Start probleem

Alleen bij opnieuw starten na een korte pauze.

 
 
 
 
 
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 25.05.2019 - 13:46  ·  #16
De etm test op je afbeelding is nog niet afgelopen. Er staat helemaal onderaan dat het maximale verschil 0.90 graden is. Die mag niet boven die 13graden uitkomen. Maar dan moet je wel de hele test af laten draaien. Op basis van halverwege zeggen dat het goed is, zou ik even afwachten.

Jouw accu zou ik even laten testen met een accutester want alleen de waarde in Vida zegt te weinig.

2 meldingen gaan over het gasklephuis en de onderste melding is vaak icm een defect aan het gasklephuis. De pedaalsensors gaan eigenlijk nooit kapot. (Ik heb er 1 die als 656.000 oud is en 1 die al 712.000 oud is. Allebei nog goed.)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 25.05.2019 - 16:32  ·  #17
Bijzonder.

Vergelijk jou test nu eens met het plaatje van mij

Daar zit qua weergave een wereld van verschil tussen.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 343
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 25.05.2019 - 20:34  ·  #18
Quote door ravado

De etm test op je afbeelding is nog niet afgelopen. Er staat helemaal onderaan dat het maximale verschil 0.90 graden is. Die mag niet boven die 13graden uitkomen. Maar dan moet je wel de hele test af laten draaien. Op basis van halverwege zeggen dat het goed is, zou ik even afwachten.


Dat klopt ik had de foto gemaakt tijdens de test. Het uiteindelijke resultaat was het zelfde. Ik heb nog een nieuwe test gedaan. Zie de foto beneden.

Quote door hermanusb

Bijzonder.

Vergelijk jou test nu eens met het plaatje van mij

Daar zit qua weergave een wereld van verschil tussen.


Ja ik zie het. Ik denk overigens dat jij de instellingen van de test op "raster" had staan. Ik heb de test nog een keer uitgevoerd, nu ook met "raster" geselecteerd. De test ziet er meer als die van jou foto, maar het "onrustige" beeld blijft bestaan.




Quote door ravado

Jouw accu zou ik even laten testen met een accutester want alleen de waarde in Vida zegt te weinig.


Zoals gezegd, vanmorgen heb ik de auto gestart, en gemeten op de accu pool. De spanning viel terug van 12 volt naar 10,41 volt.
Ik heb net ook nog de laadspanning gemeten op de accu pool. Bij stationair draaien van de motor, varieerde de spanning tussen de 13,95 en 13,99 volt.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 25.05.2019 - 21:08  ·  #19
Bijzonder verschil tussen onze plaatjes.

Zeer benieuwd wat anderen bij deze test hebben,
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 343
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 27.05.2019 - 20:10  ·  #20
ik heb vandaag de accu laten testen. Zie de uitslag..... Vandaag geen probleem gehad met starten. Ik ga dadelijk nog een keer de auto uitlezen op fouten.

ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 27.05.2019 - 20:39  ·  #21
Die accu test is een indicatie he! Ik vind een standaard onbelaste spanning van 12.37 volt icm met een belaste spanning van 10.88volt niet heel denderend.

Ik heb hier 2 accu's staan die ik als niet heel best bestempel en die geven onbelast 12.6 volt en belast 11.4 volt.

Dus ik ben niet overtuigd van je accu. Is er een mogelijkheid om eens een bewezen goede accu te lenen?
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 343
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 27.05.2019 - 22:18  ·  #22
Quote door ravado

Die accu test is een indicatie he! Ik vind een standaard onbelaste spanning van 12.37 volt icm met een belaste spanning van 10.88volt niet heel denderend.

Ik heb hier 2 accu's staan die ik als niet heel best bestempel en die geven onbelast 12.6 volt en belast 11.4 volt.


Ik kan me zeker vinden in je uitspraak. Persoonlijk vind ik het ook (wat) aan de lage kant. Zoals ik al een keer heb gezegd, de accu is schat ik z'n 4 jaar oud. Ik denk dat die wel aan zijn einde is. De accu vorige heb ik nog staan. Die heeft al die tijd in een hoekje van de garage gestaan . Die heb ik net voor de gein even gemeten. Na al die tijd gaf die nog 11,9 volt aan. Ik heb die accu nog wel eens opgeladen, maar dat is misschien wel twee jaar geleden geweest.

IK heb ook redelijke vermoedens dat de accu de veroorzaker van de problemen is. In de openingspost had ik speciaal vermeld dat ik geen storingen over het gasklephuis had, ik omdat ik wel vermoede dat, dat als probleem aangeduid zou worden. Ik heb ook geen las van een van de bekende symptomen van een gasklephuis probleem. Mijn motor accelereert niet uit zichzelf naar een hoger toerental.

Ik heb alleen foutmeldingen m.b.t. het gasklephuis gehad na het uitvoeren van de "ETM" test. Nadat ik de accu een hele nacht los had gekoppeld, zijn die storingen weg en niet meer terug gekomen. Ook kwam bij de ETM test geen afwijking in graden naar boven.


Quote door ravado

Dus ik ben niet overtuigd van je accu. Is er een mogelijkheid om eens een bewezen goede accu te lenen?


Ik vrees het van niet..... Op mijn werk genoeg nieuwe accu's, maar die zijn allemaal van het formaat vrachtwagen. Dat zet mij wel aan het denken. Morgen eens aan de elektromonteur vragen of dat hij een accutester heeft, en dan eventueel nog een test doen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 27.05.2019 - 23:07  ·  #23
Quote door Tonneke

Quote door hermanusb

Quote door ravado

Je schrijft dat de motor rauw begon te lopen tijdens de etm test. Die etm test moet je niet met draaiende motor doen. De motor moet uit zijn en alleen het contact aan.

Nadat de test afgelopen is, staat er onder de grafiek de waarde van het verschil. Die is even interessant.


Klopt.

Dat schreef ik dus gisteren ook.

Specifiek erbij gezet niet starten.


Niet goed gelezen. Maar goed, nu opnieuw gedaan met de motor uit. Dat ging prima. Zie de resultaten op de afbeelding.



Hier een afbeelding van hulp tekst over de test. Als ik naar de waardes van de test kijk, en de uitleg lees, lijkt mij niets aan de hand met de ETM.



Hier een afbeelding van een test van foutmelding. Het lijkt dat het een permanente fout is, hoewel er niet word aangegeven hoe vaak het probleem zich al heeft voorgedaan.



Hier de foutmeldingen die steeds terug komen. De foutcode ECM-959F Gaspedaalstandsensor - Onjuist signaal, staat er niet (meer) bij. Lijkt het probleem niet in het gaspedaal te zitten?



Ook heb ik de accuspanning gemeten tijdens het starten. IK heb gemeten rechtstreeks op de accu. Bij het starten zakte de spanning naar 10,41 volt.

Net ook weer moeilijk met starten, waarbij heel even de abs storing op de display stond.


Onjuiste waarde geeft aan dat de ecm waarde ontvangt die niet logisch zijn. Weet je zeker dat je gaspedaal goed is? Of wellicht slechte massa aansluitingen?
Zou de spanningsdip van de accu verklaren.
Een slechte accu is niet logisch als de koudstart altijd goed is.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 343
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 27.05.2019 - 23:35  ·  #24
Quote door martijn-a

Onjuiste waarde geeft aan dat de ecm waarde ontvangt die niet logisch zijn. Weet je zeker dat je gaspedaal goed is? Of wellicht slechte massa aansluitingen?
Zou de spanningsdip van de accu verklaren.
Een slechte accu is niet logisch als de koudstart altijd goed is.


Waar haal jij dit "Onjuiste waarde geeft aan dat de ecm waarde ontvangt die niet logisch zijn" vandaan?

Mijn twijfels waren ook over het gaspedaal, daar had ik namelijk wel twee foutcodes over. Namelijk de onderstaande codes:
ECM-917F Gaspedalstand - Onjuist signaal
ECM-959F Gaspedaalstandsensor - Onuist signaal

Ik heb het gaspedaal verwijderd, en ook open gemaakt. Ik zag de sleep sporen op het het printplaatje. Ik heb die plek wat schoon gemaakt met een doekje met een klein beetje rammenreiniger er op. Beide connectors met een staalborstel schoon gemaakt. En daarna alles weer terug geïnstalleerd. Tot nu toe geen problemen meer gehad. Maar ook niet echt een paar kleine ritjes gemaakt.

Slechte massa aansluiting. Dat zou ook kunnen, niet naar gekeken. Alleen in dat geval dan, lijkt mij dan steeds erger te worden. En altijd optreden ook met koude start. Maar met koude start geen probleem.

Nu na (veelvuldig) uitlezen, geen probleem met starten, en ook geen foutcodes over het gaspedaal meer.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 343
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 22.06.2019 - 23:15  ·  #25
Het is alweer een tijdje geleden. Maar ik denk dat ik de schuldige toch heb gevonden. Ik was laatst bezig met de upgrade van de voorremmen. Daarvoor had ik de sleutel op contact gezet, om zo zonder problemen de wielen te kunnen draaien. Ik had de sleutel te lang aan laten staan, en toen ik wilde starten was de accu leeg. Toen ik de accu wilde opladen, klapte de zekering van de later er uit. Ik heb het nog een paar keer geprobeerd met hetzelfde resultaat. Dus accu kapot. Ik had nog de oude (vorige) accu staan. Die in de auto geplaatst en toen startte de auto meteen, ondanks dat die accu jaren ongebruikt had gestaan. Dus een nieuwe Varta E44, 77Ah Silver Dynamic accu, 780A gekocht. Ik rij er nu alweer een paar weken mee rond, en ik heb geen start problemen meer gehad. Laten we hopen dat, dat zo blijft.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Start probleem

 · 
Posted: 23.06.2019 - 23:22  ·  #26
Mooi dat het opgelost is.

Ik had al gereageerd op je accu maar er niks meer op terug gelezen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0