Schel/scherp/sissend geluid

 
 
 
 
 
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Schel/scherp/sissend geluid

 · 
Posted: 09.10.2018 - 15:01  ·  #16
Quote door Doeke Dobma

Facelift is MY04 en MY05. Dus met zwart dashboard ipv grijs, HU650/850 radio en achterlichten met de LED remlichten erin. Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij hebben ze vanaf MY03 al meegespoten stootlijsten.


Ah, ok, ik vonde MY 03 al een facelift t.o.v. MY 02. (en ik heb een beige dashboard met zwart plastic om de tellerset/knoppen ;) )
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Schel/scherp/sissend geluid

 · 
Posted: 11.10.2018 - 07:22  ·  #17
Ok, weer wat gesleuteld met de instellingen (ik kreeg de hoedenplank speakers niet zo snel los gekoppeld) en na een settings reset van de radio beetje bas en hoog eruit gedraaid en de fader meer naar voren gezet en het geluid is niet storend genoeg om me er aan te ergeren. Wordt wel CD's uitkiezen met weinig hoog en laag, want dat vervormt als er teveel in zit. (toch nog)

Wat ik nog moet testen is de cassette speler, kijken hoe die zich gedraagt met een cassette en een aux adapter.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Schel/scherp/sissend geluid

 · 
Posted: 11.10.2018 - 08:08  ·  #18
Quote door Doeke Dobma

Facelift is MY04 en MY05. Dus met zwart dashboard ipv grijs, HU650/850 radio en achterlichten met de LED remlichten erin. Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij hebben ze vanaf MY03 al meegespoten stootlijsten.


Facelift versie is ook geleverd met HU803 ipv 850. Ik heb een 2004 S80 gehad (de facelift versie, met LED achterlichten, alles mee gespoten en een iets andere voorbumper) die had een HU803. Mijn huidige (2006) S80 heeft een HU850
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Schel/scherp/sissend geluid

 · 
Posted: 13.10.2018 - 08:23  ·  #19
Even een 'domme vraag' om iets te checken, kan het mogelijk zijn dat na 15 jaar speakers nog ingespeeld moeten worden?

Gisteren op de heenweg een casette van de Dire Straits in de 601 gedaan, klonk als verwacht (als een 20+ oude casette opname), op de terug weg een gebrande CD van Orbital (Blue album) erin (bron FLAC) en het klonk langzaam aan beter. FM blijft alsof het geluid achter een dik gordijn vandaan komt, maar CD klinkt al een stuk beter. (mits je er maar power in pompt)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Schel/scherp/sissend geluid

 · 
Posted: 13.10.2018 - 10:20  ·  #20
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Schel/scherp/sissend geluid

 · 
Posted: 13.10.2018 - 12:48  ·  #21
Quote door Bolbo

Een oude cassette en een cd (van goede bron) vergelijken...dat verschil ligt niet aan de speakers lijkt me? FM is vaak ook niet zo goed als cd.


Nee, maar FM hoort niet dof te zijn, hoge tonen horen niet schel/scherp te zijn, ongeacht de bron. (128kb of minder mp3 daargelaten)
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Schel/scherp/sissend geluid

 · 
Posted: 03.11.2018 - 09:38  ·  #22
Gevonden, zoals ook al gemeld in m'n webdagboek, de instap hoedenplank speakers hebben een tweeter van dusdanig lage kwaliteit dat je ze beter kunt afkoppelen. Ze mogen het wel Premium noemen, maar de speakers in de 340 klinken minder slecht. (niet goed, maar ze irriteren niet)
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Schel/scherp/sissend geluid

 · 
Posted: 03.11.2018 - 10:16  ·  #23
Quote door T_I

Even een 'domme vraag' om iets te checken, kan het mogelijk zijn dat na 15 jaar speakers nog ingespeeld moeten worden?



Hahahaha, dan zou ik ook de speakerkabel maar gaan vervangen voor bij maanlicht door elfen gesmede zilver kabel met 3-voudige afscherming.

De kans lijkt me groter dat het materiaal rond de conus is verstaft dan dat de speakers moet worden ingespeeld.

In mijn opinie is muziek in een auto per definitie inferieur aan iedere fatsoenlijke stereo opstelling. Uiteraard op voorwaarde dat de ruimte akkoestisch enigsinds fatsoenlijk is ingericht. In een auto zul je nooit een fatsoenlijk stereobeeld kunnen neerzetten.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Schel/scherp/sissend geluid

 · 
Posted: 04.11.2018 - 08:36  ·  #24
Quote door Klaasw

Quote door T_I

Even een 'domme vraag' om iets te checken, kan het mogelijk zijn dat na 15 jaar speakers nog ingespeeld moeten worden?


Hahahaha, dan zou ik ook de speakerkabel maar gaan vervangen voor bij maanlicht door elfen gesmede zilver kabel met 3-voudige afscherming.


Nah, iedere audiofiel weet dat je die kabel moet combineren met een door dwergen bij maansverduistering gesmeden koperen kabel. (En ja, zo'n hybride klinkt heerlijk aan electrostaten :D )

Quote door Klaasw

De kans lijkt me groter dat het materiaal rond de conus is verstaft dan dat de speakers moet worden ingespeeld.

In mijn opinie is muziek in een auto per definitie inferieur aan iedere fatsoenlijke stereo opstelling. Uiteraard op voorwaarde dat de ruimte akkoestisch enigsinds fatsoenlijk is ingericht. In een auto zul je nooit een fatsoenlijk stereobeeld kunnen neerzetten.


Weet ik, stereobeeld is bagger in de auto, maar pijnlijk schel geluid is nooit goed. De boosdoeners zijn al afgekoppeld, nu nog eruit mikken. Zo'n hoedenplank verwijderen zou makkelijk moeten zijn, maar ik heb het idee dat die bij mij wordt tegengehouden door het zonnescherm. Ik moet nog uitzoeken hoe ik die eruit krijg.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Schel/scherp/sissend geluid

 · 
Posted: 04.11.2018 - 09:28  ·  #25
Quote door T_I

Quote door Klaasw

Quote door T_I

Even een 'domme vraag' om iets te checken, kan het mogelijk zijn dat na 15 jaar speakers nog ingespeeld moeten worden?


Hahahaha, dan zou ik ook de speakerkabel maar gaan vervangen voor bij maanlicht door elfen gesmede zilver kabel met 3-voudige afscherming.


Nah, iedere audiofiel weet dat je die kabel moet combineren met een door dwergen bij maansverduistering gesmeden koperen kabel. (En ja, zo'n hybride klinkt heerlijk aan electrostaten :D )

Quote door Klaasw

De kans lijkt me groter dat het materiaal rond de conus is verstaft dan dat de speakers moet worden ingespeeld.

In mijn opinie is muziek in een auto per definitie inferieur aan iedere fatsoenlijke stereo opstelling. Uiteraard op voorwaarde dat de ruimte akkoestisch enigsinds fatsoenlijk is ingericht. In een auto zul je nooit een fatsoenlijk stereobeeld kunnen neerzetten.


Weet ik, stereobeeld is bagger in de auto, maar pijnlijk schel geluid is nooit goed. De boosdoeners zijn al afgekoppeld, nu nog eruit mikken. Zo'n hoedenplank verwijderen zou makkelijk moeten zijn, maar ik heb het idee dat die bij mij wordt tegengehouden door het zonnescherm. Ik moet nog uitzoeken hoe ik die eruit krijg.


Schel is inderdaad sowieso niet goed en erg hinderlijk.

Electrostaten, dat is toch een kwestie van smaak. Ik ben er niet helemaal fan van.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Schel/scherp/sissend geluid

 · 
Posted: 05.11.2018 - 10:59  ·  #26
Quote door Klaasw

Schel is inderdaad sowieso niet goed en erg hinderlijk.

Electrostaten, dat is toch een kwestie van smaak. Ik ben er niet helemaal fan van.


Electrostaten zijn erg analytisch, slechte opnames vallen snel door de mand. Volledig electrostatisch kost je flink wat oppervlak (2 m2 per kanaal) om het laag goed te krijgen, de meesten zijn hybrides. (heb ik ook, Final 0.4)
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Schel/scherp/sissend geluid

 · 
Posted: 05.11.2018 - 11:41  ·  #27
Quote door T_I

Quote door Klaasw

Schel is inderdaad sowieso niet goed en erg hinderlijk.

Electrostaten, dat is toch een kwestie van smaak. Ik ben er niet helemaal fan van.


Electrostaten zijn erg analytisch, slechte opnames vallen snel door de mand. Volledig electrostatisch kost je flink wat oppervlak (2 m2 per kanaal) om het laag goed te krijgen, de meesten zijn hybrides. (heb ik ook, Final 0.4)


Vriend van mij heeft Quad ESL 57 en Martin Logan's staan en ik wordt van beide niet echt blij. Midden, hoog en stemmen klinkt fantastisch, maar de kleine sweetspot en het gebrek aan punch in het laag zou ik toch missen.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Schel/scherp/sissend geluid

 · 
Posted: 05.11.2018 - 14:49  ·  #28
Quote door Klaasw

Vriend van mij heeft Quad ESL 57 en Martin Logan's staan en ik wordt van beide niet echt blij. Midden, hoog en stemmen klinkt fantastisch, maar de kleine sweetspot en het gebrek aan punch in het laag zou ik toch missen.


Ik heb geen last van een kleine sweetspot (de 3 zits past er prima in) en de woofers helpen in het laag. Als je het laagin de V70/S80 gewend bent kan een electrostaat wat iel klinken. Ik vind het laag in de S80 bij veel CDs wat overdreven aanwezig, maar dat is eruit te draaien.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0