RVS kleppen en lpg, goed idee?

 
 
 
 
 
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: RVS kleppen en lpg, goed idee?

 · 
Posted: 08.01.2014 - 10:36  ·  #16
als je een gietijzeren kop opbouwt voor LPG dan is het raadzaam om zeer duurzaam materiaal te gebruiken voor klepzittingen en kleppen. Het te zachte standaard materiaal zal te heet worden bij gebruik van LPG en daardoor zal het fenomeen micro-welding zorgen voor versnelde slijtage.
micro-welding is wat plaats vindt tussen extreem hete klepzitting en klepschotel. Zeer kortstondig raken de 2 onderdelen aan elkaar vast gelast. Zodra de klep weer wordt open gedrukt worden deze micro-welds weer los geforceerd en dat is waardoor de klepzitting en de klep slijten.

Bij gietijzeren koppen zijn de klepzittingen vaak direct in het gietstuk van de kop gefreesd, die zal je moeten laten vervangen door geharde zittingen van beter materiaal. (zo werd het vroeger ook met Ford Taunus en Sierra OHC 8-kleps koppen gedaan. Die waren ook van gietijzer.

Ik heb enkele jaren geleden op de onderstaande manier een aluminium kop laten opbouwen voor mijn getunede 940Turbo op LPG :
- klepzittingen van het merk Schneider , dat materiaal is gesinterd en zeer hard. Dus ook zeer slijtvast.
- inlaatkleppen gemaakt van iconel, ook weer een heel harde duurzame staalsoort die zeer goed bestand is tegen hoge temperaturen
- uitlaatkleppen had ik de standaard Sodium gevulde turbo-uitlaatkleppen voor gebruikt. Het sodium smelt en klotst door de beweging van de klep op en neer van schotel naar steel, daardoor wordt de hitte uit de klepschotel afgevoerd. Ook die kleppen zijn zeer goed bestand tegen hitte.
- de klepgeleiders had ik laten uitvoeren in brons omdat brons een zelf smerende eigenschap heeft. Dat is vooral gunstig bij het draaien op LPG.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: RVS kleppen en lpg, goed idee?

 · 
Posted: 08.01.2014 - 19:21  ·  #17
Quote door Cimare

Nog wat plaatjes om het af te leren.... :lol:


Mooi hoor.
Overigens, bij dit soort auto's loont zich de investering ook.
Succes.
Cimare
 
Avatar
 
Subject:

Re: RVS kleppen en lpg, goed idee?

 · 
Posted: 08.01.2014 - 22:09  ·  #18
Inderdaad, wat je hier in steekt is de moeite waard. Of er op korte termijn LPG in komt ben ik nog niet uit, maar aangezien de motor toch opnieuw opgebouwd moet worden, toch maar aanpassen.

@Teefive, bedankt voor je info, maar het blok is al zo goed als klaar en alles wat ik nodig heb van andere staalsoorten zou speciaal gemaakt moeten worden. 'Of the rack' is er niet veel keus helaas. Het bedrijf waarvan ik de spullen heb gekocht kwamen zelf met RVS aan voor gebruik icm met LPG. Het revisiebedrijf met veel ervaring in antieke motoren heeft niets aangegeven over het feit dat RVS niet goed zou zijn icm met LPG. Maar omdat ik toch her en der wat opgevangen heb probeer ik wat info te krijgen. Je info m.b.t. micro welding is mij bekend, weet alleen niet hoe dit in mijn motor zal zijn. De kleppen zitten niet in de kop maar in het blok. Dat is van gietijzer, kop overigens ook. De zittingen zijn losse zittingen die in het blok geperst zijn. Deze zijn van een gehard materiaal geschikt voor LPG. Zal dit goed gaan? Het blijft een laagtoerige motor, maar ook die moet zijn hitte kwijt.
Jabo1
 
Avatar
 
Subject:

Re: RVS kleppen en lpg, goed idee?

 · 
Posted: 08.01.2014 - 22:40  ·  #19
Ik denk dat RVS veel te zacht om voor klep te dienen. Dat zal in zeer korte tijd vervormen.
Jabo
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: RVS kleppen en lpg, goed idee?

 · 
Posted: 09.01.2014 - 13:05  ·  #20
De plek waar de kleppen zitten zal er weinig toe doen, er komt immers altijd heet uitlaatgas (850-1000C) langs.

Of RVS kleppen gaan voldoen zal je moeten ondervinden. Ik zou zelf na eerste montage de klepspeling meten en noteren en vervolgens iedere 5000km weer opnieuw. Schijf dat op. Dan zal na 15000km wel een duidelijke trend te voorschijn komen:
Als de klepspeling steeds kleiner is geworden over die 15000km weet je dat het materiaal van de kleppen te zacht is gekozen want de slijtage is hoog.
Blijft de klepspeling hetzelfde? Dan is er blijkbaar geen/nauwelijks slijtage en dan is het gekozen materiaal RVS blijkbaar goed genoeg.

los daarvan kan je als je de klepspeling bijhoudt toch best wel 50000-100000 km rijden, zeker als je er laagtoerig en rustig mee rijdt.
Hoeveel km maak je nu helemaal met zo'n oldtimer? 1500? 5000 per jaar? Dus dan kan je er wel even mee vooruit.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: RVS kleppen en lpg, goed idee?

 · 
Posted: 16.01.2014 - 00:04  ·  #21
Quote door Cimare

Dus die Chevy was ook zo'n model als ik heb? Leuk om te horen. Waar was dat ergens?
Zie wel vaker auto's (heel of in delen) waarvan ik denk dat het redden de moeite niet waard is.
Vaak wordt het tegendeel bewezen. Dit zijn echter wel mensen die het allemaal zelf kunnen.
Moet je het uitbesteden loop je er op leeg....

Je mag zeker de auto bewonderen, leuk om over auto's te kletsen natuurlijk. En Lichtenvoorde Arnhem
is gelukkig geen wereldreis. Nog een paar weken en hij moet weer rijden, dan ben je van harte welkom.
Nu ook wel uiteraard, alleen met motor is het toch leuker.


Dit was bij een handelaar c.q. liefhebber van Amerikaanse auto's in Zutphen. ;) Maar die uitnodiging staat hoor! Helemaal top en is een ritje naar Arnhem meer dan waard! En zeker is het super om het over auto's te hebben met mede-liefhebbers! Dus gaan we zeker doen. :)
Cimare
 
Avatar
 
Subject:

Re: RVS kleppen en lpg, goed idee?

 · 
Posted: 21.01.2014 - 21:02  ·  #22
De laatste onderdelen zijn onderweg uit de states, drijfstang- en hoofdlagers. We houden contact!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: RVS kleppen en lpg, goed idee?

 · 
Posted: 21.01.2014 - 21:22  ·  #23
Super! Ben echt heel benieuwd man! :love:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0