Storing op alle 5 de bobines

V70 2.4 20v 2001 automaat

 
 
 
 
 
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Storing op alle 5 de bobines

 · 
Posted: 15.05.2018 - 20:22  ·  #31
Geen idee wat dit toevoegd aan mijn vraag maar bedankt voor de aanvulling.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Storing op alle 5 de bobines

 · 
Posted: 20.05.2018 - 21:57  ·  #32
Inmiddels heb ik de valse lucht problemen aangepakt en is dat probleem verholpen. Helaas bood het geen oplossing voor de storingsmelding van de bobines en de klopsensors.

Dus verder gegaan met zoeken. Nu had ik nog een aantal onderdelen van mijn oude v70 over.
Eerst maar eens de waarde uitgelezen van de temperatuursensor.....en vergeleken met de waarde van de infrarood thermometer. Een verschil van ongeveer 10 graden. Niet heel overtuigend maar toch maar vervangen door de oude, bewezen goede, van mijn oude V70.

Terwijl ik daar mee bezig was bedacht ik mij dat de nokkenasversteller misschien ook wel een aandeel in de storingen had. Versteller ook maar vervangen door de bewezen goede van mijn oude V70.

Resultaat: heel netjes stationair lopen. Ook met alle verbruikers en airco aan. Proefrit gemaakt en motor pakt ook beter op. Merkbaar rapper. Tot nu toe geen enkele foutmelding op het stuk waar ik eerder ook proef reed. Ik laat weten of de storing terug komt.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Storing op alle 5 de bobines

 · 
Posted: 21.05.2018 - 17:10  ·  #33
Goed opgelost!
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Storing op alle 5 de bobines

 · 
Posted: 22.05.2018 - 08:13  ·  #34
+1
en ook fijn dat je het "terugkoppelt" kan weer leerzaam zijn voor degene na jou!
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Storing op alle 5 de bobines

 · 
Posted: 22.05.2018 - 12:12  ·  #35
Ik heb er zelf ook altijd een hekel als je een probleem leest maar geen terugkoppeling kan vinden. 😉
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Laatste update , probleem echt opgelost

 · 
Posted: 28.08.2018 - 14:47  ·  #36
Ik geef nog even de laatste update want helaas liep de motor nog niet zo goed als ik wilde.

Regelmatig voelde ik dat de motor meer vermogen leverde voor een aantal seconden om daarna weer terug te vallen naar het "oude" vermogen. Op beide brandstoffen.

Heel vaak zat er een storing achterste klopsensor of maf bovenste limiet in.

Wat heb ik daar allemaal aan gedaan: 5x nieuwe denso bougies, 5x nieuwe ngk bobines, nieuwe bdp sensor en nokkenass ensor, vvt, nieuwe maf sensor, vervangen.

Ook al eens wat 2e hands goede onderdelen gewisseld zoals Etm, gaspedaalsensor en kvt sensor.

Allemaal geen gevolg of een hele korte periode even goed.
Ook kwam de v70 niet boven de 190km/u (gps)

Live in Vida uitlezen zag ik op enig moment dat het ontstekingstijdstip verlaat werd als de motor slechter begon te rijden. Mijn redenatie ging er van uit dat dit wel eens een direct gevolg kon zijn van de pingelsensor.

Gisteren besloten om toch de pingelsensors (er zitten er 2 van denso op 1 stekker in)
Omdat ik niet zeker wist dat dit de oplossing zou brengen naar wat ik zocht, vond ik het wel veel geld om een nieuwe aan te schaffen.

Contact gehad met hunter parts en hij gaf aan dat hij er nog 2 op een blok had zitten echter die waren doorgeknipt. Ik mocht ze hebben als ik ze zelf er vanaf haalde. Zo gezegd zo gedaan.

De oude sensors verwijderd en de bedrading aan de "nieuwe" gesoldeerd. Krimkousje er over heen en beschermingsmantel gemonteerd.

Alles weer terug gebouwd, reset gedaan en proef rijden. Conclusie: loopt weer perfect? Vermogen onderin weer terug en gaat nu met groot gemak de 200 km/u voorbij.

Zat het probleem dus uiteindelijk toch in de klopsensors of pingelsensor (afhankelijk welke naam je er aan geeft) maar goed als je vol houdt dan is elke probleem te overwinnen.

De V70 kan nu weer op naar de 8ton 😁😉
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Storing op alle 5 de bobines

 · 
Posted: 29.08.2018 - 13:09  ·  #37
Mooi dat het opgelost is!

Overigens, zou het ook niet de stekkeraansluiting van de pingelsensor geweest kunnen zijn (aangezien een pingelsensor eigenlijk nooit defect raakt)?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Storing op alle 5 de bobines

 · 
Posted: 29.08.2018 - 15:18  ·  #38
Nee want ik heb juist de oude stekker gebruikt.
Ik denk dat de sensoren toch vaker kapot gaan dan gedacht want op de sloop was van elk blok de sensoren al afgehaald.

Hoe het kan dat zo'n ding dan kapot gaat? Geen idee maar deze zat er al 630.000 op en is misschien een keer te vast aangedraaid?? Ik weet alleen dat ie kapot was maar hoe dat gebeurd is, nogmaals geen idee.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Storing op alle 5 de bobines

 · 
Posted: 30.08.2018 - 05:53  ·  #39
Pingelsensoren, net zo goed als de kabels, sneuvelen helaas wel vaker..... Zeker bij de classics
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Storing op alle 5 de bobines

 · 
Posted: 30.08.2018 - 08:33  ·  #40
Oké dat wist ik niet Dirk. Dit keer betrof het een v70N maar wel met veel km's op de teller. Misschien speelt dat wel een rol.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Storing op alle 5 de bobines

 · 
Posted: 30.08.2018 - 10:39  ·  #41
Ik had het ook laatst met een N (de 170 pk versie), Denso motormanagement, slechts 1 pingel sensor IPV 2. Was even zoeken, ook voor Rima, want meestal hebben ze er 2. Uiteindelijk wel op kunnen lossen. Deze gaf het toevallig wel aan in Vida
 
Selected quotes for multi-quoting:   0