericht.

Ik rijd precies op dezelfde manier.
Zo houd je de boel heel.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 15.09.2018 - 16:52  ·  #20
Is er nog wat te zeggen over het verschil tussen de benzine en diesel vwb de tuning en de koeling?
Zo te lezen is het geen gek idee om aan de koeling te denken. Moet dit dat dan ook met een andere thermostaat qua graden?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 17.09.2018 - 16:50  ·  #21
Een andere thermostaat gaat eerder (of later) open waardoor de maximale koelcapaciteit middels de radiateur eerder wordt aangesproken, waardoor de auto later op temperatuur (en evt oververhitting) komt, maar als de maximale capaciteit ontoereikend is voor de belasting zal oververhitting uiteindelijk sowieso volgen, zeker op lange ritten. Alleen extra koelcapaciteit helpt dan, dus grotere of dikkere of extra radiateur (ervan uitgaande dat die heel en schoon zijn, systeem schoon is, kvs goed, waterpomp goed etc.)
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 19.09.2018 - 14:54  ·  #22
Precies. Geforceerde koeling wordt immers door de radiateur (eventueel geholpen door een ventilator) verzorgd, de thermostaat zorgt er alleen voor dat de koelvloeistof niet bij de radiateur komt voordat de bedrijfstemperatuur is bereikt, terwijl de waterpomp de vloeistof rondpompt. Turbomotoren hebben over het algemeen een iets lagere openingstemperatuur van de thermostaat (zeg rond de 87 graden) dan atmosferische (90 à 92 graden). Boven deze temperatuur opent de thermostaat en kan de temperatuur nog rustig tot 110 à 115 graden stijgen voordat er rode lampjes, toeters en bellen afgaan.

Als de temperatuur kritiek dreigt te worden is het raadzaam de airco uit te zetten, want de condensor (de radiateur van de airco) zit immers voor de radiateur van de auto en de oliekoeler zit daar weer achter.

Ik heb niet eens een koelvloeistoftemperatuurmeter in de V70 (in de 480 wel, zelfs olietemperatuur), dus ik heb volgend jaar geen idee wat er gaat gebeuren als ik met 5 à 600 kg aan de haak omhoog rijd. Nou hebben allebei mijn auto's geen turbo en hebben ze een handbak, dus die hebben ook wat minder single points of failure hoop ik dan maar O-)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: reserves koelsysteem icm tuning

 · 
Posted: 19.09.2018 - 18:04  ·  #23
Bij Volvo zijn de originele thermostaten al sinds hele lange tijd 91 of 92 graden.... Turbo of non-turbo maakt niet uit.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0