Sinds vanochtend geen geluid uit de speakers.

 
 
 
 
 
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 55
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Sinds vanochtend geen geluid uit de speakers.

 · 
Posted: 25.09.2018 - 14:03  ·  #16
Check, het gaat dus specifiek om de stekker van de CCM. Dank.
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 55
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Sinds vanochtend geen geluid uit de speakers.

 · 
Posted: 25.09.2018 - 14:05  ·  #17
Oh, toch nog 1 vraagje: ik heb het plaatje rond de pook los, maar ik kan hem niet echt verwijderen, he? Ding zit gruwelijk in de weg, namelijk. Heb de boutjes onder de unit losgemaakt, maar heb echt maar een paar centimeter speling.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Sinds vanochtend geen geluid uit de speakers.

 · 
Posted: 25.09.2018 - 14:11  ·  #18
Het aluminium, of hout, of grijs plastic, zit geklikt op het zwarte deel met de belettering erop. 4 haakjes in de hoeken van het zwarte deel. Als je er een beetje onder kunt kijken kun je het zien. De grijze/Alu/hout plaat kun je verwijderen, de zwarte niet echt (maar is ook niet nodig).
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 55
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Sinds vanochtend geen geluid uit de speakers.

 · 
Posted: 25.09.2018 - 14:25  ·  #19
Ah, ok, ik wist niet zeker of ik die twee delen kon scheiden. Wel de unit los nu, maar ik zie nog niet hoe ik hem in zijn geheel langs de pook krijg (in D). Als dat niet kan, dan weet ik niet hoe ik de schroefjes van de sierlijst los krijg. Moet ik wellicht morgen een schroevendraaiertje kopen. Zit ook een beetje te haasten, omdat ik zo de kids uit school moet halen. Is natuurlijk niet slim. ;-)

Misschien maar even laten liggen tot morgenvroeg. Dan heb ik een paar uur de tijd.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Sinds vanochtend geen geluid uit de speakers.

 · 
Posted: 25.09.2018 - 14:44  ·  #20
Heb je de pook in D of manueel? Dan de onderkant van het geheel aantrekken en het geheel iets laten zakken. Dan kun je de bovenkant ook naar je toe trekken. In die positie de stekkers van de radio en evt telefoon loshalen. Daarna pas het gehee maar rechts bewegen.
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 55
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Sinds vanochtend geen geluid uit de speakers.

 · 
Posted: 26.09.2018 - 08:48  ·  #21
Pook in D, heb de bovenkant ook los, maar lijkt of ik hem niet ver genoeg naar voren kan trekken. Maar zoals ik al zei, zat gisteren een beetje te haasten en dan lukken veel dingen niet. Ga het zo weer proberen. Eerst maar even het zilveren deel rond de pook verwijderen. Geeft iets meer bewegingsruimte. :)

Edit: Mooi, he? Als je niet haast dan lukt het wel. ;)

En dan nu de vraag die ik van tevoren had moeten stellen: kan de CCM er weer terug in zonder de radio?

Hij moet morgen namelijk naar de garage voor een 180dkm beurt. :o

Edit 2: Al gevonden, denk ik. Radio uit de case gehaald, nu kijken of ik de CCM er weer in krijg. :)
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Sinds vanochtend geen geluid uit de speakers.

 · 
Posted: 26.09.2018 - 14:29  ·  #22
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 55
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Sinds vanochtend geen geluid uit de speakers.

 · 
Posted: 27.09.2018 - 11:00  ·  #23
Super bedankt voor je assistentie, Doeke!
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Sinds vanochtend geen geluid uit de speakers.

 · 
Posted: 27.09.2018 - 11:55  ·  #24
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 55
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Sinds vanochtend geen geluid uit de speakers.

 · 
Posted: 03.10.2018 - 10:29  ·  #25
Ok, de reparateur hier in Den Haag is niet in staat geweest om het te verhelpen. ETS gemaild en wacht nu op antwoord.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Sinds vanochtend geen geluid uit de speakers.

 · 
Posted: 03.10.2018 - 14:32  ·  #26
Quote door Bolbo

Niets aan te doen, maar zodra ik de Volvo had viel het me al op hoe heet de radio wordt, zelfs aan het frontje, dus binnenin nog veel heter. Toch eigenlijk idioot dat die dingen zo heet worden (en slecht geventileerd zijn) dat na 10-12 jaar de solderingen slecht worden. Misschien maar een ventilatortje inbouwen ofzo naast het dashboardkastje, maar dan krijg je weer stofproblemen, en passieve koeling toevoegen is er ook niet echt bij daar binnenin het dashboard.

Het is niet direct de hitte die de soldeerverbindingen stuk maakt, tenzij het meer dan 200 graden wordt daar binnen. ;) Het zijn de schokken en trillingen van de auto die de verbindingen doen breken, gecombineerd met thermische cycli als de boel goed opwarmt (wat erger is geworden sinds er geen lood meer wordt gebruikt in soldeertin). De hitte zorgt ook voor versnelde veroudering van de componenten. Ik heb al tientallen dashboards van een Volvo 480 gerepareerd, toen de elektronica daarvoor in 1985 door VDO werd ontwikkeld stond de techniek qua duurzaamheid nog in de kinderschoenen. Die dingen werden nog eens extra verhit door het gebruik van gloeilampjes in plaats van LEDs en achterin een dashboard is de luchtcirculatie vrijwel nihil, het wordt daar inderdaad knap warm.
Echt kritische componenten zoals in een ECU worden tegen het trillen in hars gegoten, wat niet gaat werken bij componenten die onder een grote thermische belasting staan zoals audioversterkers. Grappig genoeg heb ik een paar uitgefikte ECU's liggen, die hebben een audioversterker-IC om de klep van het stationair toerental te bedienen en precies bij dat onderdeel was de magische rook uit gekomen (elektronica werkt op magische rook, als die ontsnapt is het stuk :P)

Een goede reparateur van audio weet er beslist wel raad mee.
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 55
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Sinds vanochtend geen geluid uit de speakers.

 · 
Posted: 11.11.2018 - 16:03  ·  #27
Dankzij onze audiotopper Doeke, vandaag een gereviseerde HU850 ingebouwd en hebben we weer geluid in de R. :)

Heb ook een linkerachterdeurspeaker in huis, maar heb toch wat moeite met de bekleding. De antracietgrijze 'knoppen' (zie foto) houden het zaakje goed vast. Is het een kwestie van grof geweld, of is er een foefje voor?




Sorry, foto is gedraaid, maar jullie zien het wel, toch? :)
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Sinds vanochtend geen geluid uit de speakers.

 · 
Posted: 11.11.2018 - 16:06  ·  #28
Als ik het goed zie. Moet je in het midden van de knop een klein pennetje naar binnen drukken. Niet helemaal door drukken en dan kan je de gehele knop naar buiten wrikken. Zijn wel erg kwetbaar. Iets met een rond bekje wat je er onder kan krijgen aan twee kanten.
Thijs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 55
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Sinds vanochtend geen geluid uit de speakers.

 · 
Posted: 11.11.2018 - 16:26  ·  #29
Quote door VOLVOSCHEURDER

Als ik het goed zie. Moet je in het midden van de knop een klein pennetje naar binnen drukken. Niet helemaal door drukken en dan kan je de gehele knop naar buiten wrikken. Zijn wel erg kwetbaar. Iets met een rond bekje wat je er onder kan krijgen aan twee kanten.


Hmmm, heb het toch met semi-grof geweld gedaan. Voorzichtig een schroevendraaier in een doek onder het kunststof geduwd en dan wrikken tot de knoppen loskwamen. Heb nog niet gechecked of ze ook weer vast gaan. :D

Nu even op zoek naar de post waar omschreven stond wat vervolgens te doen. Ik dacht de bekleding naar boven schuiven en naar voren trekken, maar ondervind toch nog wat weerstand.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Sinds vanochtend geen geluid uit de speakers.

 · 
Posted: 11.11.2018 - 16:27  ·  #30
Heb je de schroef er al uit achter het vierkante blokje in je handgreep?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0