S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 03.02.2019 - 22:20  ·  #16
En als je zelf een klein beetje kan sleutelen, maak dan even de buis van de EGR naar het inlaatspruitstuk los, waarschijnlijk ga je schrikken van de hoeveelheid roet die je daarin aantreft. Met jouw problemen kan de buis zelfs grotendeels dichtgeslibd zijn, ondanks de flinke diameter.
Je kunt die buis losmaken door de 4 slangklemmen los te draaien en dan schuif je de rubber koppelstukken om de zwarte buis en kan je hem naar je toe draaien en uitnemen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 03.02.2019 - 23:11  ·  #17
Mijn opinie:

Je hebt jaren met een slecht werkende wervelklep rond gereden. Dit resulteert in het smoren van de inlaat. Dit veroorzaakt roetvorming.

Aan je high turbo pressure te merken zit inmiddels de wervelklep vast door terugvoer door de EGR, daar kunnen je foutmeldingen op de wervelklep van komen en zit inmiddels je inlaat potdicht, krijgt de motor te weinig zuurstof, produceerd hij continue roet en zit je roetfilter vol.

Tot 99gr kan je nog handmatig regereren. Meer moet hij eruit.

Nu de oplossing nog...
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1467
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 04.02.2019 - 21:27  ·  #18
Martijn-a heeft best een aannemelijke theorie daar. Als hij gelijk heeft, is dit je todo-lijstje:
- inlaat reinigen
- wervelkleppen fixen
- EGR-klep reinigen/vervangen
- buis tussen EGR en inlaat reinigen
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 29.12.2019 - 14:56  ·  #19
We zijn bijna een jaar verder, en de roetfilterproblemen komen weer boven met het koud weer.

Vandaag met de VIDA een geforceerde reiniging uitgevoerd. Nu is mijn vraag stopt dit proces automatisch (volgens VIDA 30 minuten nodig), maar na 40 minuten bleef die maar doorgaan. Ik heb het proces dan maar manueel afgebroken. Of mag men stoppen zodra de melding "roetfilter vol" weggaat op het dashboard?

De VIDA geeft nu 18 hPa aan en 0g roet.
Voor het regeneren was het 31,5g roet. Nochatns was ik daarvoor nog 30min gaan rijden na het aangaan van "roetfilter vol" en dit in 3de versnelling aan 70km/h.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 29.12.2019 - 22:33  ·  #20
De 0 gram roet is een berekenende waarde die samenhangt met de tijdsduur en gebruik na laatste regeneratie.

Tegendruk is actuele waarde. 18hpa bij stationair is wat hoger dan gewenst (rond 7-12 is “schoon” uit mijn hoofd)
Boven de 100hpa moet je vaak een ander dpf omdat het vol zit.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 29.12.2019 - 23:50  ·  #21
Quote door martijn-a

Boven de 100hpa moet je vaak een ander dpf omdat het vol zit.


Martin van MMTS kan deze reinigen naar nieuwstaat.
Net zo goed als een nieuwe, alleen veel goedkoper.
Zijn er overigens maar 5 in Nederland, welke dit kunnen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 30.12.2019 - 08:28  ·  #22
Ik heb dit ook ooit in de winter gehad. Bij mij gaf toen de drukverschilsensor van het DPF (Achter op de motor, achter de bovenste motorsteun) soms hele gekke waarden. Heb je dat wel eens gecheckt?
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 15.01.2020 - 21:16  ·  #23
Het in noodloop gaan is "opgelost": door een hercalibratie te doen van de wervelklepservo gaat de motor niet meer in noodloop (de kleppen staan voor 37%" open).
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 16.01.2020 - 00:07  ·  #24
Dan weet je nu igg in welke richting je het moet zoeken.

Je kunt ook met een defecte wervelklep doorrijden, weet ik uit ervaring. Mijn garage heeft dat destijds gefixt. Uiteindelijk met de klepstoters ook de wervelklep vervangen (want dan ligt het toch open).

Hopelijk blijft het nu weg.
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 18.01.2020 - 09:58  ·  #25
Nieuw probleem: roetfilter is nu vol na 60km. 40g roet maar toch nog gelukt om via VIDA regeneratie op te starten.
Voordien had ik wel een probleem met de voorste lambda sonde gekregen.

Nog een probleem: ik kan de ECM foutcodes nu niet meer uitlezen, de module blijft grijs. Vehicle communicatie gaat nog wel. Sommige andere modiles kan ik wel nog uitlezen.

Denk dat de S60 op zijn sterfbed ligt.

Na de calibratie trekt hij goed op vanaf 1750 toeren, maar daaronder minder.

Zou die lambdasonde nu de reden zijn voor een extra roetproductie?

update: ECM werk weer na clear profile, en read vehicle,
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 18.01.2020 - 10:23  ·  #26
Dat lijkt mij persoonlijk stug. 40g roet na 60km is echt heel extreem, dan vraag ik me af of het filter wel echt schoon was. Nog eens teruglezend zie ik dat je EGR flow te laag is, en je wervelklepsysteem stuk. Dat is ook wel vragen om problemen, ik denk dat de motor te weinig lucht krijgt om een goede verbranding te doen, te weinig lucht beschikbaar om de ingespoten diesel te verbranden. En onvolledige verbranding van diesel = roet. Dus door de foutmeldingen stelselmatig te negeren, zit je nu met een groter probleem.
De wervelkleppen spelen ook een rol bij de regeneratie, zij smoren de motor wat bij de inlaatslag om de verbrandingstemperatuur omhoog te brengen om het dpf te verhitten.
Dus als je kans wilt hebben om de auto weer goed te krijgen denk ik niet dat je eraan ontkomt om deze door een professional te laten aanpakken, tenzij je zelf weet hoe je de EGR reinigt, wervelkleppen vervangt/repareert etc.
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 18.01.2020 - 10:42  ·  #27
Heb de EGR parameter uitgelezen en die blijft op 100¨en 1% modulatie staan, (ik dacht dat die waarde veranderde vroeger bij meer gas).

Misschien heeft de calibratie van die wervelklepservo dit als ongewenst neveneffect.

De lamda sonde geeft sommige cycly een probleem en soms niet. Maar ik blijf op het scherm "motor service" vereist staan. Ik zou dat moeten wegkrijgen voor aleer naar de autokeuring te gaan.
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 18.01.2020 - 10:49  ·  #28
Fouten in VIDA:

ECM-1850 Swirl - Faulty signal
ECM-2BAA Particulate trap - Value
ECM-135F MAF 2 Faulty signal
ECM-1870
1880
1890
ECM-2810 HO2S Signal missing: maar staat groen

Zal terug in het ooghouden wanneer het roetsignaal terugkomt.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1467
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 18.01.2020 - 14:28  ·  #29
Lastig, een aantal meldingen en symptomen suggereren dat er te weinig zuurstof bij de motor komt.

De luchtstroom klopt daardoor niet (MAF) en daarom ontstaat er roet dat uiteraard afgevangen wordt door het roetfilter (dat raakt vol)
Dus kan komen door lekkage (intercooler, slangen, resonator box) maar ook door een wervelklep die onvoldoende opent.
Wim69
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: S60 2.4D 2007 gaat regelmatig in noodloop

 · 
Posted: 18.01.2020 - 15:22  ·  #30
Ik zou de lambda sonde eerst willen testen (kabel was een aantal jaar doorgebeten en gesoldeerd). Maar hoe krijg ik de electrische connector los? Moet ik daar eens schroevendraaier insteken om de connector los te kunnen maken?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0