Ruzie met de Volvo (wil af en toe niet starten)

 
 
 
 
 
Knientje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Ruzie met de Volvo (wil af en toe niet starten)

 · 
Posted: 03.03.2021 - 11:21  ·  #16
Ik heb het niet altijd. Aan de startmotor zelf ligt het niet, die slingert die 5 cilinders in no-time aan. Als-ie wil starten dan.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Ruzie met de Volvo (wil af en toe niet starten)

 · 
Posted: 03.03.2021 - 13:29  ·  #17
Quote door Knientje

Quote door trabbit

Quote door ravado

Hij heeft de auto al uitgelezen, er staat in de 1e post dat hij een melding heeft dat er iets met de remlichten is.


Dat is geen vida, althans niet zoals ik het ken.


Autel kan precies hetzelfde hoor (dat ding kostte dik 3000 euro, gelukkig moest ik dat niet betalen :-) )


Kan bijna het zelfde, net als de bosch software.

Maar er zijn toch functie’s die hij niet heeft/aan kan.
(Help een bevriende monteur wel eens met mijn illegale vida terwijl hij het dure systeem heeft staan.
joebar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 238
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Ruzie met de Volvo (wil af en toe niet starten)

 · 
Posted: 03.03.2021 - 14:01  ·  #18
Quote door Knientje

Ik heb het niet altijd. Aan de startmotor zelf ligt het niet, die slingert die 5 cilinders in no-time aan. Als-ie wil starten dan.



Een startmotor is meer dan een ronddraaiende motor
Op een startmotor zit een relais, een mechanische activator , een vrijlooprondsel, en een motor

Op de startmotor zitten 2 draden , een dikke en een dunne

De dunne bekrachtigd het startrelais, die op zijn beurt een soort vork aantrekt en het rondsel naar buiten duwt om aan te grijpen op het vleigwiel

Nu kunnen er een aantal dingen zijn
Als de startonderbreker niet werkt, komt er geen spanning op het dunnen draadje op de startmotor, dat kun je meten
Als het contactslot gammel is idem

Als er wel spanning op het dunnen draadje komt, dan is het de startmotor, het relais wordt dan niet aangetrokken en dus gaat de startmotor niet draaien..
Dat dunnen draadje kan er op geschroefd zitten, dan is het meestal niet de oorzaak, zit hij er met een kabelschoentje op, dan kan daar een slechte verbinding in zitten
Knientje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Ruzie met de Volvo (wil af en toe niet starten)

 · 
Posted: 11.03.2021 - 09:19  ·  #19
Het begint er op te lijken dat het de blokkering is die ervoor zorgt dat je alleen in P of N kunt starten.
Ik had het probleem vanmorgen namelijk weer en na de selectiehendel een paar keer (met behoorlijke snelheid) van voor naar achter heen en weer gehaald hebben, startte hij wel.

Dus: kun je daar makkelijk bij, waar zit dat ding en wat is het onderdeelnummer?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Ruzie met de Volvo (wil af en toe niet starten)

 · 
Posted: 11.03.2021 - 11:21  ·  #20
Op je stuurkolom zit ie.
Kappen loshalen en dan kan je er goed bij
joebar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 238
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Ruzie met de Volvo (wil af en toe niet starten)

 · 
Posted: 11.03.2021 - 12:13  ·  #21
volgens mij zit die op de bak, in ieder geval zat de PNP schakelaar daar bij de 850, en die afstelling komt heel precies, volvo heeft daar een tooltje voor
Knientje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Ruzie met de Volvo (wil af en toe niet starten)

 · 
Posted: 11.03.2021 - 12:24  ·  #22
Quote door ravado

Op je stuurkolom zit ie.
Kappen loshalen en dan kan je er goed bij



Huh? Is dat niet een heel onlogische plek? Ik neem aan dat er iets van een schakelaar (niet) ingedrukt wordt door de selectiehendel als hij niet in P of N staat. De selectiehendel zit bij mij toch echt op de vloer hoor.
Knientje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Ruzie met de Volvo (wil af en toe niet starten)

 · 
Posted: 11.03.2021 - 12:25  ·  #23
Quote door joebar

volgens mij zit die op de bak, in ieder geval zat de PNP schakelaar daar bij de 850, en die afstelling komt heel precies, volvo heeft daar een tooltje voor



Je bedoelt de versnellingsbak? Buiten dus?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Ruzie met de Volvo (wil af en toe niet starten)

 · 
Posted: 11.03.2021 - 12:28  ·  #24
Quote door Knientje

Quote door ravado

Op je stuurkolom zit ie.
Kappen loshalen en dan kan je er goed bij



Huh? Is dat niet een heel onlogische plek? Ik neem aan dat er iets van een schakelaar (niet) ingedrukt wordt door de selectiehendel als hij niet in P of N staat. De selectiehendel zit bij mij toch echt op de vloer hoor.


Uiteraard zit 1 gedeelte bij de selectiehendel en het andere gedeelte op de stuurkolom. Je kan namelijk niet de sleutel uit het contactslot halen als de selectiehendel in een andere stand als de P staat.
Knientje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Ruzie met de Volvo (wil af en toe niet starten)

 · 
Posted: 11.03.2021 - 12:32  ·  #25
Ik kan gewoon heen en weer bewegen in alle standen hè? De sleutel kan er dan ook gewoon uit in P. Hij start (soms) niet en ik vermoed dat het die bij de hendel is. Aangezien wild heen en weer bewegen lijkt te helpen.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Ruzie met de Volvo (wil af en toe niet starten)

 · 
Posted: 11.03.2021 - 13:00  ·  #26
Als die kabel aan je stuurkolom niet goed is/afgesteld staat, dan gaat de startmotor niet rond. De selectiehendel heen en weer bewegen kan er voor zorgen dat de kabel net goed komt te staan waardoor de startmotor aangestuurd wordt.

Als je de selectiehendel in de R of de D zet, dan kan de sleutel er toch niet uit?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0