Spoedvraag! Knipperlicht blijft branden...

v70n 2007

 
 
 
 
 
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Spoedvraag! Knipperlicht blijft branden...

 · 
Posted: 06.06.2019 - 22:34  ·  #16
Ik lees het stukje,
En de verbruikers inschakelen, dat kan zeker geen kwaad.

Wat wij deden in de pechhulp (ben pechhulp monteur geweest)
Was de startpack die we gebruiken voor een starthulp, er niet meteen af halen.

Laat de auto rustig een minuut of 5 lopem met de hulp er op.

Dit heeft 2 voordelen.
1 je haalt de piekspanning er af,
En 2 is dat je de autoaccu, maar ook zeker de accu van de startpack direct oplaad.

Het 2e voordeel is juist ook fijn met de pechhulp,
Je kunt namelijk (ook al word hij zelfs meerdere keren per dag gebruikt) zeker een jaar met de startpack doen zonder hem aan de oplader te hoeven zetten.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Spoedvraag! Knipperlicht blijft branden...

 · 
Posted: 06.06.2019 - 22:42  ·  #17
Quote door Doeke Dobma

Ook een CFE+?


Yep
rolo7808
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Berichten: 5
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Spoedvraag! Knipperlicht blijft branden...

 · 
Posted: 11.06.2019 - 09:04  ·  #18
Hallo,

Dit heb ik ook al twee x gehad, stroom eraf was inderdaad de oplossing.
Is wel lastig voor overige gebruikers als je nog een stukje moet rijden: je kunt immers géén richting meer aangeven.
(Ik heb ook een CFE)

Rolo
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Spoedvraag! Knipperlicht blijft branden...

 · 
Posted: 11.06.2019 - 09:20  ·  #19
Dit is dus gewoon een gevaar voor de verkeersveiligheid. Een ander product of auto die formeel getest wordt voor implementatie krijgt niet eens goedkeuring om de weg op te gaan zo. Ik weet dat er genoeg asocialen zijn die hun richtingaanwijzer niet gebruiken ook zonder CFE, maar stel je eens voor dat je een fietser omver rijdt omdat die niet ziet dat je gaat afslaan, doordat je CFE (net op dat moment?) de boel in de war schopt. Allicht hangt een ongeval van meer factoren af dan alleen de richtingaanwijzer, maar het kan er wel aan bijdragen.
Wel mooi dat je je olietemperatuur kunt aflezen tijdens het afslaan natuurlijk, dat dan weer wel. Best een leuk speeltje, zo'n CFE, maar zoals men in het oosten zegt "da bint geen grapp'n, da bint streek'n" (dat kan niet door de beugel)
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Spoedvraag! Knipperlicht blijft branden...

 · 
Posted: 11.06.2019 - 09:34  ·  #20
Dat het ik gelukkig niet met de CFE, is overigens een CFE Plus.
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Spoedvraag! Knipperlicht blijft branden...

 · 
Posted: 11.06.2019 - 12:42  ·  #21
Quote door Bolbo

"da bint geen grapp'n, da bint streek'n" (dat kan niet door de beugel)


is daar geen spaanse vertaling voor? ;-)
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Spoedvraag! Knipperlicht blijft branden...

 · 
Posted: 11.06.2019 - 13:33  ·  #22
of het nu daadwerkelijk aan de cfe ligt ? als je die eruit haalt is het kwaaltje dan weg ? bij mij was toch echt de raw schakelaar niet meer heel lekker en dus ff fiksen toen was probleem weg en ja ik heb een cfe
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Spoedvraag! Knipperlicht blijft branden...

 · 
Posted: 11.06.2019 - 13:54  ·  #23
Ja, het komt echt door de CFE plus. Volgens VolvoTech, nu V-Division genoemd, is het een fout in de software van Volvo, die door de CFE Plus wordt blootgelegd.
Zonder CFE plus gebeurt dit niet, wellicht tenzij je hendel stuk is. Maar dat gebeurt volgens mij maar heeeel zelden.
ReVolvoR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 95
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Spoedvraag! Knipperlicht blijft branden...

 · 
Posted: 11.06.2019 - 15:42  ·  #24
Mss effe een domme vraag, maar ik weet het antwoord nog niet: wat is de CFE en CFE Plus?

En hoe zit t met batterij loskoppelen en contact in stand 2 zetten met een keyless drive? Of geld dit enkel voor de vorige types?
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 439
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spoedvraag! Knipperlicht blijft branden...

 · 
Posted: 11.06.2019 - 15:47  ·  #25
Quote door Doeke Dobma

Ja, het komt echt door de CFE plus. Volgens VolvoTech, nu V-Division genoemd, is het een fout in de software van Volvo, die door de CFE Plus wordt blootgelegd.
Zonder CFE plus gebeurt dit niet, wellicht tenzij je hendel stuk is. Maar dat gebeurt volgens mij maar heeeel zelden.


Het kan best een tekortkoming in de software van Volvo zijn maar als je een systeem (d.m.v. reverse engineering) manipuleert is het wel handig om een workaround te verzinnen. Zeker als het probleem bekend is.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Spoedvraag! Knipperlicht blijft branden...

 · 
Posted: 11.06.2019 - 16:21  ·  #26
Quote door ReVolvoR

Mss effe een domme vraag, maar ik weet het antwoord nog niet: wat is de CFE en CFE Plus?

En hoe zit t met batterij loskoppelen en contact in stand 2 zetten met een keyless drive? Of geld dit enkel voor de vorige types?


CFE = Canbus Function Extender. Een ontwikkeling van VolvoTech die je in je OBD poort plugt en functies toevoegt aan je Volvo, door in te breken op de software in de auto en functies mogelijk te maken die niet standaard geprogrammeerd zijn, zoals bijv. het spiegels inklappen als je de auto op slot doet, etc. CFE Plus is nieuwere / meer uitgebreide versie van CFE.

Accu aankoppelen op sleutelstand II is enkel voor de V70n, model 2000-2008. Met de V70nn vanaf 2008 gaat dat niet, want sleutelstand II met de keyfob 'sleutelblokje' wat je in het dashboard steekt is gelijk aan 'zonder op de rem te trappen de startknop enkele seconden ingedrukt houden' waardoor je auto op contact gaat maar niet start... wat enkel kan als de accu is aangesloten.
Voor de laatste generaties kan de accu dus gewoon weer aangesloten worden zonder foefjes met de 'sleutel'.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Spoedvraag! Knipperlicht blijft branden...

 · 
Posted: 11.06.2019 - 16:58  ·  #27
Het is te hopen dat alleen de CEM (of zit het in de DIM?) wordt beïnvloed door dit defect in de software, en niet het motormanagement of de veiligheidssystemen...
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Spoedvraag! Knipperlicht blijft branden...

 · 
Posted: 11.06.2019 - 21:03  ·  #28
Quote door Bolbo

Hoe dan een piekspanning optreedt bij het aansluiten van de accu is me nog niet helemaal duidelijk, daar zit de spanningsregelaar van de dynamo niet tussen want die draait op dat moment niet. Hier een expert die me dit kan uitleggen?


Bart, ik denk dat piekspanning bij het voertuig met lege accu niet het probleem is. Maar dat de procedure juist nuttig is voor het voertuig waarbij stroom als donor wordt aangeboden.

Deze heeft een volle accu, en een dynamo die volle bak staat te knallen om de auto met lege accu van stroom te voorzien.

Koppel je kabels af bij beide draaiende motoren, zal er bij de lege accu een korte dip ontstaan, maar bij de volle een piek.

In zo’n geval is het inschakelen van alle verbruiker bij de donor nuttig, maar het stilzetten van de motor de beste optie.

De invullen die hiervoor te lezen is bij starthulpen vind ik een hele goede: voor langere tijd de starthulp laten koppelen, maar dan vooral om het pakket opgeladen te houden.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Spoedvraag! Knipperlicht blijft branden...

 · 
Posted: 11.06.2019 - 21:42  ·  #29
Ecu kan inderdaad een opdonder krijgen van een spontane piek spanning, heb het van een Alfa decoder ook al eens gehoord jaren geleden.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Spoedvraag! Knipperlicht blijft branden...

 · 
Posted: 03.07.2019 - 13:29  ·  #30
 
Selected quotes for multi-quoting:   0