Stoepje gepakt stuurhuis kapot?? - [+ oplossing!]

Stoeprand - V70 1-0

 
 
 
 
 
kamekazi
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: ELST UT
Leeftijd: 55
Berichten: 51
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Stoepje gepakt stuurhuis kapot??

 · 
Posted: 26.02.2013 - 19:11  ·  #16
Quote door TeeFive

je moet voor het begrip even goed nagaan wat er allemaal een klap krijgt als je met 1 wiel in normale rijrichting over een stoeprand rijdt:
- de band (die kan een karkas-breuk hebben opgelopen! Dat kan ook de besturing sterk beinvloeden. Dit is slecht zichtbaar maar meestal goed voelbaar als serieuze onbalans. Balanceren helpt dan niet meer. Direct de band laten vervangen, een karkas breuk is vragen om een klapband...)
- de velg (check voor deuken, scheuren, slag in de velg)
- de schokdemper (vooral het montage punt van de demperzuigerstang in het toplager krijgt het erg zwaar te verduren)
- de veer (die kan breken...)
- de wieldraagarm (die kan buigen)
- de wieldraagarm rubbers (die kunnen uitscheuren, slecht zichtbaar! daar moet je een wringijzer bij gebruiken om dit vast te kunnen stellen. Iedere APK keurmeester doet dit tijdens een APK keuring.
Een gescheurde wieldraagarm rubber kan de besturing zwaar beinvloeden.
- de fusee kogel (die krijgt een enorme dreun en kan ook kapot...)
- de stuurkogel en het stuurhuis krijgen wel iets te verwerken maar niet heel veel. Kans is niet zo heel groot dat die kapot is.

(het is een heel ander verhaal wanneer je al ondersturend met de zijkant van het ingestuurde voorwiel tegen een stoeprand aan schuift... (denk aan rechtdoor schuiven in een besneeuwde bocht!) in dat geval moet de stuurstang, de stuurkogel en het stuurhuis een forse klap opvangen... maar ook deband, de velg, de wieldraagarm, het toplager, de aandrijfas+ homokineten en als je pech hebt zelfs de versnellingsbak (via de aandrijfas) en/of het subframe (via de draagarm)...



Thanks Tee voor je duidelijke reactie,

dat is precies wat ik nodig heb....

De banden zijn vervangen de wielen zijn recht en vertonen geen deuken slechts een aantal krassen aan de zijkant.

Ik heb het gevoel dat als ik rij dat de stuurkogel rechts soms ontbreekt.
Vooral bij spoorvorming en lijnen op de weg. Dan gaat het rechter wiel een eigen leven kan leiden over een uitslag van 4 cm
zegt jou dat wat ?

ik heb de stoeprand aan de zijkant geraakt soort van (geschampt) dus beide situaties hebben zich eigenlijk voorgedaan kan dus echt van alles zijn.

mijn auto staat morgen ochtend bij de garage om alles na te zien.
zal er zelf proberen bij te zijn ik ben erg benieuwd

gr
MArc
kamekazi
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: ELST UT
Leeftijd: 55
Berichten: 51
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Opgelost maar bizar...

 · 
Posted: 27.02.2013 - 19:29  ·  #17
Het probleem is gevonden.

Mijn rechter fuse kogel zat los, de moer zat nog maar met een paar slagen op het draad.
Moet er niet aan denken wat er was gebeurd, als deze los was gekomen.......

ik kan me niet voorstellen dat een moer los komt naar aanleiding van het stoep randje.
Maar alles kan natuurlijk.

Als ik er van uit ga dat dit niet mag gebeuren.

Dan is het ook bizar dat Euromaster dit niet gezien heeft na hun controlle op de ophanging.

de auto is in totaal 4 x op de brug geweest incl banden wissel

(ik denk dat bij het liften van de auto de fuse er uitgetrokken is omdat ik voor het banden wisselen geen last van dit probleem had)

wat dan nog meer Bizar is dat het vorig jaar in september met de grote beurt en apk niet is opgevallen.

en wat mij het akelige gevoel geeft is, de vraag hoe lang ik dan al zo rond rij.
Met me kids dog en wederhelft in de auto....

De auto was daarvoor in onderhoud bij een volvo dealer.

ik denk dat ze vergeten zijn om de fuse vast te draaien na vervanging maar dit kan ik niet staven natuurlijk. daar ik geen rekeningen heb van de beurten (slechts een ingevuld service boekje)

Afijn het probleem is opgelost en ik denk nog even na of dat ik de dealer een mailtje stuur want wat schiet ik daar mee op.


ik elk geval bedankt voor jullie hulp mensen ik ben blij dat ik geen vette rekening heb gekregen.
mijn garage heeft dit als service gezien en euromaster heeft voor niks de auto weer uitgelijnd als zijnde garantie toch sjappo voor hen.

groetjes

Marc
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Stoepje gepakt stuurhuis kapot??

 · 
Posted: 27.02.2013 - 19:37  ·  #18
Gelukkig heb je de oorzaak gevonden.
Zo te lezen, net op tijd.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Stoepje gepakt stuurhuis kapot??

 · 
Posted: 27.02.2013 - 19:47  ·  #19
...
kamekazi
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: ELST UT
Leeftijd: 55
Berichten: 51
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Stoepje gepakt stuurhuis kapot??

 · 
Posted: 27.02.2013 - 19:54  ·  #20
Quote door Laguna-S60

Mooi dat het opgelost is! nu weer genieten 8)



echt wel blij hij rijdt weer subliem.

Dus Genieten ?????

Yeahhhh elke dag weer 100 fijne kilometers een waar genot :)
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Stoepje gepakt stuurhuis kapot??

 · 
Posted: 05.03.2013 - 11:23  ·  #21
wat een verhaal zeg! Linke soep!
Als die monteur in de aero-business had gewerkt en jou V70 was een vliegtuig dan was hij nu waarschijnlijk z'n baan kwijt geweest... (daar moet iedere reparatie/actie aan een vliegtuig worden gedocumenteerd en afgetekend.)
Werkzaamheden aan chassis, besturing en remsysteem moeten echt altijd dubbel gecheckt worden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0