2.5T 'shimmen'

Iemand ervaring met deze versteviging?

 
 
 
 
 
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 22.06.2016 - 22:31  ·  #31
Die heb jij? Kennelijk wel, gelet op je kilometers :-)
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 22.06.2016 - 22:55  ·  #32
Haha, goed antwoord.
Het gaat dus om de 2.3 T5, 2 4 T5 en. 2.5R blok.
Dus de 241, 250, 260 en 299 pk versies met hoge druk turbo
Geen lpt varianten
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 42
Berichten: 346
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 23.06.2016 - 01:18  ·  #33
Euhm snap er niets meer van haha. Wat is nu een slecht blok, en wat een goed blok? Ik heb een 2.4t (200pk) blok. Dus de B5244T3. Is dit dus een goed blok mbt scheuren? Aangezien de B5244T5 blijkbaar de hpl variant op is en het sterkste blok is. Volvo heeft zo lopen klooien met die blokken. Welke blokken zijn nu gevoelig voor scheuren?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 04.10.2016 - 15:27  ·  #34
Even een schopje tegen dit topic.

Gisteren was ik met vrienden op de Nürburgring. Er reed daar een Engelse S60R rond, en op de P-plaats dacht ik even een gezellig praatje te maken. Zo gezegd zo gedaan. Bleek ik in gesprek te zijn met Tim Williams, een Volvo-grootheid in GB wiens naam ik veelvuldig tegenkwam in m'n research n.a.v. dit draadje. Een hele vriendelijke gast.

Op mijn vraag of z'n R-blok getuned is antwoordde hij 'Yep'; vervolgens kwam het gesprek op 'cracked liners', waarbij hij uitlegde wat nou zo'n scheur veroorzaakt. Kern van het verhaal: daar is weinig concrete oorzaak voor aan te wijzen, al blijk ik wel de zwakste combinatie te hebben :D Een late GT6, die meer dan een handbak (of een op 350 Nm begrensde R met een GT5) het maximale koppel van de motor aanspreekt, en er daarmee veelvuldig voor zorgt dat de druk in de verbrandingskamers maximaal oploopt.

Hij drukte me op het hart de 3 belangrijkste oorzaken op een standaard blok weg te nemen:
- Vervang de turbrodruksensor: je krijgt overboost door een 'plakkende' sensor,
- Vervang iedere beurt de bougies (voor die van een Focus RS want goedkoper en beter), misfiring (is er een goed NL woord voor?) is potentieel dodelijk.
- Vervang de brandstofdruksensor.

Hij reed ook rond met een zwaar opgevoerde 850, met een tot 83,5 opgeboord en geshimd blok, en het kan zijn dat ik 'm verkeerd verstond maar ik dacht 450 pk.

Just to let you know :thumb:
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 04.10.2016 - 15:54  ·  #35
Iedere beurt bougi's vervangen...lekker klusje iedere keer :shame: 🇳🇴
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 04.10.2016 - 16:17  ·  #36
Zo'n vervelend klusje is dat toch niet?
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 04.10.2016 - 17:01  ·  #37
Quote door OttoV

Zo'n vervelend klusje is dat toch niet?

Nee, daar heb je gelijk in. Maar om dat om de 10.000 a 15.000 km te gaan doen zie ik ook niet zo zitten.
Heeft iemand enig idee hoe het met de laatste 2.5T blokken is gesteld?
Zijn deze B5254T10 blokken ook zo gevoelig voor kwalen die ik over de ander 5 cilinder blokken heb gelezen?
Wat mij wel is opgevallen is dat de carterventilatie volledig anders is.
Deze hoeft niet te worden vervangen of gereinigd om de zoveel tijd. Kan niet eens.
Het is gewoon een buis/slang met een klep er in, meer niet.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 13.05.2018 - 23:14  ·  #38
De boring is maar gedeeltelijk schuldig. Het geproduceerde vermogen is ook niet eens zo'n groot probleem.

De oorzaak is direct of indirect een koelingsprobleem, de uitzettingscoëfficiënt van het blok en de bus zijn anders, door te hoge temperaturen kunnen deze loskomen van elkaar, dit gebeurd eerder bij een 83mm boring dan een 81mm boring maar te heet is te heet en om die reden heb ik ook genoeg 2.3's al gescheurd gezien.

De koelstroming bij de eerste generatie is alles behalve optimaal, de 5e cilinder komt als laatst aan de beurt en (zeker bij achterstallig onderhoud/ lichte lekkages) zal als eerste te heet worden, loskomen van elkaar en scheuren.

In de regel is dus de eerste generatie 2.5t het kwetsbaarst.

De koelstromingen werden met de jaren beter en beter, met dat laatste type kan het dus zomaar zijn dat deze problemen pas echt in extreme situaties kunnen ontstaan zoals te lang met een te laag koelvloeistofpijl rijden.

De B5244T5 is zo goed omdat deze vrij uniek weer de 81mm boring kreeg en dus dikkere wanden, en daarbij een veel betere koelvloeistofstroming door de kop & blok, waarbij alle 5 de cilinders nagenoeg gelijke koeling krijgen.

Helaas is het zo dat de marktwerking nu ook ervoor heeft gezorgd dat zo'n kaal blok gewoon €1500 euro doet, en dan moet je nog preventief onderhoud doen en de keerringen en wat andere delen vervangen (kleppen stellen o.i.d.)...

Maargoed, ik heb er eindelijk 2 gevonden voor mijn niet B5244T5 T5's en ga komende weken eens aan de klus :)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 14.05.2018 - 06:37  ·  #39
Ben het helemaal met je eens Adriaan, de prijzen voor die blokken B5244T5 zijn momenteel echt absurd te noemen. Daarom ben ik ook weer een 2.3 (51mm boring) geheel aan het klaar maken als reserve en dat blok word ook geshimd. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 14.05.2018 - 21:09  ·  #40
En precíes daarom heb ik mijn B5254T4 preventief laten shimmen...
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 14.05.2018 - 22:24  ·  #41
Quote

En precíes daarom heb ik mijn B5254T4 preventief laten shimmen...


hier nog één.

Ik vraag me af waarom die sleufjes er zitten? Dicht stoppen met metalen plaatjes, of dat dat nou aluminium, ijzer of RVS is is om het even heeft klaarblijkelijk geen effect op de koeling.

Tim vond ze in elk geval geniaal want het leverde hem werk op.....
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 14.05.2018 - 23:12  ·  #42
De koppakking heeft een verdikking die erin valt. En bij de oorspronkelijke vorm van dit blok, atmosferisch en laagbelast was ‘t geen enkel probleem, maar in de doorontwikkeling is het onderblok op dat punt nooit bijgewerkt.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: 2.5T 'shimmen'

 · 
Posted: 15.05.2018 - 00:12  ·  #43
Quote

De koppakking heeft een verdikking die erin valt.


In een sleufje van 0.8mm breed?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0