Stoelverwarming V70 2010 defect (bestuurderskant)

 
 
 
 
 
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 726
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Stoelverwarming V70 2010 defect (bestuurderskant)

 · 
Posted: 22.06.2020 - 16:57  ·  #16
De stoelverwarming is echt een hoofdpijndossier aan het worden.

Om helemaal zeker te zijn dat het aan de verwarmingsmat ligt, eerst fysiek de rechter stoel links geplaatst en aangesloten.
Die stoel werkt dan, dus de mat is links stuk.
Andere zitting aangeschaft die eerst weer getest op de aansluiting van de linkerstoel en deze wordt dan lekker warm.

Gisteren de nodige moed bijeengeschraapt:
stoel gedemonteerd, zitting gedemonteerd en bekleding eraf gehaald (klemmen prima die clips en die ijzeren rondjes van de bekleding zijn best stevig).
Vervolgens de bekleding op de "nieuwe" zitting gezet en alles in omgekeerde volgorde uitgevoerd.

En nu komt het.....de verwarming werkt niet.....
Wat kan er nu nog mis zijn?
Zou het kunnen dat de rugleuning (ook) defect is en dat de stoelverwarming alleen kan werken als beide elementen ok zijn?

Weet iemand dit of heb ik iets gemist?
Blackbart
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geesteren (o.v.)
Leeftijd: 56
Berichten: 170
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Stoelverwarming V70 2010 defect (bestuurderskant)

 · 
Posted: 22.06.2020 - 20:47  ·  #17
Als de 2 elementen in serie staan is dit zeer zeker mogelijk.
Heb je van beide elementen de weerstand al opgemeten.....?
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1467
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Stoelverwarming V70 2010 defect (bestuurderskant)

 · 
Posted: 23.06.2020 - 01:18  ·  #18
Denk niet elektrisch, maar elektronisch. Een module kan de stroom uitschakelen als de input, de output of een sensorwaarde hem niet bevalt.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 726
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Stoelverwarming V70 2010 defect (bestuurderskant)

 · 
Posted: 23.06.2020 - 16:01  ·  #19
Quote door Blackbart

Als de 2 elementen in serie staan is dit zeer zeker mogelijk.
Heb je van beide elementen de weerstand al opgemeten.....?


Nou ik heb 1 Ohm op beide stekkers gemeten, dwz linker en rechter stoel, maar niet de matten links afzonderlijk.
Nu besef ik dat die meting niets zegt over de matten afzonderlijk. Nog maar een meting dan.

Quote door Vogel

Denk niet elektrisch, maar elektronisch. Een module kan de stroom uitschakelen als de input, de output of een sensorwaarde hem niet bevalt.


Dat zou wel verklaren waarom het ondanks vervanging niet werkt, dan is de rugmat waarschijnlijk (ook) stuk.
Bedankt voor de tip.
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Re: Stoelverwarming V70 2010 defect (bestuurderskant)

 · 
Posted: 23.06.2020 - 16:35  ·  #20
Met alle respect, maar ik wil nu even de wijsneus uithangen, mag dat? ;)

Zo ik het zie; er is een elektrisch probleem.
Komen we uit bij: "meten is........vergelijken!"
Je meet tussen de zwarte en bruine draad 0 Ohm. Maar wat weet je dan? Jah, dat het 0 Ohm is, maar wat moet het zijn?

Ik zou mijn pijlen richten op een schema en meetwaarden; als de mat een weerstand moet hebben van x Ohm; meet jij die dan ook? En meet je wel goed? (Verbruiker uit de kring, juiste temperatuur, niet met handen aan enz.)
Meet ook eens wat de spanning doet als je belast meet, maar wel op de juiste draden en niet op de gok wat draden aanpakken; dan maak je het jezelf erg moeilijk.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 726
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Stoelverwarming V70 2010 defect (bestuurderskant)

 · 
Posted: 24.06.2020 - 14:51  ·  #21
Welke weerstandwaardes eruit moeten komen weet ik niet, maar je zou een verschil verwachten tussen links en rechts omdat rechts wél werkt. De meting is overigens gedaan met de stekkers losgetrokken.

Hieronder een plaatje van het schema, maar behalve de draadkleuren kan ik met mijn beperkte elektronica kennis er niets uit opmaken.

https://myalbum.com/photo/8FNxMnxce32a/360.jpg

Daarnaast heb ik in eerste aanleg metingen gedaan van de spanningen die erop staan bij contact uit en met draaiende motor.
Bij contact uit geen verschillen tussen links en rechts. Met draaiende motor links een constante spanning, terwijl rechts (de werkende kant) de spanning varieerde al naar gelang de stand op de schakelaar (3 standen).
Ik heb de temperatuur nog kunnen meten van de zitting (rechtreeks op het element gemeten):
3 = 46 gr C
2 = 41,5 gr C
1 = 36,5 gr C

Maar dit alles was nog voordat de conclusie was dat één element of beide stuk moeten zijn.
Het blijft iets te toevallig dat het niet meer werkt na inbouw terwijl het onderdeel losstaand wel werkte, ik vind de uitleg van Vogel wel plausibel.
Misschien zit er wel weer een wisselklus aan te komen. De bekleding (midden stof Vittinge/zijkant leer --> E801) is in Nederland niet veel geleverd voor zover ik weet, dat was meestal vol leer.
Hiervoor moeten hoofdsteun en lendeverstelling ook los om de bekleding eraf te krijgen, nog nooit gedaan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0